Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB
Oz - James Franco Glinda/Annie - Michelle Williams
Theodora - Mila Kunis Evanora - Rachel Weisz
Finley/Frank - Zach Braff Porslinsflickan/Flicka i rullstol - Joey King
Knuck - Tony Cox Kittelflickarnas ledare - Bill Cobbs
Winkie - Stephen Hart May - Abigail Spencer

Den amerikanska författaren L. Frank Baum (1856 - 1919) är en av alla tiders mest aktiva författare, med 55 utgivna romaner och 85 noveller i bagaget. I modern tid har han främst blivit känd för den bästsäljande barnboken Trollkarlen från Oz, som gavs ut 1900 och följdes av 13 uppföljare fram t.o.m. 1920 (de sista böckerna gavs ut efter hans död). Romanserien blev så populär att andra författare tog över serien efter Baums död, och skrev ytterligare 26 böcker med samma karaktärer. 1902 hade en Broadway-musikal baserad på boken premiär, och det följdes av en stumfilm 1914. 1939 kom sedan slutligen den inkarnation som blivit mest känd; den musikalfilmversion som Victor Fleming (mannen bakom bl.a. Borta med vinden) regisserade. Filmen fick en förhållandevis fristående uppföljare 1985 som Disney producerade, och nu är det dags för en till film i serien. Med Oz: The Great and Powerful rör det sig om en så kallad "prequel", d.v.s. en uppföljare som utspelas innan originalfilmen (och böckerna); i det här fallet runt 20 år före händelserna i den första filmen och boken.

Handlingen tar sin början år 1905 i Kansas, där lurendrejaren Oscar - populärt kallad Oz - fått jobbet som illusionist på en cirkuskarneval. Alla älskar honom, utan en tanke på att han faktiskt inte är någon riktig trollkarl, och framförallt älskar alla kvinnorna honom. Men när han råkat förföra en kvinna för mycket, eller rättare sagt fel kvinna, tvingas han fly från karnevalen. Han hoppar ombord på en luftballong som råkar stå klar i närheten, men just när luftballongen lyfter från marken råkar den hamna mitt i en tornado. Han vaknar upp i det magiska landet Oz, där alla väntat på den stora trollkarlen som ska komma och rädda landet från den Onda Häxan. Då denne trollkarl blir kung i landet och får ett helt rum fullt med guld som belöning känner Oscar/Oz inte att berätta att han faktiskt inte är någon riktig trollkarl, utan väljer att spela med. En av de första han träffar är häxan Theodora, som berättar att han i den mörka skogen hittar den onda häxan Glinda, som han måste döda för att rädda samhället.

Att göra en uppföljare på en över 70 år gammal film känns minst sagt egendomligt, men å andra sidan skrev ju L. Frank Baum hur många böcker som helst om landet Oz; så det finns onekligen mycket att ta av. Jag kan tycka att en del av mystiken kring Oz försvinner genom att handlingen utspelas innan den första filmen, vilket till viss del kan förta en del av spänningen och känslan kring landet Oz och dess "trollkarl". Det gör också att den nya filmen inte riktigt bibehåller samma princip, då ju originalfilmen kraftigt antydde att allting i Oz var en dröm; något som ju direkt motsägs av Oz: The Great and Powerful. Men å andra sidan är det en intressant story, och det är intressant att få se hur allting egentligen började och hur denna mytomspunna trollkarl kom till Oz. Intrigen är ganska enkel, men erbjuder någonting nytt som inte känns som en upprepning av den första filmen eller någon av böckerna.

Det är fascinerande och engagerande, och jag uppskattar att filmteamet gjort vad som går för att bibehålla samma stil och känsla som originalfilmen. Det innebär att scenerna i Kansas precis som förra gången är i svartvitt (och den här gången även i 4:3), medan filmen växlar till färg och dessutom till Cinemascope (2,35:1) när protagonisten kommer till Oz. Det är en smart idé, även fast skillnaderna knappast upplevs lika banbrytande idag som 1939, då färgfilm liksom är betydligt vanligare nu än då. Filmteamet har även lyckats bibehålla precis rätt tidskänsla för scenerna i Kansas, som tidsbestämts till 1905 enligt filmens textskyltar.

Det är fängslande och charmigt, och jag uppskattar att både Oscar/Oz och Glinda har blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer. Även Porslinsflickan och apan Finley hinner få åtminstone en del nyanser, och känns någorlunda mångfacetterade. Även Theodora hinner få en del nyanser, medan Evanora blivit betydligt mer endimensionell. Det finns viss humor, och man får skratta nån gång då och då; men någon stor skrattfest är det definitivt inte. Det finns en viss spänning, men det är knappast jättespännande. Till skillnad från 1939 års originalfilm är det här heller ingen musikal, utan här förekommer bara ett enda sångnummer under hela filmen. Det är lite tråkigt, då det gör att filmen inte riktigt bibehåller samma stil och upplägg som Trollkarlen från Oz.

