Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Manusförfattare: David Johnson, baserat på en grundstory av Alex Mace
Kate - Vera Farmiga John - Peter Sarsgaard
Esther - Isabelle Fuhrman Max - Aryana Engineer
Daniel - Jimmy Bennett Syster Abigail - CCH Pounder
Dr. Browning - Margo Martindale Dr. Varava - Karel Roden
Daniels kompisar - Landon Norris / Mustafa Abdelkarim Farmor Barbara - Rosemary Dunsmore

Paret Kate och John Coleman har haft en del problem i sitt förhållande, och försöker nu desperat att komma över sorgen efter att deras tredje barn var dödfödd. På grund av komplikationer kan Kate heller inte få fler barn. De bestämmer sig därför för att adoptera ett barn, och efter ett besök på ett barnhem i närheten fastnar de för den söta och charmiga nioåriga flickan Esther, som ursprungligen kommer från Ryssland och som haft en jobbig tillvaro där hennes förra fosterfamilj dog i en tragisk brand. Hon verkar ändå ha klarat sig utan större skador, och verkar mogen för sin ålder. Kate och John adopterar henne, och tar snart med henne hem till resten av familjen; deras döva sexåriga dotter Max och hennes storebror Daniel. Daniel verkar förvisso inte särskilt förtjust i sin nya syster, men i övrigt anpassar Esther sig snart till sin nya familj. Men snart börjar alltför oförklarliga händelser att inträffa, då barnhemsföreståndaren blir brutalt ihjälslagen strax efter besöket hos familjen. Och att en av Esthers klasskompisar ramlar på lekparken. Och det faktum att Esther alltid verkar vara i närheten när skumma saker inträffar. Snart börjar Kate att ana oråd och misstänker att något inte är som det ska med deras nya adoptivdotter...

Man kan inte påstå att Orphan är en alltför originell film. Vi har sett liknande storylines ett flertal gånger genom tiderna, och man kan hävda att det inte finns så mycket som skiljer sig mellan den här filmen och andra. Det finns också en del klyschor, men trots det fungerar filmen trots allt riktigt väl. Det är en intressant grundstory, som håller ihop utan luckor och som känns någorkunda trovärdig. Jag uppskattar att det för en gångs skull inte finns några övernaturliga inslag, utan det mesta känns ändå hyfsat realistiskt, om än tämligen osannolikt. Fastän filmen officiellt marknadsförts som en rysare är det dock inte en alltför skrämmande film. Riktigt kusligt blir det aldrig, men däremot lyckas filmen skickligt att få fram en obehaglig stämning under många partier. Men framförallt är det en riktigt spännande film, som har ett intensivt tempo och en övertygande spänningskänsla. Faktum är att jag blev riktigt slut av att se på filmen, och mot slutet var min puls väldigt hög.

Om man ser på filmen som en thriller istället för en rysare, så är det därför troligare att man blir nöjd, för om man väntat sig en traditionell skräckfilm så blir man troligen besviken. Jag uppskattar att filmteamet har satsat på att göra en psykologisk thriller, där vi egentligen inte får se så mycket i bild, utan där fokuset ligger på psykologisk skräckkänsla och spänning. Det är inte så ofta som sådana fungerar bra, men det här är ett undantag. I många aspekter påminner Orphan lite om gammaldags psykologiska skräckfilmer från 1970-talet och bakåt, och det är ett annorlunda initiativ. Samtidigt är det en modern film, som uppenbarligen utspelas i nutid och där alla har mobiltelefoner. Det är också en ganska våldsam film, som definitivt inte är lämplig för yngre personer.

Dock lider filmen av enstaka logiska luckor, och ibland känns det som att regissören valt att kompromissa med realismen för spänningens skull. Det är knappast ovanligt i sådana här filmer, men likväl beklagligt. Somliga beter sig heller inte helt trovärdigt, vilket också sänker den annars ganska realistiska känslan. Jag störde mig framförallt. på att pappa John var alltför naiv, som vägrade tro på någonting negativt om Esther. Visst förstår jag att det är vanligt att förneka problem när det gäller ens barn (eller andra närstående), men efter så många skumma incidenter verkar det lite osannolikt att någon skulle vara så blåögd om ett så nyblivet adoptivbarn som inte ens bott hos familjen särskilt länge. Filmen är också lite i längsta laget för sitt eget bästa, och med en så relativt enkel story hade det inte varit nödvändigt med en nästan två timmar lång film. Förvisso går tiden hyfsat snabbt, men det finns ändå en del scener som är längre än nödvändigt och som inte tjänar något till. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner en smula för att få ett högre och mer kompakt tempo.

