Denise - Lisa Kudrow Sharon - Gina Gershon
Daniel - Harry Connick Jr. William - Jeffrey Dean Morgan
John - James Marsters Patricia - Kathy Bates
George - Christopher Whalen Tom - Dean Winters
Rose Kennedy - Anne Kent Martin Kennedy - Brian McGrath
Ciara - Nellie McKay Vicky - Susan Blackwell

Den irländska författaren Cecelia Ahern är dotter till en f.d. statsminister på Irland, och debuterade 2004 med romanen P.S. I Love You. Hon har sedan dess även skrivit ett flertal andra böcker, och dessutom är hon numera också verksam som TV-producent och skapare för den amerikanska TV-serien Samantha Who (som hittills inte visats på svensk TV). Hennes debutroman har nu blivit till film, där amerikanska Richard LaGravenese - känd för bl.a. Freedom Writers och Broarna i Madison County - regisserat och skrivit manus. I centrum för filmen står Holly Kennedy, som snart fyller 30 år, jobbar som mäklare i New York och varit gift med irländaren Gerry i 10 år. De har ett lyckligt äktenskap, och Holly fullkomligen lever för Gerry. Men några veckor innan Hollys 30-årsdag dör Gerry av en hjärntumör. Holly blir helt förkrossad, och lyckas på flera veckor inte att överhuvudtaget lämna deras lägenhet; än mindre jobba eller göra något annat. Hon lyckas helt enkelt inte att komma över dödsfallet, och blir inåtvänd. Hennes bästa vänner Denise och Sharon kan bara se på, och lyckas inte att muntra upp Holly. Men till skillnad från de flesta män som blir diagnostiserade med dödliga sjukdomar, så har Gerry faktiskt tänkt på saken innan han dog och gjort någonting åt det. Han har nämligen skrivit ett antal brev till Holly innan han dog, och har ordnat så att dessa ska levereras till Holly en gång i månaden. Med dessa försöker han få henne att komma över hans död och börja om att leva igen, med ett antal både vardagliga och djupare råd om vad hon ska göra...

