Travis - Aaron Eckhart Zack - Chase Ellison
Melina - Toni Collette Gil - Matt Letscher
Gail (mamma) - Maria Bello Thomas - Eugene Jones III
Thena - Lynn Collins Barry - Chris Messina
Mr. Joffrey - Robert Baker Evelyn - Carrie Preston

Summer Bishil & Peter Macdissi

Den amerikanska regissören Alan Ball har främst blivit känd som skapare av HBOs prisbelönade TV-serie Six Feet Under, och för manuset till Oscarsbelönade American Beauty. Hans senaste film är baserat på den omtalade och delvis självbiografiska romanen Towelhead av den arab-amerikanska författaren Alicia Erian. Det blev även originaltiteln på filmen, även fast den vid den första visningen på Torontos filmfestival istället kallades Nothing is Private. I Sverige har även denna titel valts, vilket är förståeligt då det är en bättre och mer förklarande titel. Här utspelas handlingen i början av 1990-talet, samtidigt som det första Gulfkriget just ska inledas. 13-åriga amerikansk-libanesiska Jasira har inte haft det särskilt lätt, och bor hos sin allt annat än lämpliga mamma. När mammans sambo Barry hjälper Jasira med att raka könshåret (med trosor på) överreagerar mamman och flippar ut fullständigt. Hon skickar Jasira till att istället bo med sin libanesiska pappa, som numera bor i Texas. Men tyvärr är pappa Rifat inte alls bättre lämpad att uppfostra Jasira, med sina hårda regler och sin tydliga dubbelmoral. Han förbjuder Jasira att använda tamponger, utan tvingar henne att istället använda alldeles för stora bindor. Att hon blir mobbad i skolan kommer knappast som någon förvåning. Att han är rasistisk, har våldsamma tendenser och dessutom förbjuder alla av motsatt kön att komma i närheten av henne gör knappast saken bättre. Han tvingar henne att sitta barnvakt för den medelåldriga grannen Travis Vuozas några år yngre son Zack, vilket inte direkt blir någon rolig upplevelse då Zack roar sig med rasistiska kommentarer gentemot Jazira och regelbundet kallar henne för "turbanskalle" (därav originaltiteln). Allt hade varit becksvart om det inte hade varit för den gravida grannkvinnan Melina, som genuint försöker att hjälpa Jasira. Då Jasiras sexuella nyfikenhet växer, och hon börjar onanera till grannens porrtidningar, börjar hon och 36-åriga Travis att umgås mer och mer. Men han är lite för intresserad av Jazira, samtidigt som hon är för naiv och oskuldsfull för att inse vad som pågår...

Jag har inte läst Alicia Erians roman, och kan därför inte uttala mig om den eller hur väl filmen stämmer överens med boken. Men trots att mina förväntningar inför Nothing is Private var något ljumma, så visade det sig vara en riktigt bra film. Det är en intressant story, och tar upp ett inte särskilt originellt tema på ett nytt och annorlunda sätt. Det man genast slås av är alla mångbottnade och djupa rollfigurerna, där ingen blivit så endimensionell som brukar vara brukligt. Grannen med pedofila tendenser är därför inte alls genomond, och Jasiras pappa har också flera goda sidor och menar väl. Även Jasira är ibland alldeles för naiv och godtrogen för sitt eget bästa, men är en godhjärtad och trevlig person. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen blivit mycket mer realistisk än de flesta andra - trots allt lär det i verkligheten inte finnas många rena goda eller onda människor. Det har blivit en ganska kontroversiell film, i synnerhet i USA. Pedofiler är trots allt fortfarande ett känsligt ämne, och att 13-åringar är sexuellt aktiva tillhör heller inte vanligheterna i filmer. Om det är så lämpligt för personer i den åldern att regelbundet ha sex kan förstås diskuteras, men här ges inga entydiga svar. Därför har Nothing is Private inte alls blivit så övertydlig som många andra filmer, utan tvingar tittarna att tänka själva. Samtidigt är storyn inte alls rörig eller svårfattlig, och Alan Ball lyckas skickligt att balansera mellan tydlighet och förståelse. Överlag är det en ganska vågad och frispråkig film, fastän vi inte får se några rena nakenscener. Det är också en ganska otacksam handling med många klichéer, stereotyper och fördomar, men även dessa lyckas regissören och manusförfattaren att parera på ett smart sätt. I fel händer hade det här kunnat bli en riktig röra, men här bevisar Alan att han verkligen har vad som krävs. Därför har det också blivit en intressant och engagerande historia, som fängslar från början till slut. Historien griper tag i tittaren, och det har blivit en riktigt berörande film. Det har blivit en betydligt djupare film än det först verkar, men är samtidigt inte becksvart. Den tunga handlingen har lättats upp med en del humor, och periodvis har det därför blivit en smårolig film. Det här är en typisk sådan film som inte verkar så märkvärdig när man ser den, men som kan leda till både diskussioner och egna tankar efteråt. Långt efter filmens slut lär man fortsätta att tänka över filmens budskap och hur man själv känner inför de ämnen som tas upp. Trots de många positiva sidorna är jag dock inte odelat positiv, och det finns vissa brister. Man kan tycka att filmen tar upp lite väl många ämnen, då ett flertal intressanta men stora ämnen tas upp under samma film. Det har säkert fungerat bra i bokform, men blir lite mer besvärligt på film. Filmteamet har lyckats förhållandevis väl, men det hade kanske inte skadat att ta bort eller minska ett par av de mindre relevanta delhandlingarna.

