Manusförfattare: Morgan Spurlock
Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Niall Horan Zayn Malik
Liam Payne Harry Styles
Louis Tomlinson

Den brittisk-irländska popgruppen One Direction består av de unga killarna Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles och Louis Tomlinson - samtliga mellan 19 och 21 år gamla i skrivande stund - och bildades under den brittiska versionen av TV-programmet X-Factor 2010. Sedan dess har bandets popularitet ökat lavinartat; de har gett ut två fullängdsalbum som båda vunnit priser och legat på topplistorna i de flesta länder i världen. I dagsläget är det en av de populäraste popgrupperna i världen, och i synnerhet hos unga tjejer är bandet oerhört populärt. Därför var det kanske ingen högoddsare att det nu producerats en musikdokumentär om just One Direction och dess medlemmar, och i One Direction: This Is Us som går upp på bio i 3D får vi stifta närmare bekantskap med de fem bandmedlemmarna.

One Direction tillhör inte någon av mina favoritband, och faktum är att fram tills ett år sedan hade jag aldrig ens hört talats om dem. Det har jag nu och fastän det inte riktigt är min genre och jag inte äger någon av deras skivor, så kan jag inte förneka att de trots allt har en del bra låtar. Som dokumentär betraktat är jag dock inte alltför imponerad över One Direction: This Is Us. Det är för all del värdefullt att få en inblick i de fem killarna i bandet, och det är glädjande att se att de verkar ödmjuka och med någorlunda fötterna på jorden. Det är också kul att få se hur allt började, och få se killarnas första audition i brittiska X-Factor. En del inslag är intressanta, och vi får veta en del matnyttigt om medlemmarna i bandet. Det är också intressant att få se intervjuer med killarnas föräldrar; en annorlunda vinkel som inte tagits upp tidigare i särskilt hög utsträckning.

Men av någon märklig anledning är det väldigt lite musik i One Direction: This Is Us. Filmen innehåller bara några få låtar filmade från konserter, vars antal kan räknas på ena handens fingrar och tar upp väldigt liten del av den totala speltiden. Vid en musikdokumentär om en popgrupp tycker jag det borde vara en självklarhet med mycket musik; inte bara att snabbt klämma in några konsertframträdanden. Konsertlåtarna är för all del bra, och vi får höra ett par riktigt bra låtar, men i övrigt känns filmen ganska tunn. Mycket stannar på en relativt ytlig nivå, och vi får inte veta alltför mycket om bandmedlemmarnas privatliv. Inte ett ord nämns om deras eventuella kärleksliv, och inte heller får vi höra någonting mer intimt om bandmedlemmarna. Jag får nästan intrycket av att filmteamet ansträngt sig för att det inte ska finnas minsta lilla kontroversiellt i filmen; allt för att inte skrämma bort fansen.

Dessutom tar filmen inte upp någonting alls om bandets låtar, vilka som skrivit dem eller ursprunget bakom låtarna. Det faktum att killarna inte skrivit någon av sina låtar själva, eller att ett par av sångerna som sjungs via konserter i filmen är covers av äldre låtar från andra artister (men som presenteras som om det vore originallåtar), nämns inte ett ord om. I mina ögon är sångerna A och O för en popgrupp, och därför tycker jag att det borde vara en självklarhet att intervjua deras låtskrivare och ta upp själva låtarna och dess texter. Men filmen föredrar att istället skildra de fem bandmedlemmarnas vardag, och hur de reser mellan olika konserter och dylikt. Visst finns här vissa intressanta inslag, men som dokumentär betraktat är det för uddlöst och ytligt. Det blir också lite väl utdraget, och de dryga 90 minuter som filmen räcker upplevs betydligt längre än så.

Det är snyggt filmat och välgjort, men filmen går inte in tillräckligt på djupet för att det mer än undantagsvis ska kännas som någonting annat än en lätt förtäckt reklamfilm för bandet. Att Simon Cowell, jurymedlem i och skapare av brittiska X-Factor, också är en av producenterna för filmen talar i mina ögon sitt eget tydliga språk. För One Directions största och mest besatta fans - den typen som skriker hysteriskt i många av filmens inslag - är One Direction: This Is Us för all del säkert sevärd, men för oss andra som är mer lagom intresserade av bandet är det nog lika bra att avstå; eller åtminstone vänta tills filmen släpps på DVD. Mitt betyg stannar på en stark fyra, och fastän det finns en del intressanta inslag så är det för tunt och framförallt på tok för lite musik för att jag ska känna mig nöjd. Det hade säkerligen varit trevligare och fungerat bättre med en ren konsertfilm med bandet; inte minst för alla fans som inte haft möjlighet att se gruppen live.

Av någon outgrundlig anledning visas One Direction: This Is Us på bio i 3D, trots att 3D-effekterna egentligen inte tillför någonting alls. Under konsertinslagen får vi en hyfsad djupkänsla och vid ett par nummer också enstaka häftiga 3D-effekter. Men det är i stort sett allt, och under resten av filmen finns knappt någon 3D-känsla överhuvudtaget. Faktum är att jag är övertygad om att merparten av filmen inte ens är inspelad i 3D. Tyvärr är dock åtminstone textningen alltid i 3D, och därför går det inte att ta av sig 3D-glasögonen under de inslag som inte har någon 3D. Att ha på sig tunga och obekväma glasögon nästan helt i onödan känns inte särskilt kul, och ärligt talat misstänker jag starkt att enda anledningen till att filmen visas i 3D är för att få en ursäkt att höja biljettpriset på bio.

Recensionen skriven: 28 augusti 2013
Senast uppdaterad: 29 augusti 2013

Recensionen har lästs 4632 gånger av 2528 personer, sedan den 28 augusti 2013