Tyvärr är Orphan i mångt och mycket ganska förutsägbar, men det finns en oväntad och originell vändning mot slutet som åtminstone jag inte lyckats att förutse, men som å andra sidan inte påverkar intrigen alltför mycket. Men trots en del brister är det ändå en riktigt lyckad film, som engagerar hela tiden och som är riktigt spännande. Rollfigurerna är också förvånansvärt mångbottnade, där i synnerhet Kate och John båda blivit nyanserade och mångbottnade karaktärer med båda bra och dåliga sidor. Esther är mer endimensionell och får inget större djup, men det hade å andra sidan blivit ganska svårt att undvika med en sådan här story. Filmen har ett snyggt foto med ett effektivt bildspråk, och har också mycket stämningsfull och passande musik som hjälper till att sätta precis rätt stämning och känsla för många av scenerna.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Vera Farmiga och Peter Sarsgaard spelar övertygande och trovärdigt som de båda föräldrarna. Isabelle Fuhrman gör en imponerande insats som lilla Esther, och hon uppvisar definitivt stor potential inför framtiden. Det är förvisso inte den allra bästa rollprestation jag sett från barnskådisar, men utan tvekan en av de bättre. Aryana Engineer är också mycket bra som den gravt hörselskadade Max, medan jag inte blev riktigt lika imponerad över Jimmy Bennett som Daniel. Orphan har absolut vissa brister, och har inte världens mest originella eller nyskapande koncept. Men det är en riktigt spännande och obehaglig film, som är både välgjord och fängslande. Den bygger dock lite för mycket på spänning, varför jag inte skulle vilja se om den i första taget, men det kan ju å andra sidan sägas om de flesta filmer inom genren. Om man förväntar sig en skräckfilm blir man förmodligen besviken, då filmen inte är alltför skrämmande. Men för oss andra är det en bra film som kan rekommenderas för de allra flesta, och där slutet också är bättre än i många dylika filmer. Jämfört med andra liknande filmer måste den därför ses som mycket lyckad, och jag ger den med viss tvekan en stark sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt och franskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken plus fyra andra språk. Det finns engelsk text för hörselskadade, men tyvärr ingen vanlig engelsk text. Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige visas därefter reklam för HD-formatet BluRay samt en trailer för en annan film, som går att hoppa förbi. Därefter visas en form av reklamfilm (eller så kallat "Public Service Announcement") om adoption av barn, som jag gissar lagts till för att inte folk ska dra alla föräldralösa under samma kam efter att ha sett filmen. Det inslaget är tyvärr lite för amerikanskanpassat med bl.a. telefonnummer att ringa som är specifika för USA, men själva budskapet är förstås tillämpbart i hela världen. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen anledning att välja Sverige från landsmenyn. Jag rekommenderar istället att man väljer antingen Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen BluRay-reklamen och trailern. Dessutom är de mer lättillgängliga, då de länderna står längst upp på listan.

Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte helt stänger av DVD-spelaren. För att undvika att dö av tristess innan huvudmenyn visas igen, bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan sluttexterna rullat färdigt (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa de flesta andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Som extramaterial hittar vi några bortklippta scener samt ett alternativt slut. De bortklippta scenerna är intressanta, men tillför inte särskilt mycket till handlingen och det är förståeligt att de klippts bort. Det alternativa slutet är intressant, men känns lite för enkelt och kort, varför det slutet som faktiskt användes är mer tillfredsställande. Där tar det roliga slut, och det är tråkigt att det inte finns någon form av bakom kulisserna-dokumentärer eller intervjuer. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text på allt.

Recensionen skriven: 26 februari 2010
Senast uppdaterad: 26 februari 2010

Recensionen har lästs 4305 gånger av 2361 personer, sedan den 26 februari 2010