Jag har inte läst romanen och har heller inte för avsikt att göra det, och kan därför inte avgöra hur väl som filmen håller sig till dess förlaga. Men utifrån vad jag kan läsa mig till, så verkar merparten av storyn och karaktärerna vara relativt lika som i boken, fast handlingen förflyttats från Irland till USA. Det är också en ganska originell grundstory, med ett upplägg som åtminstone inte jag sett i tidigare filmer - detta i och med att den manliga huvudrollen dör efter 10 minuter, och därefter bara medverkar som röst i de upplästa breven samt via tillbakablickar och fantasier. P.S. I Love You har också blivit en riktigt bra film, och den är visuellt tilltalande och välgjord. Filmen lyckas också att på ett sällsynt skickligt sätt blanda drama och komedi, med ungefär lika stora delar av båda. I grund och botten är det ett drama, men det har kryddats med en hel del humor samt smart och fyndig dialog. Därför fungerar filmen riktigt väl i de flesta aspekter, och man skrattar en hel del under filmens gång. Det är trevligt att se att manusförfattarna inte gjort filmen till ett traditionellt drama, vilket hade varit det mer logiska valet med en så sorglig inledning, utan faktiskt har gjort det till en dramakomedi som både är lättsam och åtminstone halvdjup. Det är också en gripande och rörande film, där de allra flesta också hinner gråta vid ett antal tillfällen - ibland t.o.m. samtidigt som man skrattar. Trots den långa speltiden på ganska precis två timmar, så hålls intresset vid liv hela tiden, och man bryr sig om rollfigurerna och vad som ska hända. Filmen är inte heller fullt så förutsägbar som de flesta romantiska dramakomedier, utan har åtminstone bitvis blivit ganska oförutsägbar. Karaktärsbeskrivngarna är genomarbetade och de flesta känns äkta och mångbottnade, även om man kan tycka att Hollys två väninnor fått för litet utrymme - det hade varit att föredra om vi fått lära känna dessa lite bättre. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Hilary Swank gör ett strålande jobb som Holly. Det här är mig veterligen första gången hon spelat i en romantisk komedi eller dramakomedi, men klarar av även den här rollen med bravur. Skotska Gerard Butler ger ett något stelt intryck som Gerry, men gör ändå en bra insats. Hans irländska accent är inte helt trovärdig, men jag har trots allt hört betydligt värre i många andra filmer. Hilarys och Gerards personkemi är ganska övertygande, om än inte perfekt. Det är dessutom mycket intressant att återse Lisa Kudrow (mest känd som Phoebe i Vänner) som väninnan Denise, och hon gör en stark och ovanligt mångbottnad rolltolkning av en rollfigur som av många andra troligen skulle ha blivit ganska endimensionell. Gina Gershon spelar också bra som Hollys andra väninna Sharon, och dessutom är det intressant att notera James Marsters - mest känd som Spike i TV-serien Buffy the Vampire Slayer - i en liten biroll som Sharons man John. Allt är dock inte perfekt, och filmen hade kunnat bli bättre. Det största problemet är att den ibland blivit översentimental, och det märks tydligt att producenterna spelar på känslostråken så ofta som möjligt, och gör allt för att framkalla snyftningar. Det hade inte varit nödvändigt med en så originell och allvarlig grundstory, så de alltför sentimentala inslagen hade med fördel kunnat tonas ner lite. Dessutom kan man tycka att grundstoryn är lite otrolig - det förefaller ganska osannolikt att någon i Gerrys situation hade kunnat ordna allt detta innan han dog, även om det inte alls är omöjligt. Det hade också hjälpt om vi fått se lite mer av Gerry innan han dog, och exempelvis när sjukdomsbeskedet kom eller hur han faktiskt dog. Som det är nu, så hoppar filmen direkt till begravningen efter en inledande scen mellan Gerry och Holly. Det känns lite väl snabbt, samtidigt som vissa andra delar av filmen blivit lite för utdragna. Jag tror därför att filmen hade tjänat på att kortas ner en smula, även fast det de två timmarna går förhållandevis snabbt. Dessutom tycks manusförfattarna glömma bort vissa rollfigurer allt eftersom filmen pågår, främst Hollys syster Ciara som presenteras i en scen men som efter en kort stund aldrig ses eller hörs av mer. Jag hade gärna sett mer av henne, men om det inte fanns tid till det, så vore det i så fall bättre att skriva ut henne ur filmen helt och hållet. Trots allt finns det ingen anledning att introducera rollfigurer, om de inte kommer att få någon form av betydelse för den framtida handlingen. Men överlag är det ändå svårt att inte fastna för P.S. I Love You, som trots allt blivit en både gripande, charmig och rolig film; väl värd att se. Det är helt enkelt svårt att tycka illa om en film där man både hinner skratta och gråta innan filmen är slut, och som dessutom är både originell och vacker. Det översentimentala upplägget gör dock till sist att jag inte klarar av att ge filmen den åtta jag inledningsvis tänkte, så filmen får nöja sig med en stark sjua.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i formatet 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska. Tyvärr finns dock ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter visas huvudmenyn, som enbart finns på engelska. Irriterande nog innehåller huvudmenyn enbart alternativ för att spela filmen och extramaterial, men ingen språkinställning. Det går alltså inte att välja textning därifrån, utan det avgörs enbart av den inledande språkmenyn. Det medför att det via menyerna inte går att välja att se filmen utan text, utan föredrar man det, så måste man starta filmen med text och sen använda fjärrkontrollen för att stänga av texten efter att filmen har börjat. Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på 12 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, manusförfattare, romanförfattarinnan och skådespelarna. Ganska intressant och en del matnyttigt framkommer, men periodvis blir det lite väl mycket allmänt skryt över de inblandade. Inslaget hade också gärna fått förlängas lite, för att gå närmare in på djupet.

Recensionen skriven: 23 september 2008
Senast uppdaterad: 24 september 2008

Recensionen har lästs 6720 gånger av 3832 personer, sedan den 23 september 2008