Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Jason - Jason Segel Jay - Jay Baruchel
Jonah - Jonah Hill Martin - Martin Starr
Alisons mamma - Joanna Kerns Bens pappa - Harold Ramis
Jack - Alan Tudyk Jill - Kristen Wiig
Dr. Kuni - Ken Jeong Brent - Bill Hader

© 2007 Universal Studios

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Judd Apatow blev känd på allvar i världen genom den kultförklarade men tyvärr alltför kortlivade komediserien Nollor och nördar 1999, och var därefter producenten bakom Undeclared (relativt obekant i Sverige, men populär i resten av världen). För långfilmer blev han känd häromåret som regissören bakom The 40 Year Old Virgin, och nu är det äntligen dags för en ny komedi av denna lysande regissör. Lustigt nog kommer även ett flertal av skådespelarna, däribland den manliga huvudrollen, från just Nollor och nördar eller Undeclared (och i ett par fall t.o.m. båda serierna). Här får vi lära känna den unga karriärskvinnan Alison Scott, som jobbar på den amerikanska nöjeskanalen E!. Hon bor hos sin syster Debbie och hennes man och barn, men har själv inte lätt att träffa personer av det motsatta könet. Efter att ha blivit befordrad till reporter på TV-kanalen, går Alison och Debbie till en nattklubb för att fira, och Alison stöter ihop med slavern Ben. Ben bor med sina måttligt ansvarsfulla kompisar, och tar sig igenom livet med en klackspark - de försörjer sig på gamla försäkringspengar, satsar på en webbsajt med minst sagt begränsad marknad och roar sig med att knarka och dricka alkohol dagligen. Med en stor mängd alkohol i sig hamnar Alison och Ben i sängen, och morgonen därpå inser de att de faktiskt är väldigt olika. Men det som i de flesta andra fall hade tagit slut där, visar sig få oväntade (men knappast särskilt ologiska) följder: åtta veckor senare upptäcker Alison att hon är gravid. Hon söker upp honom, och berättar nyheterna för en minst sagt chockad Ben. Alison bestämmer sig dock för att trots allt behålla barnet, och därför försöker hon och Ben att försöka inleda en relation. Något som förstås är lättare sagt än gjort...

Det här är precis den sortens familjekomedier som jag brukar tycka bra om, och därför hade jag höga förväntningar inför filmen. Och jag blev inte besviken. Det här är en underhållande och välgjord film, som både hinner med att vara vansinnigt rolig och samtidigt ganska allvarlig och djup. Det var länge sedan jag skrattade så här mycket åt en film, och när filmen tog slut var jag faktiskt helt slut och svettig av att ha gapskrattat nästan oavbrutet. Samtidigt hinner den också med att vara förvånansvärt djup och tänkvärd, och mellan varven är den ganska allvarlig. Det är en genomtänkt och välgjord film, och att skådespelarinsatserna dessutom är utmärkta gör knappast saken sämre. Katherine Heigl, främst känd från TV-serierna Roswell och nu senare Grey's Anatomy, spelar utmärkt och trovärdigt; och kanadensiska Seth Rogen kommer inte långt efter. De har också en bra personkemi, vilket höjer trovärdigheten. Även i övrigt medverkar bra skådisar, och inte minst är det intressant att notera Joanna Kerns - känd som Maggie i den klassiska 1980-talsserien Växtvärk i familjen/Pappa vet bäst - i rollen som Alisons mamma. Det är ärligt talat bara ett fåtal brister, som förhindrar filmen från att bli helt perfekt. Det första är att humorn vid några tillfällen framstår som överdrivet "slamsig" - främst i relationen mellan Ben och hans kompisar - även om den oftast balanserar på rätt sida. Bens kompisar framstår också som lite väl överdrivna och extrema, vilket stör sig lite mot den i övrigt mycket realistiska känslan i filmen. Förutom just dessa karaktärer, så framstår filmen nämligen som realistisk och verklighetstrogen, medan just dessa polare bryter mot den känslan. Jag förstår tanken och i viss mån fungerar det ändå ganska bra, men ibland tar dessa kompisar överhanden och får lite för stort utrymme, samtidigt som deras överdrivna karaktärsdrag borde ha tonats ner en smula. Slutligen känns filmen också som aningen för lång, och klockar in på 2 timmar 7 minuter. Det är i längsta laget för en film som huvudsakligen är en komedi, även om tiden trots allt går relativt snabbt. Det är först i slutet som det börjar kännas lite långt, och den hade antagligen tjänat på att kortas ner med 10 - 15 minuter. Då hade man också kunnat slå två flugor i en smäll, och minska ner det utrymme som Bens kompisar får. Vid några få tillfällen känns filmen också lite väl präktig och aningen "amerikaniserad", även om det är långt mellan gångerna. Merparten av filmen fungerar trots allt väl, och känns trovärdig oavsett vilket land det hade hänt i. Samtidigt är det svårt att kritisera en film som helt enkelt är så väldigt rolig, och där man både hinner gapskratta och vid några få tillfällen även fälla några tårar. Det gör att en stark åtta känns som det enda rättvisa betyget, men den nionde stjärnan är inte långt borta...

