Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Ofelia - Ivana Baquero Kapten Vidal - Sergi López
Mercedes - Maribel Verdú Faunen/Ansiktslösa mannen - Doug Jones
Carmen - Ariadna Gil Dr. Ferreir - Álex Angulo
Garcés - Manolo Solo Serrano - César Vea
Pedro - Roger Casamajor

Mellan 1936 och 1939 pågick det spanska inbördeskriget, mellan nationalistiska och republikanska styrkor. Det avslutades officiellt 1939, och resulterade i att den spanska generalen Francisco Franco blev diktator i Spanien - något som skulle komma att vara i nästan 40 år. Att det var en orolig och inte särskilt trivsam tid framgår tydligt i den prisbelönade mexikansk-spanska filmen Pans labyrint från 2006, som var nominerad till ett flertal oscars i år, däribland bästa originalmanus och bästa utländska film. Filmen anses som en av 2007 års Oscarsgalas förlorare, och vann "bara" oscars för bästa scenografi, foto och smink. Filmen utspelas i Spanien 1944 - d.v.s. fem år efter att inbördeskriget officiellt tagit slut - och kretsar kring den unga flickan Ofelia. Exakt hur gammal hon är framgår inte, men skådespelerskan Ivana Baquero (som spelar Ofelia) var 11 år gammal när filmen spelades in, och det verkar troligt att rollfiguren bör föreställa vara i någorlunda samma ålder. Ofelias pappa är försvunnen efter kriget, och hon och hennes gravida mamma Carmen har nu rest till landet till Carmens nya man kapten Vidal - en grym och hänsynslös kapten i Francos armé. De bor i en gammal kvarn, samtidigt som en motståndsrörelse fortfarande inte gett upp kampen mot fascisterna, och slåss för allt de kan i skogen runtomkring området. En av kapten Vidals tjänare, den trevliga Mercedes, stöttar i hemlighet också motståndsrörelsen. Det är en otrevlig och orolig tid, och en natt hittar Ofelia en stor labyrint i närheten av hemmet. Hon går in dit, och hamnar i en magisk värld. Labyrinten drivs av en gammal faun (en varelse som enligt grekisk mytologi var hälften get och hälften människa), vars namn inte framgår. Enligt filmens svenska (och engelska) titel, och likaå DVD-filmens omslagstext, är denna faun den mäktiga grekiska guden Pan; men regissören Guillermo del Toro har klargjort att faunen i själva verket inte ska föreställa Pan. Faunen berättar för Ofelia att hon i själva verket är en prinsessa från ett underjordiskt kungarike. Men innan hon kan återförenas med sitt folk, vill faunen att hon ska genomgå tre olika utmaningar för att bevisa vem hon egentligen är - prövningar som visar sig vara allt annat än enkla och ofarliga...

Mexikanska eller spanska filmer tillhör inte mina favoriter, och dessutom är jag inte alltför förtjust i det spanska språket, som i mina ögon låter fult och lite irriterande. Till min förvåning visade sig dock Pans labyrint ändå vara en riktigt bra film. Den är mycket välgjord, med snyggt foto och imponerande specialeffekter. Till effekterna används en kombination av datoranimation, sminkning och dockor; vilket ser trovärdigt och övertygande ut. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och i synnerhet det nu 13-åriga fyndet Ivana Baquero är strålande. Jag ser fram emot att se henne i fler filmer - kanske vi rentav kan få se henne i engelskspråkiga filmer i framtiden, då hon enligt uppgift talar flytande engelska. Filmen är oförutsägbar, och många oväntade vändningar förekommer. Det händer inte så ofta, och förhöjer givetvis helhetsintrycket. Ändå är jag inte helt nöjd med filmen, och det beror i huvudsak på två problem. Det första är att fantasydelen av filmen blivit lite för underordnat, i mina ögon. Ungefär en tredjedel av filmen utspelas i den "magiska världen" (kring labyrinten eller andra ställen), medan de resterande två tredjedelarna utspelas i den verkliga världen; huvudsakligen kring kriget. Även om kriget är intressant, så skär det sig lite mot resten av filmen, och får lite väl stor betydelse. Jag anser att filmen hade blivit bättre om de magiska händelserna hade utökats lite - detta trots att jag generellt sett inte alls tycker om fantasygenren. Jag menar givetvis inte att filmen borde bli en ren fantasyfilm utan verklighetskoppling, utan snarare att få den delen att få ungefär lika stor vikt som resten. För jämviktens skull hade det varit att föredra. Det andra problemet är att regissören Guillermo del Toro verkar ha lite väl stor förtjusning i blodiga och obehagliga scener, och här finns det många närgångna och utdragna våldsskildringar som kan göra den tuffaste människan illamående. Visst är det viktigt att porträttera hur det var i Spanien under diktaturen, men här har det helt enkelt gått lite för långt. Det hade inte behövts med lika utdraget våld och blod för att få fram poängen, utan filmen hade definitivt blivit bättre om man tonat ner dessa scener. Trots allt finns det inte många poänger i att se någon bli misshandlat till döds i närgången detalj, utdraget till sista blodsdroppen - vi förstod faktiskt syftet redan efter några sekunder...Slutligen är jag heller inte helt förtjust i slutet, som förtar en del av poängen med filmen. Det är dock en smaksak, och det finns säkert många som älskar den här sortens tveksamma och oklara slut. Undertecknad tillhör dock inte den kategorin, utan hade föredragit ett annat slut - jag kan dock inte gå in på detalj hur det skulle kunna förbättras, då jag inte vill förstöra för dem som inte sett filmen. Trots bristerna är det dock utan tvekan en bra och mycket sevärd film - välgjord och imponerande, och de flesta bör se den en gång. Jag har haft stora problem att sätta betyg på den, men valde efter många om och men en svag åtta. Bli dock inte lurad att tro att det här skulle vara en barnfilm, trots den sagolika framtoningen med labyrinten - det är det inte. Tvärtom är det här en mycket våldsam film, där 15-årsgränsen i allra högsta grad är behövlig.

