Stacker Pentecost - Idris Elba Hannibal Chau - Ron Perlman
Dr. Newton Geiszler - Charlie Day Hermann Gottlieb - Burn Gorman
Herc Hansen - Max Martini Chuck Hansen - Robert Kazinsky
Tendo Choi - Clifton Collins Jr. Yancy Becket - Diego Klattenhoff
Sasha Kaidanovsky - Robert Maillet Alexis Kaidanovsky - Heather Doerksen
Mako som barn - Mana Ashida Gipsy Dangers robotröst - Ellen McLain

Den mexikanska regissören, producenten och manusförfattaren Guillermo del Toro tillhör en av Mexicos mest framgångsrika filmmakare, och har bl.a. blivit känd för Hellboy och den Oscarsnominerade succéfilmen Pans labyrint. Han har dessutom producerat mängder av filmer som han inte själv regisserat, men efter några års uppehåll från egna filmer (den senaste var 2008 års Hellboy II) är han nu tillbaka som regissör och manusförfattare. Detta i form av den amerikansk-brittisk-mexikanska science-fictionactionfilmen Pacific Rim, som Guillermo själv skrivit manus till tillsammans med den amerikanska manus- och romanförfattaren Travis Beacham.

Inom en nära framtid invaderas jorden av utomjordiska monster - dock inte via rymdskepp, utan genom att ta sig igenom sprickor i jordskorpan i Stilla havet. Dessa enorma robotmonster har som enda mål att utplåna mänskligheten, och människorna är till en början chanslösa. Men därefter bestämmer alla länder gemensamt att enda sättet att kunna försvara sig mot dessa monster, som kallas Kaiju (monster på japanska), är att bygga enorma robotmaskiner för att försvara planeten. Dessa robotar döps till Jäger (jägare på tyska), och kontrolleras genom människor som kopplar upp sina hjärnor mot robotarna. Men robotmaskinerna är så stora att en person omöjligt kan styra dem, utan istället måste två piloter gemensamt kontrollera robotarna genom var sin hjärnhalva i symbios. Railegh och hans bror Yancy är två av dessa piloter, som framgångsrikt lyckats att döda flera Kaijus och nu hyllas som hjältar. Åtminstone fram tills dess att något går snett, och Yancy blir dödad under en strid mot en Kaiju. Då bestämmer sig den amerikanska regeringen för att lägga ner Jäger-projektet, och satsa på mer passiva metoder för att kämpa mot Kaijus. Det är dock något som det amerikanska flygvapnets överbefälhavare Stacker Pentecost inte vill acceptera, utan han beslutar sig för att i smyg fortsätta med Jäger-projektet utan regeringens stöd. Därför ber han Railegh att komma tillbaka. Det nya hemliga Jäger-projektet leds av den unga japanska kvinnan Mako Mori, som helst av allt själv vill bli Jäger-pilot; något Pentecost dock inte vill...

Det råder knappast någon brist på filmer om utomjordiska invasioner, så ämnet kan definitivt tyckas vara uttjatat. Samtidigt hade jag dock höga förväntningar inför en ny film av den alltid lika talangfulle Guillermo del Toro. Delvis infriades dem och delvis inte. Storyn är mer originell än den låter som, och fastän upplägget är av gammalt klassiskt snitt så har filmen ett ovanligt och relativt nyskapande koncept. Det finns ett visst djup, mer än det låter som, och filmen erbjuder någonting nytt av en uttjatad genre. Här finns en del nyanser, och det är en fascinerande och överlag engagerande film.

Det är charmigt och underhållande, och jag uppskattar att stämningen lättas upp genom viss lågmäld humor. Handlingen håller ihop logiskt, och resultatet är en ganska lyckad och välgjord film. Visst förekommer några klichéer för många, men det får man nog ha överseende med vid filmer av det här slaget. Det är ganska spännande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Det rör sig visserligen om relativt lättsam underhållning, men samtidigt finns det ett visst djup och fler nyanser än man skulle kunna tro. Tempot är högt, och det är en intensiv och fartfylld film.

Samtidigt finns alltid ett korn av allvar, så att Pacific Rim fungerar både som action och drama. Actionscenerna är storslagna och välgjorda, och allting är mycket snyggare än man skulle kunna tro. Därför har det också blivit en ganska fängslande film, och man bryr sig om vad som händer. Åtminstone vissa rollfigurer hinner få i alla fall en del nyanser, där det utan tvekan är bäst ställt med Railegh och Mako. Det finns visserligen inte så jättemycket till karaktärsutveckling, men tillräckligt så att man bryr sig om personerna och vad som händer med dem.

