Producent: Jason Blum & Oren Peli
Regi: Oren Peli
Manusförfattare: Oren Peli
Katie - Katie Featherston Micah - Micah Sloat
Mediet - Mark Fredrichs Amber - Amber Armstrong
Diane (tjejen på Internet) - Ashley Palmer

Medan många filmer i dagens läge görs med enorm budget, så förekommer det parallellt allt fler independentfilmer som spelas in med liten budget. Ända sedan den enorma framgången för lågbudgetrysaren Blair Witch Project är det många som försökt att efterlikna den framgången, men få som har lyckats. Åtminstone fram tills 2007, då den Israel-födde grafikern Oren Peli satsade på att spela in sin första film, med en budget på under 15 000 dollar och inspelning i sitt eget hem med amatörskådisar och helt utan personal där Oren Peli gjort i stort sett allt. Mot alla odds lyckades Orewn Peli att få sin film visad på skräckfilmsfestivalen Screamfest, och där blev Steven Spielberg så imponerad av den så att han och hans bolag Dreamworks köpte upp filmen. Resten är historia, och sedan dess har Paranormal Activity blivit en enorm succé över hela världen och spelat in många gånger pengarna.

Ända sedan Katie var barn har hon vid upprepade tillfällen känt sig förföljd av ett osynligt andeväsen, och att hon då och då också sett det mystiska väsendet. När hon nu är i 25-årsåldern har hon länge klarat sig undan detta, och har i tre år levt ett stillsamt liv tillsammans med hennes sambo Micah. De bor i ett fint hus, men på sistone har båda två börjat märka av mystiska händelser, och kan inte längre blunda när föremål oförklarligt flyttar på sig och underliga ljud hörs från ingenstans. Eftersom det inte är huset i sig som är hemsökt, så lär det heller inte hjälpa att flytta därifrån. Katie känner sig övertygad om att hon personligen är hemsökt precis som när hon var yngre, men Micah är mer skeptiskt lagd. Han köper istället en videokamera för att kunna videofilma allt som händer i huset, och kunna filma på natten medan de sover. På så sätt skulle de kunna se med egna ögon vad som verkligen händer på nätterna och förhoppningsvis komma fram till logiska förklaringar, men det blir bara värre av det tilltaget...

Det är långt mellan gångerna, men då och då dyker det upp filmer som med enkla medel lyckas att bli riktigt bra. Blair Witch Project var ett lysande exempel, som med minimal budget och huvudsakligen psykologisk skräck lyckades att riktigt skrämma folk på ett lyckat sätt. Paranormal Activity ger delvis samma vibbar, även om jag inte riktigt tycker att den lyckats lika bra. Grundstoryn och upplägget är smått genialt, fastän det är en mycket tunn story. Egentligen händer inte så mycket under de 80 minuter filmen pågår, och därför kommer somliga att finna den outhärdligt tråkig. Det här handlar uteslutande om psykologisk skräck, för det är egentligen inte särskilt mycket vi får se i bild. Istället handlar allt om ens egen fantasi, och vad man själv kan inbilliga sig händer utifrån det lilla vi faktiskt får se. Då våra fantasier oftast överträffar verkligheten, så är det ett smart drag och gör att filmen trots allt blir obehaglig. Det blir aldrig segt, och filmen förblir engagerande och fascinerande hela tiden.

Vi får också lära känna de två huvudrollsinnehavarna ganska väl, där i synnerhet Katie känns mångbottnad och nyanserad. Hennes sambo Micah är även han hyfsat nyanserad, men känns ibland mer irriterande och inte riktigt lika "äkta". Han är också en mindre sympatisk rollfigur än Katie, men det är kanske ett nödvändigt ont för att upplägget ska fungera. Filmen känns överlag mycket realistisk och verklighetstrogen, och det faktum att alla skådespelarna använder sina riktiga namn och mer eller mindre spelar sig själva förstärker också den autentiska känslan. Likaså den tackskärm i början och den skriftliga information som visas i slutet, som verkligen förstärker intrycket att det rört sig om en verklig historia; vilket tack och lov inte är fallet. Enligt uppgift har filmen inte haft något färdigt manus, utan skådespelarna improviserar själva i de flesta scener utifrån givna förutsättningar. Det kan säkert stämma, för både dialogen och rollfigurerna känns mycket verkliga, även om i synnerhet Micah ibland inte beter sig helt logiskt.

