Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Producent: Walt Disney & Charles Mintz
Regi: Walt Disney
Manusförfattare: Ubbe Iwerks, Carl Stalling & Walt Disney
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Musse Pigg & Mimmi Pigg - Walt Disney Alice - Margie Gay

© Disney

I intervjuer och TV-uttalanden brukade Walt Disney alltid säga att "allt sattes igång av en mus". Det är dock en sanning med modifikation. Långt innan Musse Pigg var påtänkt gjorde Disney succé med ett antal blandningar av tecknad filn och spelfilm, i form av stumfilmer med den filmade flickan Alice i diverse tecknade situationer. När Alice-filmerna inte längre bedömdes ha någon marknad, skapade Walt Disney en kanin vid namn Oswald. Han hade huvudrollen i 26 olika filmer mellan 1927 och 1928 som fick samlingsnamnet Oswald the Lucky Rabbit. Filmerna, som producerades åt Universal, blev en stor succé men tyvärr fanns det ett problem. Disneys avtal med distributören Charles Mintz innebar att det i själva verket var Mintz som ägde rättigheterna till figuren - en vanlig företeelse på den tiden, fastän det i dagens läge låter märkligt. I mars 1928 reste Walt Disney till Charles Mintz för att omförhandla kontraktet, i förhoppning att få större budget att producera filmerna med. Mintz hade dock helt andra planer. Han ville istället sänka budgeten, och ville att Disney skulle arbeta helt för honom. Han hade redan lyckats att i smyg skriva avtal med nästan alla Disneys tecknare och många andra medarbetare - bara två animatörer vägrade att gå med på Mintz uppgörelse; Ub Iwerks och Les Clark, som båda kom att tillhöra Disneys viktigaste animatörer under åtskilliga decennier framåt. Genom avtalen med alla Disneys medarbetare trodde sig Mintz kunna tvinga Disney att gå över till att arbeta för honom, men Walt vägrade att acceptera detta. Utan vare sig medarbetare eller huvudroll reste Walt hem. Enligt legenden föddes idén till Musse Pigg vid tågresan hem från detta ödesdigra möte. Charles Mintz skapade istället ett nytt produktionsbolag för att producera Oswald-filmerna med Disneys tidigare animatörer, men även hans lycka blev kortvarig. När Universal blev missnöjd med arbetet anlitade de istället legendariska Walter Lantz till att ansvara för Oswald the Lucky Rabbit. Utseendet moderniserades från Disneys tid, och det närmaste dryga decenniet producerades över 150 kortfilmer med Oswald. Med tiden kom figuren att ingå i samma filmserie som Hacke Hackspett (som skapades av just Walter Lantz), men 1943 avskaffades Oswald i filmform helt och hållet. Även efter det fortsatte Oswald att förekomma i serietidningar av varierande omfattning, och i Sverige publicerades dessa under titeln Kalle Kanin - huruvida denna svenska titel även använts till kortfilmerna vet jag dock inte. Trots populariteten på sin tid blev kaninen Oswald med åren alltmer okänd, och inte ens Walter Lantz version har alls visats lika ofta som övriga karaktärer i Hacke Hackspett-serien. Allt detta förändrades 2006, då Disney nästan 80 år efter det ödesdigra mötet med Mintz och 40 år efter Walt Disneys död lyckades att få tillbaka rättigheterna till kaninen Oswald - detta genom en byteshandel med Universal, efter att den amerikanska sportkommentatorn Al Michaels ville gå över till NBC (som ägs av Universal); trots gällande kontrakt med den Disney-ägda sportkanalen ESPN (som kan ses som en slags amerikansk förebild till Eurosport).