Rollfiguren Melina gör också lite orealistiskt stora framsteg, och går från bekant till en slags surrogatmamma till Jasira på väldigt kort tid. Den delhandlingen känns därför lite förhastad, och borde ha fått ett lite större utrymme. En del andra sidohandlingar har fått lite för stort utrymme, och ett jämnare tempo hade inte skadat. Melinas man Gil har också blivit en orimligt endimensionell och osynlig rollfigur, och syns knappt alls, vilket känns lite märkligt. Vi får heller inget riktigt grepp på Jasiras svarta pojkvän Thomas, och vad han egentligen tycker och känner. Dessutom kan man tycka att det blivit lite orealistiskt många mer eller mindre vidriga personer, och i vuxenvärlden är Melina den enda vettiga personen som syns till. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och i synnerhet biodebuterande Summer Bishil, som tidigare bara gjort gästinhopp i TV-serier och en och annan TV-film, är ett riktigt fynd i huvudrollen som Jasira. Hon var 18 år när filmen spelades in, och man kan tycka att hon ser lite för gammal ut för att trovärdigt kunna porträttera en 13-åring. Men det vägs upp av en naturlig och stark rollprestation, som känns mycket realistisk. Hon lyckas att växla mellan mogen och naiv på ett mycket skickligt sätt, och jag ser fram emot att se vad hon kan åstadkomma i framtiden. Att Summer inte blev nominerad till en Oscar för den här rollen är för mig en gåta, för mycket bättre än så här kan det inte bli. Toni Colette är förstås alltid bra, och gör även här en naturtrogen och levande rolltolkning av grannkvinnan Melina. Aaron Eckhart gör en skicklig och mångbottnad rolltolkning av den måttligt trevliga grannen Travis; en allt annat än enkel roll. Den enda jag inte är helt nöjd med är Eugene Jones III som Thomas, som blivit lite för intetsägande och menlös, fastän han i grund och botten spelar bra. Fotot är bra, och filmen har ett övertygande bildspråk. För ovanlighetens skull förekommer nästan ingen bakgrundsmusik alls, och i stort sett ingen musik alls. Det är ett riskabelt begrepp, men fungerar riktigt väl här och förstärker filmens realistiska känsla och stil. Filmen hade vunnit på ett lite mer genomarbetat manus, och man kan misstänka att en del nyanser från boken kanske gått förlorad i filmen. Men överlag är Nothing is Private ändå en riktigt bra och intressant film, som tar upp viktiga budskap utan några klara svar, och därför blivit både minnesvärd och tänkvärd. Den passar inte alla, i och med sina kontroversiella teman och starka ämnen. Men för mig var det en intressant upplevelse, och jag kan varmt rekommendera den för de allra flesta. Betygsmässigt räcker det till en stark sjua, och jag kan heller inte utesluta att betyget kan höjas om man ser om filmen.

Recensionen skriven: 19 juni 2009
Senast uppdaterad: 20 juni 2009

Recensionen har lästs 4305 gånger av 2286 personer, sedan den 19 juni 2009