Daniel Kibbe - Colin Fox Wilson Rogers Jr. - Will Lyman
Fader John Geoghan - Steven Shaw Fader Doyle - Wayne Best
Fader Connelly - David Sparrow Påve John Paul - Jan Rubes
Angelos fru - Waneta Storms Johnny - Hugh Dillon
Judy - Jessica Greco Shauna Tannenbaum - Kathleen Laskey
Tom Blanchette - Hugh Thompson Biskop Murphy - Kenneth Welsh

I engelskspråkiga länder, och i synnerhet USA, har det i många år varit en stor marknad med produktion av TV-filmer; d.v.s. långfilmer som producerats för att i första hand visats på TV. En av de största producenterna i branschen är den amerikanska betal-TV-kanalen ShowTime, som i Sverige främst blivit känd genom TV-serier som exempelvis The L Word och Mitt liv som död. I hemlandet har dock denna kabel-TV-kanal främst etablerat sig genom visning av egenproducerade TV-filmer, varav ett relativt stort antal haft verklighetsbakgrund. En av dessa hette Our Fathers, och hade premiär på Showtime i maj 2005. Filmen är verklighetsbaserad, och bygger på en faktabok med samma namn skriven av journalisten David France, som när de verkliga händelserna inträffade skrev om händelserna åt den amerikanska veckotidningen Newsweek. Det handlar om den skandal inom den katolska kyrkan som i verkligheten nystades upp 2001 - 2003, då medierna avslöjade att ett inte alltför obetydligt antal katolska präster var pedofiler som förgripit sig på mängder av barn genom åren. I filmen är det i synnerhet en av dessa präster som står i centrum, John Geoghan från Boston som från mitten av 1960-talet började förgripa sig på småpojkar. Han var även i verkligheten en av nyckelpersonerna i skandalen, även om ett antal andra präster var inblandade. Han åtalas under en av filmens inledningsscener för sexuella övergrepp, och åklagren Mitchell Garabedian började undersöka fallet, som visade sig sträcka sig längre än han kunnat drömma om. Han upptäckte att kardinalen Bernard Law redan på 1980-talet fick vetskap om vad John Geoghan hållit på med, men valde att tystlägga det hela och istället förflytta Geoghan till nya kyrkor och städer varje gång som något hållit på att nystas upp. Och tyvärr visade sig sexskandalen inte bara beröra Geoghan, utan ett antal andra präster inom den katolska kyrkan...

Att det här sannerligen inte är någon rolig eller underhållande film behöver knappast påpekas, men likväl ett viktigt ämne som tål att tas upp. Det som lätt hade kunnat bli hemska och smaklösa scener har dock dessbättre inte blivit så farliga, då filmen till största delen utspelas i nutid, och vi bara får se snabba tillbakablickar på de faktiska övergreppen. Kanske beror detta på att filmen ska kunna visas på TV i USA utan att få för höga åldersgränser, men det är ändå en fördel och gör att man kan se filmen utan att bli direkt illamående. Det har blivit en riktigt lyckad film, och trots att det är en TV-film gjord med liten budget och inspelad i Kanada, så är den förvånansvärt välgjord och genomarbetad. ShowTime har också undvikit den uppenbara fällan att låta hela filmen kritisera kristendomen, utan verkar såvitt jag kan avgöra ha gjort ett bra jobb att porträttera de verkliga händelserna på ett öppet och opartiskt sätt. De allvarliga händelserna har åskådliggjorts på ett taktfullt och känsligt sätt. Rollfigurerna har också blivit ganska mångbottnade, och i synnerhet kardinal Bernard Law framstår på ett åtminstone inte helt osympatiskt sätt - huruvida han förtjänar det kan förstås diskuteras, men det är positivt att inte till fullo fördöma de inblandade och låta de förbli endimensionella "skurkar". Skådespelarinsatserna är bra, och de flesta gör trovärdiga och övertygande rolltolkningar, trots ett flertal relativt svåra roller. Ted Danson gör här en de bästa insatserna han gjort på många år, som advokaten Mitchell Garabedian. Men även om det mesta är positivt, så lider filmen av ett problem. De verkliga händelserna som ligger till grund för filmen är omfattande och invecklade, och än idag har inte alla stämningar och skadeståndsanspråk mot den katolska kyrkan avslutats. Det här har gjort att filmen fått koncentrera sig på en kortare tidsperiod, och trots det har det blivit ganska rörigt och inte helt lätt att hålla isär alla rollfigurer och händelser. De verkliga händelserna under den här tidsperioden hade säkerligen räckt för att fylla tre filmer, så att få med allting i en enda film är förstås inte det lättaste. Därför är det förståeligt att det blivit lite rörigt, och den långa speltiden på drygt två timmar gör också att det ibland känns lite oengagerande och utdraget. Förmodligen beror det här helt enkelt på att manusförfattaren försökt få med för många av de verkliga händelserna och rollfigurerna, och hållit sig för nära verkligheten - trots allt finns det skäl till varför de flesta verklighetsbaserade filmer brukar ta sig vissa friheter med verkligheten och antingen ta bort rollfigurer eller blanda ihop flera rollfigurer till en. Så borde man ha gjort även här, och hoppat över den del av verklighetens många händelser och inblandade personer, för att istället kunna gå in mer på djupet på ett fåtal personer. Då hade man också kunnat klippa ner speltiden något, och därmed även öka tittarnas engagemang i alla händelser och undvika segheten. De bristerna ska dock inte på något sätt föringa ShowTimes utmärkta initiativ, då det här är en viktig och fasansfull händelse som förtjänar att uppmärksammas. Filmen har också blivit både gripande och tänkvärd, och det är lätt att leva sig in i den. Jag skulle inte vilja se om Our Fathers i första taget, men det är utan tvekan en bra film som bör ses av alla. Därför anser jag att en sjua är det mest rättvisa betyget jag kan se, och jag är tacksam att en TV-film som denna trots allt släppts på DVD i Sverige.

DVD-utgåvan återger bilden i 4:3 fullskärm, vilket såvitt jag kan avgöra är originalformatet för den här TV-produktionen. Ljudet är i vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliten håller relativt hög kvalitet; åtminstone med hänsyn till att det trots allt är en TV-film. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text. Inte heller återfinns någon textning för döva och hörselskadade, på vare sig svenska eller något annat språk. DVD-produktionen är relativt enkel. När man matar in skivan möts man av språkvalsmeny, som direkt följs av varningstexter. Därefter spelas ett flertal trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Dock förekommer en mastringsmiss på DVD-utgåvan, som gör att om man går till nästa kapitel under den första trailern (för att hoppa över den), så fastnar DVD-spelaren mellan två kapitel och det går inte att göra någonting alls. Däremot fungerar det bra att trycka på menyknappen och på så sätt hoppa över alla trailersen. Jag är inte säker på hur exakt detta kunnat inträffa, men det är inte den första DVD-filmen från Noble Entertainment som jag upptäckt det felet på. Kanske beror detta på inkompatibilitet mot DVD-standarden, men jag har i alla fall provat spela upp filmen på två olika DVD-spelare med samma fel. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig med enkla medel och enbart på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Det här är en film där det hade varit intressant att exempelvis få se reportage kring de verkliga fallen, men allt sådant lyser tyvärr med sin frånvaro.

Recensionen skriven: 9 juli 2008
Senast uppdaterad: 9 juli 2008

Recensionen har lästs 3845 gånger av 2097 personer, sedan den 9 juli 2008