Regi: Mia Goldman
Manusförfattare: Mia Goldman
Peter - Joel Edgerton Izzy - Robin Tunney
Arlene - Cybill Shepherd John - Elliott Gould
Eddie - Scott Wilson Miranda - Michaela Conlin
Ann - Shirley Knight

Lasse Hallström känner vi bäst till som regissör och tidigare även manusförfattare, huvudsakligen verksam i USA. Men i enstaka fall har han även varit producent - som exempelvis Open Window, där han varit en av de exekutiva producenterna. Annars är det här en independent-film från 2006, som dock spelades in redan 2004, regisserad och skriven av debuterande Mia Goldman - en kvinna som annars mestadels jobbat som redigerare för diverse storfilmer. I centrum för den här filmen står det nyförlovade unga paret Izzy och Peter, som bor i ett fint hus utanför Los Angeles. Izzy jobbar som fotograf, och lever ett trevligt och stillsamt liv. Men allting förändras den dag som de båda glömmer ett fönster öppet, vilket resulterar i att en främmande man tar sig in genom fönstret, våldtar Izzy och binder fast henne innan han sticker. Efteråt vill hon inte göra någon polisanmälan, utan bara försöka glömma allting. Men det är givetvis lättare sagt än gjort, och Izzy får allt svårare att orka göra någonting...

Att våldtäkter är ett viktigt och allvarligt ämne kan ingen förneka, och det är givetvis alltid välbehövligt med fler filmer i detta ämne. Hittills är det till största delen amerikanska TV-filmer som ens vågat ta upp ämnet, men i övrigt är det långt mellan gångerna. Men ärligt talat blev jag lite besviken av Open Window - även fast det är en relativt bra film, så hade den med denna grundstory haft potential att bli mycket bättre. Det är en intressant och genomtänkt handling, vilket är en bra början. Skådespelarna spelar också bra, trots att de flesta är relativt obekanta. Robin Tunney gör en mycket bra insats som Izzy - hon är annars troligen mest känd från TV-serien Prison Break. Jag vill också passa på att uppmärksamma Michaela Conlin som väninnan Miranda - Michaela känner de flesta bäst från TV-serien Bones, och hon gör en mycket god insats, även om hennes roll tyvärr är lite för liten. Tyvärr känns hela filmen ganska seg - det händer inte särskilt mycket, och allting går mycket långsamt framåt. En del karaktärsutvecklingar, särskilt Izzys, går också snabbt, vilket inte känns helt trovärdigt. Izzy förändras helt enkelt orealistiskt snabbt, och utan att vi får någon egentlig motivation varför. Dessutom får man inget egentligt grepp om karaktären Peter - vi får aldrig lära känna honom särskilt väl, och får heller inte klart för oss om hans känslor och tankar. Det känns helt enkelt som att det saknas någonting, som gör att vi inte kommer någon rollfigur in på djupet, och får inte lära känna någon riktigt väl - det gäller alla i största allmänhet, men Peter i synnerhet. Det gör att filmen känns lite menlös, och inte riktigt griper tag i tittaren på samma sätt som man hade önskat utifrån denna grundstory. Det blir helt enkelt en ganska ytlig film, som inte alls blir så djup eller allvarlig som man hade önskat. Periodvis kan man nästan säga att den angränsar till tråkig, fastän det känns oförskämt med tanke på det allvarliga ämnet. Dessutom får vi aldrig se någonting av själva våldtäkten, utan scenen avbryts nästan direkt. Visst är det tacksamt att slippa se sådana hemska scener, men å andra sidan hade man nog behövt få se åtminstone lite mer av händelsen för att till fullo förstå situationen och kunna sätta sig in i händelseförloppet.

Det finns som sagt ett flertal filmer med liknande grundstory, och som på olika sätt behandlar temat våldtäkter. Bland de bättre kommer jag bl.a. att tänka på Freshman Fall, She Fought Alone, A Reason to Believe; och inte minst den svenska filmen Säg att du älskar mig. Ärligt talat känns samtliga dessa som bättre filmer än denna, även fast jag inte helt kan sätta fingret på var problemet ligger. Men slutintrycket blir tyvärr att filmen känns så pass seg, och med orealistiska karaktärsutvecklingar och bristande personbeskrivningar, att den blir lite menlös. Det borde inte en film med ett så viktigt och allvarligt ämne behöva bli, och filmen hade utifrån samma grundstory kunnat bli mycket bättre. Fortfarande är det dock utan tvekan en välgjord och sevärd film, som trots allt kan rekommenderas för de flesta att ses en gång. Slutbetyget blir därför en svag sexa, även fast jag önskar att jag kunde ge den högre betyg.

Recensionen skriven: 15 december 2006
Senast uppdaterad: 15 december 2006

Recensionen har lästs 3200 gånger av 1799 personer, sedan den 5 december 2007