Henry - Sverrir Gudnason Marie - Tuva Novotny
Jon - David Dencik Max - Dejan Cukic
Berd - Magnus Krepper Ebba - Saga Gärde
Harriet - Ghita Nørby Bruno - Jesper Christensen
Pedro - Thomas Bo Larsen Dr. Helm - Charlotte Fich
Dr. Alberto - Michalis Koutsogiannakis Bankchefen - Eric Ericson

Filmfestivaler har länge varit ett av de effektivaste sätten för debuterande filmmakare att nå ut med sina filmer, och även nå en bredare distribution. Därför är det knappast förvånande att det fullkomligt kryllar av filmfestivaler inom de mest skilda stilar runt om i världen. I Asien är det dock ont om filmfestivaler, när den mest kända heter Shanghai International Film Festival och delas ut i kinesiska Shanghai sedan 1993. Filmfestivalen har huvudsakligen satsat på okända independentfilmer, och det är förvånansvärt få asiatiska filmer som vunnit priser där. I år var vinnaren av pokalen för bästa film faktiskt ett danskt-svenskt samarbete; Original som regisserats och skrivits av debuterande danska Alexander Brøndsted och likaledes debuterande svenska Antonio Tublen. I Sverige har Svenska Filminstitutet inte velat bidra med några pengar alls till filmen, och istället är den huvudsakligen finansierad i Danmark. På bio gick den i Sverige upp i minimal version, med bara tre kopior där merparten av landets städer aldrig visat filmen. Därför är DVD-utgåvan säkerligen välkommen hos många, även fast jag måste medge att jag aldrig ens hört talats om filmen innan DVD-filmen dök upp. Här kretsar handlingen kring den svenska unga killen Henry, som har haft en jobbig uppväxt sedan hans pappa dog i en tragisk jaktolycka och hans mamma hamnat på psyket då hon inte längre kunnat skilja på verklighet och fantasi. Nu jobbar Henry på en bank som låntjänsteman, och därigenom kommer han i kontakt med bankkunden Jon som vill låna pengar till att starta en restaurang i Spanien. Fastän de inledningsvis inte kommer bra överens, så blir Henry och Jon snart goda vänner. Jon övertalar Henry att följa med honom till Spanien och hjälpa till att driva den planerade restaurangen. På den långa vägen till Spanien stannar de till på ett IKEA-varuhus i Malmö, och kommer där i kontakt med den lite aggressiva expediten och tillika sångerskan Marie. Henry blir genast attraherad av henne, och de möts snart igen i Köpenhamn där Henry vill försöka få ut sin mamma från det danska mentalsjukhuset som hon är inlagd på. Där får de bland annat problem med Maries danska manager Max, som har andra planer än bara Maries sångtalang.

Original har onekligen en lite annorlunda grundstory och upplägg, som gör att filmen känns förhållandevis originell fastän handlingen i stort kanske inte är så ovanlig. Vid ett tidigt skede står det klart att extrem realism nog inte är manusförfattarnas prioritet, för storyn är ärligt talat ganska skruvad och är inte särskilt trovärdig. Men ibland behövs det heller inte, och Original lyckas trots allt att väcka intresse fastän ingen av rollfigurerna är så jätteintressanta. Det har blivit en underhållande och trevlig film, som lyckas att uppvisa en viss charm även om den kanske inte sticker ut lika mycket som jag hade önskat. Tekniskt sett är det en dramakomedi, och överlag lyckas filmen med en bra balansgång mellan de båda genrerna. Dramadelen fungerar hyfsat, tack vare en originell premiss och genomarbetade karaktärsporträtt. Men framförallt är det en rolig film, där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Humorn är visserligen lite ojämn och en del skämt faller platt, men bitvis är det näst intill klockrent och väldigt roligt. Då kan jag förlåta vissa brister, såsom att filmen lider av en del logiska luckor och stora trovärdighetsproblem.

