Carlo - Tom Sturridge Terry - Alice Braga
Old Bull Lee - Viggo Mortensen Jane - Amy Adams
Ed Dunkel - Danny Morgan Galatea Dunkel - Elisabeth Moss
Gabrielle Levesque (Sals moster) - Marie-Ginette Guay Walter - Terrence Howard
Nin - Imogen Haworth Vicki - Sarah Allen
Joanie - Janyève Denoncourt Amy - Jordane Lavoie

Den amerikanska författaren Jean-Louis "Jack" Kérouac (1922 - 1969), född i Massachusetts till fransk-amerikanska föräldrar, har kommit att ses som en av de mest inflytelserika författarna och dessutom en av pionjärerna av den så kallade Beat-generationen. För de flesta har Jack främst blivit känd för den kultförklarade och hyllade romanen "On the Road" från 1957, som i Sverige ursprungligen fick titeln "På drift" 1959 men nuförtiden är känd som "På väg". Boken var huvudsakligen självbiografisk, och skildrade bland annat Jack Kerouacs långvariga vänskap med Neal Cassady; men alla namn var ändrad från de verkliga sådana. I USA gavs det 2007 ut en ocensurerad originalversion av romanen exakt såsom Jack skrev den, som använde alla riktiga namn, men jag är i dagsläget osäker huruvida denna version någonsin givits ut i Sverige. 55 år efter att Kerouacs roman gavs ut har den för första gången filmatiserats; detta i form av en huvudsakligen fransk-brasiliansk film under originaltiteln On the Road i regi av den brasilianska Walter Salles; troligen mest känd för Dagbok från en motorcykel. Filmen, som främst bygger Jack Kerouacs ursprungliga version hellre än den publicerade romanen, har vunnit flera priser världen runt, och nominerades till Guldpalmen i Cannes 2012.

Handlingen tar sin början 1947, då Sal Paradise (verklighetens Kerouac) - som vill bli författare, men inte lyckas att faktiskt skriva klart någonting - träffar den frisinnade Dean Moriarty (verklighetens Neal Cassady). Sal ser upp till Dean, som gör vad han vill och till varje pris vill leva ett fritt liv utan konventioner. Dean har precis gift sig med den blott 16 år gamla Marylou, men ser inga problem med att ha tillfälliga relationer med i stort sett alla tänkbara kvinnor. Dean förändrar Sals liv, och han följer med Dean på en lång resa runt USA.

Det känns en smula pinsamt att erkänna, men jag har faktiskt aldrig läst Jack Kerouacs klassiska roman. Därför har jag ingenting att jämföra med, och visst är det mycket möjligt att boken är överlägsen filmen, men jag tycker att filmen On the Road är riktigt bra. Storyn må vara ganska tunn och enkel, men det är charmigt och intressant. Filmen har en mycket fin stämning och atmosfär, och det är stämningsfullt med en fin balans mellan sorglöshet och sorg. Det är riktigt engagerande, underhållande och bitvis berörande. På ytan och till upplägget är det egentligen en ganska traditionell "road movie", men regissören och manusförfattarna lyckas att väcka intresse och skapa intressanta rollfigurer som man faktiskt bryr sig om. Det är riktigt underhållande, charmigt och fascinerande; och det faktum att romanen och därmed även filmen var åtminstone delvis verklighetsbaserad gör det förstås ännu mer intressant. Här finns ingen humor, ingen spänning och det blir heller aldrig riktigt gripande, men istället blir det engagerande och trevligt hela tiden.

Trots att både Sal och ännu mer Dean på ytan är tämligen stereotypa och klichéartade, så lyckas manusförfattarna att väcka intresse för båda rollfigurerna och det blir faktiskt riktigt fängslande. Båda två hinner också få åtminstone en del nyanser och ett visst djup, och manusförfattarna har lyckats att få med kärnan av hur Sal och Dean tänker och känner. Fast det är utan tvekan bättre ställt med Sal än den lite väl stereotypa Dean, även fast även Deans beteende har en logik och poäng. Den jättefina stämningen och de vackra miljöerna förhöjer också helhetsintrycket, och det är en välgjord film med en ganska omfattande story. Intresset hålls vid liv hela tiden, och det är finstämt och charmigt. Jag uppskattar också den förhållandevis lågmälda stilen, där nästan inget blivit övertydligt utan där allting håller sig på en fin nivå med lagom lågmäld stil - utan att bli vare sig obegripligt eller övertydligt. Det är realistiskt och trovärdigt, och trots att allting utspelas på 1940- och 1950-talet är mycket ändå tillämpbart än idag. Det är tänkvärt och nyanserat. Jack Kerouacs välkända politiska undertexter har dock tonats ner till förmån för en mer underhållsinriktad film; men det är inte nödvändigtvis någon nackdel och är man ute efter förhållandevis lättsam underhållning med ett visst djup är On the Road ett mycket bra val.