DVD-utgåvan från Pan-Vision består av två DVD-skivor, och kommer i ett DVD-fodral med papphölje runt. Bilden är i Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär mycket smala (knappt synliga) svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo, men trots att omslaget gör gällande att det ska finnas DTS-ljud (enligt symbolerna på omslaget) finns något sådant ljudspår dock inte att tillgå. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns vare sig engelsk text eller någon textning för hörselskadade eller döva. Den första skivan inleds med språkval i form av flaggor för de fyra skandinaviska länderna, och därefter visas varningstexter och en kort distributörsvinjett. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig och ganska effektfull, men som tyvärr bara återges på engelska. En irriterande egenhet med filmen är att räkneverket (tidskoder) inte visas vid uppspelningen, utan istället visar DVD-spelarens display bara numret på kapitlet. Det är mycket irriterande att inte kunna se hur mycket man sett eller hur mycket som återstår av filmen, och det medför också att DVD-spelarens Jump-funktion för att gå till en viss position i filmen inte fungerar - enda sättet att komma framåt är via spolning på bild eller att hoppa ett kapitel framåt/bakåt. Utöver filmen finns på den första skivan ett filmat förord av regissören och manusförfattaren Guillermo del Toro. Han talar engelska (om än med kraftig brytning), och tyvärr finns ingen textning att tillgå till detta förord. Tråkigt, då det bara handlar om 30 sekunder, vilket inte lär ta särskilt lång tid att översätta.

På den andra skivan finns enbart extramaterial, och där finns det ganska mycket sådant. Till att börja med finns ett förord från regissören, som är snarlikt det på första skivan, men inte identiskt. Därefter hittar vi ett flertal s.k. featuretter, d.v.s. minidokumentärer från produktionen av filmen. Dessa tar upp olika aspekter av filmen och inspelningen, och består av intervjuer med både Guillermo del Toro, en av birollsinnehavarna (Doug Jones, som spelar faunen) och andra personer inblandade i filmen. De är ganska intressanta, och vi får veta en hel del matnyttigt. Dock känns det lite andefattigt med så få medverkande personer i intervjuerna. Jag hade verkligen velat höra intervjuer med exempelvis unga Ivana Baquero (Ofelia), och gärna även de andra huvudrollerna i filmen; men av detta finns tyvärr ingenting. Vidare finns en avdelning som går under den lite luddiga benämningen "Directors' Notebook", vilket består av introduktioner till regissörens ursprungliga skisser från filmen. Vi får se hur han ursprungligen tänkt olika aspekter, hur det i slutändan blev och höra regissörens ord. Ganska intressant, men det blir lite väl utdraget. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer (vilket är precis så spännande som det låter...) samt jämförelser mellan storyboard och den färdiga filmen - det sistnämnda visas i form av s.k. split-screen, d.v.s. tvådelad skärm där vi får se scener från den färdiga produkten samtidigt som skisser från bildmanus och regissörens ursprungliga grova skisser presenteras. Ganska kul att se, även om det inte tillför alltför mycket. Överlag är extramaterialet bra, men hade kunnat gå in lite mer på djupet - främst i form av intervjuer med fler skådespelare, samt en djupare inblick på specialeffekterna och datoranimationen. Allt extramaterial är textat på svenska och de övriga språken, förutom regissörens prolog som av någon märklig anledning saknar text. Även extramaterialet på denna disc lider av samma problem med avsaknad av räkneverk och återstående tid som själva filmen. Enligt uppgift ska utländska DVD-utgåvor i bl.a. Spanien, Tyskland och USA också innehålla ett kommentatorspår till filmen med regissören, producenten och manusförfattaren Guillermo del Toro; men av okänd anledning saknas det i den skandinaviska utgåvan. I övrigt verkar extramaterialet, vad jag kan avgöra, till största delen identiskt med utländska utgåvor, och det mesta finns det.

Recensionen skriven: 6 november 2007
Senast uppdaterad: 6 november 2007

Recensionen har lästs 4448 gånger av 2652 personer, sedan den 5 december 2007