När filmen nu släpps på DVD i en 2-discutgåva, är det i en förlängd s.k. "Unrated"-version, d.v.s. en utökad version som inte visats på bio och inte genomgått censurgranskning i USA. I det här fallet har den heller inte censurgranskats i Sverige heller, men den biovisade versionen fick åldersgränsen 7 år här hemma. Trots det anger DVD-omslaget en åldersgräns på 15 år, vilket verkar lite överdrivet då det trots allt bara skiljer några minuter i speltid från den biovisade 7-årstillåtna filmen. Jag har dock inte sett filmen på bio, och hittar heller ingen dokumentation om exakt vad det är som skiljer mellan dessa båda versioner. Lite tråkigt är i alla fall att det bara är den utökade versionen som återfinns på DVD-utgåvan - bioversionen finns alltså inte att tillgå, till skillnad från en del andra liknande filmer (bl.a. Wedding Crashers) där man kunnat välja mellan de båda versionerna. Bildformatet är Widescreen i 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 - både för det engelska originalspåret och för de dubbade ljudspår på tyska och turkiska som också återfinns. Filmen är textad på samma språk som ljudspåren, samt de fyra skandinaviska språken. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade, inte ens på engelska. När man matar in skivan möts man först av en Universal-jingel i 22 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi eller ens spola på bild igenom. Jag har viss förståelse för om distributörerna inte vill att man ska kunna hoppa förbi varningstexter, men att tvingas se distributörsvinjetter i så länge som 22 sekunder blir lite störande - i synnerhet när man redan sett samma vinjett femtioelva gånger tidigare. Därefter visas i alla fall en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på 20 sekunder på valt språk (som inte heller går att hoppa förbi). Sedan kommer vi direkt till huvudmenyn - inga påtvingade trailers eller propaganda, vilket är positivt. Menyerna är rörliga och ganska effektfulla, men finns tyvärr enbart på engelska. Som extramaterial på den första skivan finns först och främst ett kommentatorspår med regissören/manusförfattaren Judd Apatow, den manliga huvudrollsinnehavaren Seth Rogan och komikern Bill Hader från bl.a. Saturday Night Live, som har en liten biroll i filmen som Brent. Det är ett ganska intressant och roligt kommentatorspår, där vi får veta en hel del kul och matnyttigt om produktionen. Tyvärr blir det dock ibland lite väl oseriöst och "flamsigt". Det hade antagligen blivit bättre om Bill Hader hade bytts ut mot någon mer involverad i filmen; exempelvis Katherine Heigl eller någon annan av de större skådespelarna, alternativt någon av producenterna. Vi hittar också 14 bortklippta scener i varierande kvalitet. Ett fåtal är riktigt roliga och hade gärna fått vara kvar i filmen, ett antal andra är småkul men tillför ingenting och ytterligare några känns tråkiga och poänglösa. Tyvärr finns varken introduktioner eller kommentatorspår till de bortklippta scenerna, vilket gör att vi aldrig får något ordentligt sammanhang om var de hör hemma i filmen. Det finns även fyra utökade scener, som redan finns med i nedkortat skick i filmen. Av dessa är två riktigt trevliga och hade gärna fått vara kvar, en är smårolig men tillför ingenting och den fjärde känns helt värdelös. Vi hittar även en dokumentär om inspelningarna av berg- och dalbanescenerna i filmen (ganska trevligt) och en dokumentär om regissören, som visserligen är ganska intressant mellan varven men är gjord på ett alldeles för oseriöst sätt. Vidare finns ett s.k. "gag reel", som består av misslyckade tagningar från inspelningarna, vilket är ganska kul. Vi hittar även något som kallas för "Line-o-Rama", som består av ett antal lösryckta repliker, vilket jag ärligt talat inte lyckats att förstå meningen med. Slutligen hittat vi en topless-scen, vilket kanske låter kul på papperet men känns helt poänglös: och ett live-inspelat musikframträdande med Loudon Wainwright III, som spelar en av läkarna i filmen. Det hade kunnat vara trevligt med en bättre sångare, men tyvärr är Loudon i mina ögon inte alltför imponerande som artist, utan har bara hyfsad sångröst.

På den andra skivan hittar vi först ytterligare 28 bortklippta och utökade scener, som håller lika ojämn kvalitet som de tidigare, men där åtminstone ett par gärna hade fått sättas in i filmen. Jag har dock förståelse för att de klippts bort, då filmen som tidigare nämnts blivit i längsta laget. Även här saknas förklaring om var i filmen de hört hemma, eller varför de klippts bort, och det hade varit önskvärt med exempelvis introduktioner av Judd Apatow till scenerna. Vi hittar även filmade videodagböcker med bl.a. regissören Judd Apatow, från ett skapligt antal av de 56 dagarna som inspelningen av filmen pågick. Där får vi en skaplig inblick i produktionen, och periodvis är det ganska intressant. Vidare återfinns ett antal s.k. featurettes (minidokumentärer), de flesta på några minuter vardera, om olika aspekter av produktionen och filmen. Somliga är riktigt kul, medan andra känns mer tvivelaktiga. Tyvärr har alltför många byggts upp humoristiskt, och inte för att få någon riktigt seriös inblick i produktionen; något som i alla fall undertecknad hade önskat. Slutligen finns ytterligare tre musikvideor med Loudon Wainwright III, en topless-scen och ett par gag reels, som håller ungefär samma klass som motsvarande inslag på den första skivan. Tyvärr finns ingen riktig bakom kulisserna-dokumentär till filmen och heller inga intervjuer med regissören och skådespelarna, vilket åtminstone jag tycker hade behövts. Överlag får man dock ändå vara riktigt nöjd med extramaterialet. Till sådana här relativt lättsamma dramakomedier brukar det sällan finnas särskilt mycket extramaterial, så att DVD-utgåvan faktiskt består av två skivor med ganska mycket material får ses som mycket positivt. Jag hittar inget som tyder på att den svenska utgåvan skulle sakna något som återfinns i utländska utgåvor, men har inte kunnat klargöra detta med säkerhet. Allt extramaterial är textat på svenska och engelska (plus de andra språken), inklusive kommentatorspåret, vilket är mycket positivt.

Recensionen skriven: 12 december 2007
Senast uppdaterad: 12 december 2007

Recensionen har lästs 4254 gånger av 2339 personer, sedan den 12 december 2007