Dock har filmen åtminstone inledningsvis blivit lite rörig, och det tog ett tag innan jag lyckades att lära mig vem som egentligen var vem av de tre stora manliga rollfigurerna. Man kan också tycka att det bitvis blivit lite väl repetitivt, då det förekommer några scener för mycket där i synnerhet Dean super, knarkar och har sex med i stort sett allt och alla. Det finns absolut en poäng bakom dessa scener, och det rör sig inte bara om sexscener för sakens skull, men det har ändå blivit lite för mycket av den varan. Vi förstår liksom poängen långt tidigare. Jag tycker även att Dean bitvis blivit lite väl osympatisk och svartvit, och även om han i bästa fall framstår som en charmig och vild ung kille, så framstår han lika ofta som en närmast samvetslös galning. Det var sannolikt inte avsikten...

Bland övriga rollfigurer hinner de flesta inte få mycket till djup alls, och i synnerhet kvinnorna har blivit lite väl schablonartade. Den enda som hinner få något egentligt djup och en del nyanser är Marylou, medan jag framförallt hade velat se mer av Camille; en intressant rollfigur som tyvärr fått en lite för undangömd och endimensionell framtoning. Dessutom har filmen fokuserat på just resandet och "road trip"-upplägget lite för tydligt, som gjort att en del trådar lämnas öppna och flera sidohistorier inte får något egentligt avslut. Det gör också att det framförallt blivit just Sal och Dean som allting kretsar kring, och det mesta annat hamnar i skymundan. Det är lite tråkigt, då jag egentligen brydde mig ännu mer om både Marylou och Camille än de båda manliga huvudrollerna. Ibland kan man också skönja en viss tveksam kvinnosyn, och det uppskattar jag inte. Men det kanske bara är jag som läser in för mycket i allting, för trots allt utspelas ju handlingen drygt 60 år bakåt i tiden...

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk och många vackra vyer längs i synnerhet USA. Tidskänslan är utmärkt, och det är både vackert och finstämt. Musiken är också bra och passande. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Sam Riley och Garrett Hedlund är mycket bra som Sal och Dean. Kristen Stewart är som vanligt utmärkt, och gör allt som går av Marylou och lyckas att få en på papperet ganska stereotyp roll att faktiskt få hyfsat många nyanser. Kirsten Dunst är också i vanlig ordning utmärkt, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med i en något otacksam roll som Camille. Amy Adams är mycket bra, men får ännu mindre att arbeta med som Jane och syns bara i några få scener. Detsamma gäller Viggo Mortensen, som förstås nästan alltid är bra men också fått en orimligt liten roll. Tom Sturridge övertygar inte riktigt lika mycket som Carlo, men gör ändå en helt okej rollprestation.

On the Road är en riktigt bra och underhållande film, med en fantastisk stämning och en intressant story. Det är visserligen lite repetitivt och lite väl utdraget, men trots en väldigt lång speltid på 2 timmar 20 minuter blir det aldrig segt eller tråkigt. Visst har filmen sina brister, och jag betvivlar inte att den sannolikt inte kommer upp i den kultförklarade bokens nivå, men överlag är det ändå en så fin och minnesvärd film att en mycket stark sjua blir det självklara betyget. Och den åttonde stjärnan är inte långt borta...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder den ursprungliga Cannes-visade förlängda versionen av On the Road på 2 timmar 19 minuter, medan filmen på bio i bl.a. USA klippts ned till 2 timmar 4 minuter. Jag har tyvärr inte lyckats ta reda på vad exakt som skiljer mellan dessa båda versioner, men hursomhelst innehåller Blu-Ray-utgåvan alltså enbart den längre versionen. Bilden är i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr väldigt smala kantlinjer vilket gör det minst sagt svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är effektfull, men finns bara på engelska. Dessutom fokuserar huvudmenyn på en rollfigur som jag ärligt talat överhuvudtaget inte alls kommer ihåg från filmen, vilket känns märkligt.

Det enda extramaterial som finns är ett flertal bortklippta scener på totalt 11 minuter. Dessa är halvintressanta att titta på, men tyvärr finns inga introduktioner eller kommentarer som förklarar var i filmen scenerna hör hemma eller varför de klippts bort - och utdragna ur sitt sammanhang framstår ärligt talat flera av scenerna som ganska obegripliga. Det är hursomhelst förståeligt att de klippts bort, och ingen av scenerna känns särskilt viktiga. Där tar det roliga slut, och det är tråkigt att det inte finns någon form av bakom kulisserna-dokumentär då jag bl.a. gärna velat veta mer om de verkliga händelserna som låg till grund för romanen. Det extramaterial som finns har ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem även för de som är bra på engelska då en del av skådespelarna talar väldigt otydligt.

Recensionen skriven: 21 mars 2013
Senast uppdaterad: 22 mars 2013

Recensionen har lästs 3364 gånger av 1947 personer, sedan den 21 mars 2013