Manusförfattare: Simon Pegg & Nick Frost
Graeme - Simon Pegg Clive - Nick Frost
Paul - Seth Rogen Ruth - Kristen Wiig
Agent Zoil - Jason Bateman Agent Haggard - Bill Hader
Moses (Ruths pappa) - John Carroll Lynch Chefen - Sigourney Weaver
Tara - Blythe Danner Pat Stevenson - Jane Lynch

Den brittiska skådespelaren, komikern och manusförfattaren Simon Pegg har tidigare bl.a. skrivit manus till filmer som Shaun of the Dead, Hot Fuzz och Run Fatboy Run. Han har ofta samarbetat med komikerkollegan Nick Frost, och nu har dessa två tillsammans skrivit manuset till den nya brittisk-amerikanska science-fictionkomedin Paul. Bakom regi står Greg Mottola, som tidigare regisserat filmer som Adventureland och Supersugen. Paul hade världspremiär i Storbritannien i februari, och först nu går den upp på svenska biografer.

De två brittiska "nördarna" Graeme Willy och Clive Gollings är bästa vänner, och har rest den långa vägen från England till USA för att resa runt landet i en hyrd husbil på jakt efter tecken på UFOn. Därför tänker de besöka ökända "UFO-ställen" såsom Area 51 och Roswell, men de får uppleva mer än de väntat sig när de på vägen råkar stöta ihop med en livs levande utomjording - Paul, som ser ut som vi är vana vid att rymdvarelser ska se ut, berättar att han varit fånge på en militärbas de senaste 60 åren och att han nu vill ta sig hem innan myndigheterna hinner börja dissekera honom. Han behöver nu hjälp från Graeme och Clive att ta sig därifrån, och medan han följer med killarna i deras husbil kommer snart myndigheterna hack i häl. Ännu fler problem uppstår när de av misstag råkar "kidnappa" en djupt religiös kvinna på en campingplats, och hennes pappa också tar upp jakten på dem...

Man kan inte påstå att det finns någon brist på science-fictionfilmer om utomjordingar på senare år, och därför kan man med all rätt fråga sig vad Paul har att tillföra. Men samtidigt är det uppfriskande och trevligt med en film som för en gångs skull inte behandlar utomjordingar som onda, utan som normala "människor" - det är något jag inte har sett sedan den alltför underskattade TV-serien Roswell. Däremot har filmens grundstory vissa likheter med E.T., men det gör inte så mycket då den trots allt har en intressant och genomarbetad story. Paul har blivit en riktigt underhållande film, med en del charm och samtidigt ett visst djup. Det finns ett visst budskap, och det är också en lagom lättsam film gjord med glimten i ögat.

Det är överlag ganska roligt, och jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Det finns också gott om referenser till och drifter med andra filmer, och det blir bitvis riktigt roligt om man uppfattar pikarna - ju fler filmer man sett, desto bättre fungerar Paul helt enkelt. Jag uppskattar också att manusförfattarna varit lagom respektlösa, och bl.a. driver en del med överdrivet religiösa personer. Men alltför jätterolig film är det trots allt inte, och det här är långt ifrån någon enorm skrattfest. Jag skrattade visserligen lite grand ganska ofta, men de stora skratten och klockrena poängerna uteblir nästan helt. Kanske beror det på filmens lite mer brittiska humor, som personer utanför England ofta kan ha problem att uppfatta, eller så är manuset helt enkelt inte tillräckligt roligt från start. Men med en del humor, mycket charm och en del värme kommer man långt, och därför är det ändå en lyckad film.

Dock störde jag mig över en del överutnyttjande av typisk "kiss och bajs"-humor, och en del uppenbara skämt som missar målet och helt enkelt inte blir roliga. Ibland verkar manusförfattarna underskatta sin publik, vilket leder till några lite väl billiga poänger som ibland nästan känns barnsliga. Dessbättre är det dock ganska långt mellan gångerna, och i 7 fall av 10 fungerar den humor som finns trots allt riktigt väl, även om det sällan är så jätteroligt. Filmen är också ganska förutsägbar, och man behöver inte direkt vara ett geni för att förutspå utgången. Fast å andra sidan kan detsamma förstås sägas om de allra flesta komedier, och där brukar trots allt resan vara viktigare än målet.

Jag kan också störa mig på Pauls lite väl stereotypa utseende, som ser ut precis som man förväntar sig att utomjordingar ska se ut från populärkultur. Nog borde man ha kunnat få till ett lite mer originellt begrepp, även om hans utseende också har en viss poäng. Vid några tillfällen kan man också skönja att filmen går en aning på tomgång, och man kan misstänka att manusförfattarna haft svårt att fylla upp hela speltiden. Kanske hade Paul vunnit på att kortas ner en aning, då speltiden - trots att den på intet sätt är lång - ändå är något längre än de flesta komedier.

Fotot är snyggt, och filmen har imponerande effekter - Paul är datoranimerad medan allt annat är filmat, och filmteamet har faktiskt lyckats att få Paul att se riktigt äkta ut. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och de allra flesta gör stabila och bra insatser. Simon Pegg och Nick Frost är riktigt bra, och Seth Rogen gör en fin insats röstmässigt till Paul. Men den kanske bästa insatsen står faktiskt Kristen Wiig för, som är utmärkt i en förhållandevis svår roll.

Paul är inte någon särskilt originell film och alltför djupsint är det inte, men det är en underhållande och charmig film som man får skratta en del åt och som åtminstone har ett visst djup. Det är kanske inget man tänker på långt i efterhand, men man har trevligt hela tiden man ser den, och mer än så begär i alla fall inte jag. Visst hade den haft potential att bli ännu bättre, genom då billiga skämt som inte riktigt fungerar, men den förtjänar ändå en sjua i betyg och filmen är väl värd att se för de flesta.

Recensionen skriven: 22 juni 2011
Senast uppdaterad: 22 juni 2011

Recensionen har lästs 3513 gånger av 2009 personer, sedan den 22 juni 2011