En "uppföljare" till en musikal som knappt har några sånger alls, ganska lite spänning och inte har så jättemycket humor låter kanske inte så lyckat, och man kan med all rätt fråga sig vad filmen faktiskt har? Men dessbättre kompenseras bristerna med råge av en fantastisk stämning, en storslagen visuell upplevelse och en intressant story. Det finns rikligt med charm, och man blir underhållen hela tiden. Det är fascinerande och fängslande, och man bryr sig om rollfigurerna. Bitvis är det riktigt berörande, och tiden går ganska snabbt. Det är trevligt, stämningsfullt och oerhört fantasifullt. Det märks att manusförfattarna har en imponerande fantasi, och det är en intressant story man har diktat ihop; även fast den här storyn är nyskriven och tekniskt sett utspelas innan samtliga av L. Frank Baums böcker. Storyn i sig har åtminstone inledningsvis vissa likheter med The Imaginarium of Doctor Parnassus, men det här är utan tvekan en betydligt bättre film än den. Handlingen är också mer omfattande än i både den första romanen och filmen från 1939, där det faktiskt händer något hela tiden.

Precis som originalfilmen har dock vissa förenklingar skett i storyn, troligtvis för att göra filmen mer barnvänlig. Men det här känns ändå inte lika förenklat som i Trollkarlen från Oz, vilket sannolikt beror på den betydligt längre speltiden. För barn lär dock denna films generöst tilltagna 2 timmar 10 minuter upplevas lite för långa, och filmen hade nog vunnit på att kortas ned en smula. Några scener känns något för utdragna och tillför egentligen inte så mycket. Det är också förhållandevis förutsägbart, om än med några få överraskningar. Men samtidigt är OZ: The Great and Powerful en riktigt bra film, som lyckas med konststycket att fungera i stort sett lika bra för både barn och vuxna. Det kan säkert upplevas en smula skrämmande för de allra yngsta (och dessutom har filmen inte dubbats), samtidigt som det för vuxna kan upplevas aningen menlöst vid en del tillfällen, men det är och förblir en riktigt trevlig familjeunderhållning för alla åldrar. Den upplevs heller inte lika gammaldags som 1939 års klassiker kan göras i dagens läge, samtidigt som filmen i stil och känsla förblir ganska trogen originalet.

Fotot är fantastiskt, och det är verkligen en storslagen visuell upplevelse med mycket färger och en imponerande detaljrikedom. Musiken är också stämningsfull och passande, men den enda sången som förekommer är långt ifrån lika minnesvärd som merparten av sångerna i Trollkarlen från Oz. Skådespelarinsatserna är bra, och James Franco gör en stabil och bra insats som Oscar/Oz. Michelle Williams är som vanligt utmärkt som Glinda, och Mila Kunis är riktigt bra som Theodora. Rachel Weisz gör vad som går av den tyvärr hopplöst endimensionella rollen som Evanora, men hon gör åtminstone allt som går utifrån manuset.

Jag såg Oz: The Great and Powerful i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Det förekommer några häftiga 3D-effekter, och en del riktigt imponerande kameraåkningar med storslagen inlevelse. Men förutom det stannar det vid en hyfsad djupkänsla, och vid många tillfällen inte ens det. Sluttexterna avslöjar att filmen spelats in i 2D och i efterhand konverterats till 3D, och det är säkerligen en starkt bidragande orsak till avsaknaden av 3D-effekter. Textningen blir också en aning svårläst i 3D. Ibland blir bilden också lite väl mörk med 3D-glasögonen på, även om jag absolut sett betydligt värre exempel på den fronten. Jag kan inte påstå att 3D-effekterna ger något alltför stort mervärde, så i de fall filmen visas även i 2D där du bor är det förmodligen lika bra att se filmen i 2D; om inte annat så lär man troligtvis spara in lite pengar.

Oz: The Great and Powerful är en riktigt bra film, som lyckas att göra något förhållandevis nytt av originalfilmen genom upplägget med "prequel". Det är charmigt, underhållande, småroligt och berörande. Men samtidigt är det lite tråkigt med en film som utspelas så långt innan originalfilmen, så att både Dorothy, Fågelskrämman och Plåtmannen lyser med sin frånvaro. Oscar är heller inte en lika intressant protagonist som Dorothy, plus att det till viss del förtar originalfilmens fina feministiska tema. Samtidigt är det dock svårt att kritisera en film som faktiskt lyckas att väcka intresse för både barn och vuxna, och som alla åldrar kan se och uppskatta. Helt enkelt en riktigt bred film, som är väl värd att se för alla som tycker om Trollkarlen från Oz - och vem gör inte det...? Storyn hade kanske inte riktigt förtjänat ett så högt betyg, men genom den oerhört imponerande visuella upplevelsen väljer jag till sist en svag åtta i betyg. Filmen når dock inte riktigt upp i samma klass som originalfilmen, trots att handlingen är mer omfattande och på sätt och vis mer intressant.

Recensionen skriven: 14 mars 2013
Senast uppdaterad: 15 mars 2013

Recensionen har lästs 3898 gånger av 2263 personer, sedan den 14 mars 2013