80 år efter att de gjordes, har Disney därför nu gett ut en samlingsvolym i serien Walt Disney Treasures med de ursprungliga kortfilmerna i serien Oswald the Lucky Rabbit. DVD-boxen släpptes i USA 2007, men då svart-vita stumfilmer knappast är särskilt populära för en bredare publik, så var jag minst sagt stensäker att boxen aldrig skulle släppas i Sverige eller Europa överhuvudtaget. Jag är glad att jag hade fel, då motsvarande box nu även släppts i Sverige under titeln The Adventures of Oswald the Lucky Rabbit. Tyvärr har ganska många av de 26 Disney-producerade Oswald-kortfilmerna gått förlorade genom åren, och finns inte längre bevarade. Såvitt det gått att fastställa är det bara 13 filmer som fortfarande finns bevarade, fast några av dessa finns bara kvar i mer eller mindre redigerade versioner från tidigt 1930-tal. Dessa 13 filmer finns med på denna DVD-utgåva, och har en speltid på mellan fem och sju minuter vardera. Disney har blivit kända för att restaurera filmer omfattande till DVD-utgåvor; ibland rentav lite för omfattande. Till Oswald-filmerna har de ursprungliga negativen dock inte bevarats, vilket försvårar möjligheten till restaurering. Istället har dessa filmer sammanställts från olika källor; somliga från 35 mm-original från Universal, vissa från 16 mm-kopior för hemmabruk och några från bevarade kopior i utländska filmarkiv (däribland Norska Filminstitutet). Därför är kvaliteten på dessa filmer kraftigt varierande; en del har förhållandevis bra bildkvalitet, medan somliga är minst sagt risiga. Efter omständigheterna får man dock ändå vara ganska nöjd, och jag tror inte att många förväntar sig modern toppkvalitet vid svart-vita stumfilmer från 1927. Alla filmerna har till denna DVD-utgåva försetts med nyproducerat ljud. Till skillnad från de tidiga Musse Pigg-filmerna som ljudlades rör det sig dock inte om någon traditionell ljudläggning med ljudeffekter och dialog. Istället handlar det enbart om musik, för att efterspegla traditionen med pianister som brukade spela under filmerna vid stumfilmsbiografer på 1920-talet. Musiken på dessa filmer har skrivits och framförts av den kända stumfilmskompositören och musikern Robert Israel, och har gjorts speciellt för dessa utgåvor. De håller hög kvalitet, och passar bra in i filmerna.

Filmerna som sådana håller varierande klass, men överlag är det inget som upplevs som alltför märkvärdigt i dagens läge. Här handlar det om ren och skär underhållning, och såväl karaktärsutveckling som djup saknas nästan helt. Istället är alla kortfilmerna småroliga, och en del situationer lockar fortfarande till skratt även 80 år senare. I de flesta fall är det dock ingenting man direkt skrattar ut, utan istället småroliga skämt som inte går längre än till leenden. Men det räcker ändå hyfsat långt vid kortfilmer på dryga fem minuter, och man kan se många tecken på fantasirikedom och humoristiska lösningar. Vissa av de regelbundna humorlösningar som tas till här försvann i och med ljudfilmens intrång, som exempelvis de återkommande skämten med skrivna ord som används praktiskt av karaktärerna. Men en del upplägg och lösningar som först infördes genom Oswald-filmerna kom att bli vardagsmat flera år senare, och vissa används än idag. Därför är dessa kortfilmer mycket intressanta av historiska skäl, fastän de egentligen inte upplevs som märkvärdiga i dagens läge. Somliga känns också lite sega och utdragna, då en del poänger upprepas lite för många gånger för sitt eget bästa. Animationen håller ganska hög klass med trovärdiga rörelsemönster och ett utpräglat sinne för detaljer. Det går heller inte att förneka att sådana här gammaldags handanimerade filmer har en annan charm än vad som vanligtvis går att uppbringa med dagens datorteknik. Teckningarna är enkla, och det handlar om enkla karaktärer med mycket liten bakgrund. I de tidigare filmerna finns nästan inga gråskalor alls (bokstavligt talat), utan allting är antingen svart eller vitt. Det påminner därför bitvis mer om blyertsskisser än av traditionell animation, vilket dock även det kan ha sin charm. I de senare filmerna blir bakgrunderna lite mer genomarbetade, och det kommer in fler gråskalor i bakgrunder och objekt. Men även när det är som bäst, så ser man trots allt en märkbar skillnad mot de tidiga Musse Pigg-filmerna, till de sistnämndas fördel. Även om dessa var visuellt mycket enkla jämfört med de senare färgfilmerna med Musse, som vi alla känner till bättre, så ser man trots allt ett större sinne för bakgrunder och karaktärsporträtt än vad Oswald-filmerna lyckas uppbringa. Därför finns det kanske en viss möjlighet att Disneys förlust av Oswald rentav var till fördel för både företaget och filmbranschen i stort; då de istället kunde koncentrera sig på såväl Musse Pigg som Silly Symphonies, som båda två var betydligt mer imponerande visuellt och tekniskt. Men samtidigt går det inte att förneka att Oswald the Lucky Rabbit är historiskt högintressant, och därför är det mycket välkommet att denna DVD-volym sett dagens ljus. Härigenom kan alla som är någorlunda intresserade av Disney få en djupare förståelse för både Walt Disney själv och animatörerna, genom att jämföra dessa filmer med senare produktioner från företaget. Denna DVD-utgåva är därför helt klart köpvärd av historiska skäl, men kortfilmerna är inte tillräckligt märkvärdiga för att motivera ett högre betyg än en svag sexa.