Det jag däremot kan anmärka på är att filmen faktiskt inte är alltför otäck - jag hoppade aldrig till och var aldrig i närheten av att skrika. Det filmen istället erbjuder är en successiv obehaglig och otäck känsla, där man vid ett flertal tillfällen får kalla kårar. Det är inget fel med det, men av en rysare hade jag personligen väntat mig ännu mer otäcka scener, där man faktiskt blir riktigt rädd och hoppar till vid något tillfälle; något som inte alls händer här. Fastän det klassas som en rysare, så är det inte förrän efter minst 20 minuter som överhuvudtaget börjar bli obehagligt, och filmen tar lång tid på sig att bygga upp stämningen samt presentera premissen. Då jämförelser med Blair Witch Project är oundvikliga, så lyckas Paranormal Activity trots en snarlik känsla inte att bygga upp alls samma psykologiska skräckkänsla och kusliga känsla som gjorde nyss nämnda film så lyckad. Till viss del beror det säkert på att det är lättare att få en otäck stämning i skogen än i ens eget hem, men jag tycker ändå att regissören Oren Peli borde ha lyckats få till filmen ännu mer otäck än den faktiskt blivit.

Precis som Blair Witch Project, så är Paranormal Activity inspelad med mycket liten budget och enkla medel. Allt är inspelat med en hemvideokamera, och det finns inga kameramän inblandade. Istället är det skådespelarna själva som skött kameran, de gånger som den inte lämnats stillastående. Därför finns inget direkt professionellt bildspråk, men i all sin enkelhet är det trots allt ett starkt och snyggt foto som erbjuds. En fördel gentemot Blair Witch Project är att bara delar av filmen återges med skakig handkamera, medan en del partier istället sker med fast kamera som placerats med stativ i sovrummet. Hela filmen är inspelad i regissörens eget hus, och det finns inga utomhusscener överhuvudtaget. Det är också bara ett fåtal rum som handlingen utspelas i, och 90% av allting sker i antingen sovrummet eller vardagsrummet; där sovrummet står för merparten. På papperet låter det som en lite väl begränsad miljö, men det fungerar över förväntan och ger samtidigt en påtaglig klaustrofobisk känsla.

Skådespelarensemblen är mycket begränsad, då totalt fem personer syns i bild varav endast fyra har en någorlunda påtaglig roll. Det är okända skådisar som erbjuds, där två av de fyra skådespelarna enbart varit med i en tidigare film vardera och de resterande två är debutanter. Alla spelar övertygande och trovärdigt, och i de båda huvudrollerna imponerar Katie Featherston och Micah Sloat stort, som båda spelar mycket verklighetstroget. Faktum är att personen som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället rentav trodde att det var en verklig dokumentärfilm. I synnerhet Katie Featherston är lysande, och har alla förutsättningar att komma långt inom branschen. Intressant nog har filmen inga förtexter eller sluttexter överhuvudtaget, och vare sig regissören eller skådespelarna crediteras i bild. Filmen inleds enbart med filmbolagslogga samt en tackskärm, och avslutas med en skriftlig epilog samt copyrightskärm - faktum är att inte ens filmens titel namnges.

Paranormal Activity är absolut en mycket intressant film, och en beundransvärd regidebut av Oren Peli. Det är få förunnat att lyckas att skapa en så framgångsrik och lyckad film med minimal budget och utan professionella filmfotografer och skådespelare. För det förtjänar filmen en stor eloge. Överlag är det också en riktigt bra film, som med enkla psykologiska medel bygger upp en obehaglig stämning och känsla som håller kvar hela filmen, och som trots en tunn story aldrig blir segt. Upplägget och känslan har dock en del likheter med Blair Witch Project, men till skillnad från den lyckas Paranormal Activity bara att vara kuslig hellre än direkt otäck. Men det räcker ganska långt, och det är utan tvekan en film som ger en del kalla kårar och som jag sent kommer att glömma. Betygsmässigt stannar det vid en stark sjua, då jag helt enkelt hade velat bli ännu mer skrämd av en skräckfilm.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket innebär att i stort sett hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 samt DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning för att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra, i synnerhet om man tar hänsyn till filmens natur och den låga budgeten. Filmen är textad på dem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och därefter kommer huvudmenyn; som enbart finns på engelska. Det enda extramaterial som finns är ett alternativt slut, som enligt uppgift var det ursprungliga slutet som spelades in men som Paramount velat byta ut efter att de köpte upp filmen. Det är intressant och minnesvärt, men känns något segare än den biovisade versionen samtidigt som jag också tycker att det alternativa slutet känns mer ologiskt. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Enligt uppgift ska det finnas även en tredje version av slutet, men det finns tyvärr inte med på DVD-utgåvan. Det ska även finnas en Directors Cut-version med en del andra skillnader under filmens gång som ändrats innan biopremiären, men trots att omslaget uppger att filmen är i så kallad "Unrated"-version, så finns denna ursprungliga version inte med och det är enbart den slutliga biovisade versionen som erbjuds. Jag hittar dock inget som tyder på att den amerikanska DVD-utgåvan har mer att erbjuda, så vi verkar åtminstone inte gå miste om något i Sverige. Trots den enkla DVD-utgåvan kan jag dock helhjärtat rekommendera Paranormal Activity, men den lär säkerligen inte passa alla.

Recensionen skriven: 4 april 2010
Senast uppdaterad: 5 april 2010

Recensionen har lästs 3712 gånger av 2131 personer, sedan den 4 april 2010