Allt detta låter bra, och det är det också. Problemet är att filmen blivit alltför utdragen, och upplevs därför lite för långsam. Trots allt är storyn ganska enkel och okomplicerad, och då finns ingen som helst anledning att dra ut den till hela 2 timmar 10 minuter. Resultatet är att det förekommer lite för många och långa stridsscener mellan Jäger-robotarna och Kaijo, som visserligen till en början är intressanta och häftiga, men som när det förekommer för femtioelfte gången inte är lika kul längre. Många av dessa actionscener är viktiga för handlingen, men har dragits ut alldeles för länge. Bl.a. i slutet förekommer stridsscener som känns som en hel evighet, och då upplevs det ganska oengagerande; bitvis rentav tråkigt. Hade filmen kortats ner med närmare en halvtimme hade den förmodligen upplevts betydligt bättre, då man bör kunna få med all väsentlig handling under den tiden men med lagom långa stridsscener.

Jämställdheten och kvinnosynen är det också lite si och så med. Av någon outgrundlig anledning finns det bara en enda kvinnlig rollfigur med i hela filmen (åtminstone bland namngivna sådana), men henne är det å andra sidan bättre ställt med. Mako har blivit en mångfacetterad och stark kvinna, som är viktig för handlingen och skildras som lika kapabla som männen. Det uppskattar jag, och det är en trevlig omväxling inom den här genren med kvinnor som inte objektifieras. Men vad hände med alla andra kvinnor i världen...?

Fotot är utmärkt och storslaget, och det rör sig om en imponerande visuell upplevelse med ett starkt bildspråk och utmärkta specialeffekter. På den fronten kan det inte bli mycket bättre, och det märks återigen att Guillermo del Toro är suverän på just visuella aspekter. Skådespelarinsatserna är bra, och Charlie Hunnam och Rinko Kikuchi spelar bra i de båda huvudrollerna som Raleigh och Mako. Idris Elba gör en stabil och bra insats, men imponerar inte lika mycket som i en del andra filmer. Det största problemet med ensemblen är Charlie Day, som spelar över å det grövsta i rollen som Newton Geiszler. Burn Gorman balanserar på gränsen till överspel som Gottlieb, men är inte lika påtaglig.

Pacific Rim är en ganska bra film, som är oerhört vacker och dessutom har ett visst djup samtidigt som det är underhållande och hyfsat spännande. Men tyvärr har filmen dragits ut in absurdum, och innehåller alltför många stridsscener som känns som att de aldrig skulle ta slut. Därför är resultatet ojämnt, och när filmen är som bäst imponerar den stort. Men det kan inte vara meningen att en film bitvis ska upplevas oengagerande och tråkig, i och med långa utdragna scener där robotar slåss mot varandra utan särskilt stor variation. Kanske är det för mycket begärt att fordra att Guillermo del Toros nya film ska komma upp i samma imponerande klass som exempelvis Pans labyrint, men jag måste medge att jag blev lite besviken och hade väntat mig betydligt mer av honom. Filmen är ändå fullt sevärd om man tycker om genren, och genom det imponerande fotot och 3D-effekterna kan den vara värd att se på bio, men är man inte jätteförtjust i den här genren kan man nog lika gärna vänta tills den kommer på DVD och Blu-Ray. Mitt betyg stannar på en stark sexa, och det är förvisso inte dåligt men samtidigt långt ifrån någon av del Toros bästa filmer.

Det är ingen hemlighet att jag sällan varit särskilt imponerad av 3D på bio, men det här är faktiskt ett undantag till regeln. Filmen har en del häftiga 3D-effekter, och erbjuder en imponerande djupkänsla nästan hela tiden. Det finns ett påtagligt djup i de flesta scener, även om det är relativt långt mellan de riktigt storslagna effekterna. Men det här är en av de mest lyckade 3D-effekterna jag sett på ganska länge, och erbjuder faktiskt en extra krydda till filmen. Det är bara tråkigt att färgerna blir lite för mörka med 3D-glasögonen på; något som tyvärr inte korrigerats för i filmen. Textningen blir också lite svårläst i 3D, och det blir ännu mer påtagligt av att texten den här gången är gul istället för vit.

Recensionen skriven: 1 augusti 2013
Senast uppdaterad: 2 augusti 2013

Recensionen har lästs 3860 gånger av 2263 personer, sedan den 1 augusti 2013