Då bara 13 kortfilmer finns bevarade i dagens läge, innebär det att Oswald the Lucky Rabbit-kortfilmerna totalt inte utgör mer än en speltid på omkring 1 timme 15 minuter. Det är inte mycket för en 2-discutgåva i serien , och därför har utgåvan kompletterats med ytterligare material med svagare koppling till kaninen Oswald på den andra skivan. Först återfinns en långfilmsdokumentär om den legendariska Disney-animatören Ub Iwerks från 1999, vid namn The Hand Behind the Mouse. Dokumentären producerades och regisserades av Ubs barnbarn Leslie Iwerks, som 2006 vann en Oscar för bästa kortfilmsdokumentär. Det är en intressant och välgjord dokumentär, och det är absolut värdefullt att få stifta närmare bekantskap med en till namnet välkänd person som de flesta egentligen inte vet särskilt mycket om. Ibland blir filmen dock lite väl okritisk och hyllningsbetonad, och därför kan man ifrågasätta om det verkligen är så klokt att göra en dokumentär om sina egna släktingar. Trots allt bör dokumentärer ge en någorlunda komplett bild om verkligheten, och inte enbart ta upp positiva aspekter om någon. För att vi ska få en större praktisk förståelse för UB Iwerks återfinner skivan också sex olika kortfilmer där Ub var djupt involverad i animationen och hela processen. Det innebär tre kortfilmer i serien Alice, som producerades fram till och med 1927 innan Oswald skapades. I dessa filmer får vi se den filmade ("otecknade") flickan Alice, som lever i en tecknad värld och interagerar med tecknade figurer. De är inte så märkvärdiga upplevelsemässigt och en del av skämten fungerar inte längre, men tekniskt och historiskt är det högintressant då det är imponerande att man lyckats få till sådana välgjorda blandningar så tidigt som mitten av 1920-talet. Slutligen innehåller skivan även tre kortfilmer producerade av Disney efter Oswalds tid: närmare bestämt den första Musse Pigg-filmen Plane Crazy från 1928 (som ursprungligen var en stumfilm, men som här återges i den ljudlagda version som producerades senare samma år), Disneys första ljudfilm Steamboat Willie (som var den tredje Musse Pigg-filmen) och den första filmen i serien Silly Symphonies; The Skeleton Dance från 1929. Alla dessa är svart-vita och är trevliga att se, även om de inte är unika för just dessa utgåva. I synnerhet de båda Musse-filmerna har ofta visats på Disney Channel och finns även på andra DVD-utgåvor, varför sannolikheten är stor att många redan sett dem.