Då är det ett större problem att det ibland blir ganska rörigt, och att det inte är helt enkelt att förstå hur allting hänger ihop. Framförallt känns Max och hans pappa malplacerade i filmen, och jag lyckades aldrig helt att förstå hur de har att göra med allting annat och vad de egentligen sysslade med. Visst förstår jag att det säkert är avsiktligt med tanke på den lite absurda och skruvade storyn, men det medför tyvärr att filmen till största delen inte blir så engagerande och fängslande som den borde ha kunnat bli. Man kan också tycka att manuset är lite spretigt, och manusförfattarna verkar inte riktigt ha bestämt sig för vilket ben de ska stå på. Vissa scener känns nämligen både trovärdiga, engagerande och jordnära; det gäller inte minst de romantiska aspekterna. Men andra delar känns mer som en satir än som verklighet, och därför blir resultatet något tillrättalagt och konstlat. Kanske har de båda manusförfattarna velat berätta lite för mycket, och det hade nog inte skadat att tona ner det hela något och ta bort en och annan onödig sidohandling. Under den sista halvtimmen inträffar också en mycket oväntad vändning, som jag är lite kluven till. Å ena sidan blev den dittills ganska förutsägbara filmen genast mycket mer oförutsägbar och nyskapande, men å andra sidan resulterade det i fler logiska luckor och jag undrar om manusförfattarna verkligen har tänkt på allting.

Filmen har ett snyggt foto och ett funktionellt bildspråk, som visserligen inte sticker ut nämnvärt men fyller sin funktion. Klippningen är bra, men kanske lite för försiktig. Då filmen delvis är lite seg, så hade ett lite högre och effektivare tempo inte varit till nackdel. Skådespelarinsatserna är bra, och båda Sverrir Gudnasson, David Denck och Tuva Novotny spelar övertygande och trovärdigt, även om jag kan tycka att i synnerhet Tuva spelat bättre i andra filmer. Trots allt brukar hon tillhöra en av Sveriges bättre filmskådisar, och här framstår hon som lite mer genomsnittlig än annars; något jag bara kan anta bör vara åtminstone delvis regissörernas fel. Överlag hat Original onekligen en del brister, och till stor del skulle jag tro på att de beror på de båda regissörernas och manusförfattarnas oerfarenhet inom branschen. Men filmen uppvisar också stor potential, och är en ganska originell och intressant historia, varför jag trots allt blev ganska nöjd. Någon alltför djup film är det inte, och sensmoralen är knappast ovanligt. Men det är ändå en underhållande och charmig film med en hel del humor, och då kan jag förlåta många av bristerna. Därför anser jag att filmen utan tvekan är sevärd och kan rekommenderas för de flesta, men den sticker inte riktigt ut tillräckligt vilket gör att den inte blivit så minnesvärd som den haft potential att bli. Betygsmässigt räcker det med viss tvekan fram till en svag sjua, och om bara Alexander Brøndsted och Antonio Tublén lär sig av sina misstag så kan deras nästa film bli mycket bra.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på danska, finska och norska. Därigenom finns även vanlig svensk text av den danskspråkiga dialog som förekommer i filmen. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyn är rörlig och ganska enkel, men fyller sin funktion. Den är svenskspråkig, och består bara av en meny där man kan spela filmen, slå på och av text för hörselskadade samt spela extramaterialet. Märkligt nog finns ingen scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Från den svenska menyn kan man heller inte välja textning obehindrat, utan text för hörselskadade på och av är allt som erbjuds. Väljer man avslagen text, så visas istället den svenska texten av enbart utländsk dialog, så något alternativ för att spela filmen utan text finns inte. Menystrukturen är heller inte helt enkel att bli klok över, då det vid alternativen för textning visas antingen texten På eller Av i upphöjd form och det andra i nedmörkad form. Det gör det inte helt enkelt att veta om det alternativ som står som markerat/betonat är det aktuella eller det som händer om man trycker på knappen. Det visade sig vara det sistnämnda som var fallet, vilket åtminstone inte jag tyckte var en självklarhet.

Som extramaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 25 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med de båda regissörerna samt flera av skådespelarna. Bitvis är det ganska intressant, och en del matnyttigt framkommer. Problemet är bara det att inslaget inte har någon textning alls, och är på växelvis svenska och danska. Att de danska personernas intervjuer inte har textats är ett stort problem, vilket gör att de flesta i Sverige inte lär förstå mycket av vad som sägs. Då varken det svenska eller danska talet är textat på någondera av språken, så lär det utesluta att vare sig svenskar eller danskar förstår särskilt mycket av innehållet, så därför blir jag inte klok på varför man gjort på det här sättet. Jag är säker på att inslaget åtminstone delvis varit av intresse, men när man nu bara förstår hälften av allt så tillför det tyvärr inte så mycket. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte.

Recensionen skriven: 27 november 2009
Senast uppdaterad: 27 november 2009

Recensionen har lästs 3472 gånger av 1944 personer, sedan den 27 november 2009