Det finns ingen svensk dubbning, men då DVD-utgåvan mestadels består av stumfilmer finns det knappast något behov av det. Förutom dokumentären på den andra skivan handlar det förutom musik bara om fåtalet repliker (och i fallet med Oswald-filmerna ingen dialog alls). Därför är det vare sig förvånande eller beklagligt att DVD-utgåvan bara innehåller engelskt ljudspår med textning. Ljudet är i 2-kanalig stereo, men flera av kortfilmerna är i själva verket i mono. Filmen är textad på bl.a. de fem nordiska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text och textning för hörselskadade. Det jag irriterar mig över är att Oswald genomgående översatts till Kalle Kanin i den svenska textningen. Visserligen användes den titeln som bekant vid serietidningarna av Universals senare reinkarnation av Oswald, men jag är mycket tveksam till om det namnet någonsin använts till Disneys figur i Sverige. Trotd allt moderniserades utseendet av Oswald en del genom åren, varför man inte med självklarhet kan hävda att seriefiguren är samma figur som Walt Disney skapade. Bilden är av förståeliga skäl i 4:3, och förutom långfilmsdokumentären The Hand Behind the Mouse och extramaterialet (som är i färg) är allting i svart-vitt. Som tidigare nämns är bildkvaliteten av varierande klass. Ljudkvaliteten är Oswald-kortfilmerna är förstås utmärkta, då det är nyinspelat. Ljudkvaliteten på kortfilmerna på den andra skivan är sämre, men fullt funktionellt. När man matar in båda DVD-skivorna möts man av språkvalsmeny, som följs av varningstexter i ca 10 sekunder. Därefter visas en Disney-jingel på sju sekunder, som följs av den sedvanliga Walt Disney Treasures-jingeln på knappt 20 sekunder. Det går visserligen att hoppa förbi, men den känns ändå som onödigt lång. Detta följs av en introduktion av filmhistorikern och Disney-experten Leonard Maltin, på samma sätt som alla Walt Disney Treasures-volymer innehållit. Introduktionen är olika på de båda skivorna, men båda två är ganska långa på knappt fyra minuter. Första gången är det visserligen trevligt och användbart, men när man matar in skivorna för femte gången känns det mest störande. Fastän de går att hoppa förbi, så hade det därför varit bättre om dessa introduktioner istället varit valbara från menyn. Efter introduktionen dyker huvudmenyn upp, som är stillastående och engelskspråkig. Flera av de tidigare DVD-utgåvor i serien har haft svenskspråkiga menyer, men tyvärr gäller detta inte denna.

På den första skivan finns förutom de 13 Oswald-kortfilmerna även en del extramaterial. Det mest intressanta är en 13 minuter lång dokumentär om Oswald, vad som hände i grova drag 1927 - 1928 och hur det kom sig att figuren åter hamnade hos Disney 2006. Den hade gärna fått gå in mer på djupet, men är definitivt intressant och trevlig att se. Därefter finns sex olika kommentatorspår till olika kortfilmer, med bl.a. animatörer, filmexperter och Leonard Maltin. De håller varierande klass, men eftersom ingen som var direkt inblandad i produktionen av dessa filmer är i livet i dagens läge så är det förstås oundvikligt att man inte får någon alltför djup inblick. Vissa känns mest onödiga, medan en del trots allt är intressanta och tar upp matnyttig information. Därefter finns en scen från Oswald-kortfilmen Sagebrush Sadie, som återskapats utifrån animerade storyboard-skisser. Själva filmen som sådan finns tyvärr inte bevarad. Det är lite intressant att se, men utan att få något sammanhang om vad kortfilmen handlade om eller dylikt, så tillför det inte så jättemycket. Slutligen finns även bildgallerier, som heller inte tillför så mycket. Allt extramaterial har svensk text, vilket är glädjande och Disney förtjänar en eloge som inte valt den i dagens läge alltför vanliga lösningen att hoppa över textning på allt extramaterial.

Sammanfattningsvis är Oswald the Lucky Rabbit i dagens läge mer intressant av historiska skäl än för kvaliteten i sig, och kortfilmerna är egentligen ganska simpla som inte tillför så mycket. Men för att få en djupare förståelse om både Walt Disney, Ub Iwerks och filmbranschen i stort är filmerna värdefulla, och det är historiskt mycket intressant att se hur dessa filmer var. Det är bara tråkigt att hälften av de 26 filmer som producerades i serien gått förlorade genom åren. Det är i alla fall glädjande att denna utgåva släppts även i Sverige, för intresset torde vara smalt för dessa kortfilmer. Förhoppningsvis betyder detta att Disney även fortsättningsvis satsar mer på Sverige, och även på lite smalare och okända titlar. Det ska bli intressant att se vad Disney gör av de nyfunna rättigheterna till Oswald-karaktären längre fram, och det vore intressant om det medför exempelvis nyproducerade filmer med Oswald på sikt. Till sist hoppas jag att Universal följer Disneys fina exempel, och släpper ut DVD-boxar i Sverige med de över 150 kortfilmer med Oswald som producerades utan Walt Disneys inblandning; mellan 1928 och 1943. Dessa ingick nämligen inte i uppgörelsen mellan Disney och Universal 2006, utan ägs fortfarande av Universal. Merparten av dessa bör också fortfarande finnas bevarade, och vore även dessa intressanta att se av historiska skäl.

Recensionen skriven: 19 augusti 2009
Senast uppdaterad: 20 augusti 2009

Recensionen har lästs 8857 gånger av 3574 personer, sedan den 19 augusti 2009