Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Charlie - Jack Fulton Hannah - Veronica Ferres
Jordan - Lyriq Bent Den blinda mannen - Stephen McHattie
Annie Sawquin - Lauren Beatty Spöket - Kalie Hunter
Morales - Juan Carlos Velis Rosa - Rosalba Martinni
Jai Wen - Janet Lo Prästinnan - Caroline Gillis
Rhonda - Jamillah Ross Mia - Leah Jung

Mike Lawford lever ett stillsamt liv med sin fru Kristen och deras 7-åriga son Charlie i New York, men då Mike väntar på att få fast tjänst som professor jobbar han alldeles för mycket och Charlie börjar sakna honom. På Halloween hittar Mike därför på att ta med Charlie till en maskeradfest och karneval utomhus. Mike vill bjuda sin son på glass, och i glasskön frågar plötsligt Charlie om de kan "betala spöket". När Mike ska betala måste han förstås släppa blicken från Charlie, och sekunden senare är sonen spårlöst försvunnen. Nästan ett år senare har Mike och Kristen separerat, och fortfarande finns inte ett spår efter Charlie. Men Mike vägrar ge upp hoppet om att återfinna Charlie vid liv, och ett par dagar före Halloween börjar Mike uppleva märkliga händelser - han känner sig säker på att se och höra Charlie lite varstans, men det är förstås aldrig någon där. Och inte är polisen alltför engagerade i att lösa försvinnandet heller; åtminstone inte med Mikes mått mätt. På Halloween börjar Mike och Kristen att undersöka saken närmare, och kommer fram till obehagliga förklaringar om vad som hänt...

Pay the Ghost är inte någon alltför originell film, utan följer genrens traditionella mallar med diverse lånade idéer här och var ifrån. Inte heller lär filmen vinna någon Oscar, men i all sin enkelhet är det ändå en bra och lyckad film. Historien är intressant och hyfsat genomarbetad, om än inte speciellt nyskapande. Det är underhållande och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Filmen har också ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden och det aldrig blir segt eller tråkigt. Mycket är förutsägbart, men det förekommer också några oväntade vändningar och överraskningar; tillräckligt för att öka intresset för filmen. Det är också en lagom invecklad historia, som är långsökt men går att tro på med lite god vilja.

Officiellt kategoriseras Pay the Ghost som en thriller, men det är en sanning med modifikation. Det rör sig trots allt om en övernaturlig historia, och det är lika mycket rysare som thriller. Det är en ganska obehaglig film, som målar upp en effektiv obehagsstämning och en imponerande atmosfär. Det finns också ett fåtal "hoppa till"-effekter, samtidigt som det är spännande under stora delar. Men jag är rädd att filmen för många kan falla mellan två stolar, vilket nog är en bidragande orsak till dess måttligt lysande kritik världen över. Det må kategoriseras som en thriller, men är lite för obehaglig och otäck för de som är vana vid traditionella thrillers och inte är så förtjust i skräckfilmer. Samtidigt är det ingen alltför otäck film, utan det här är mer obehagligt än läskigt. För de som älskar skräckfilmer kan det därför upplevas som lite av ett antiklimax, då det aldrig blir otäckt utan det mer håller sig på en "lagom" nivå. Långt ifrån lika otäckt som de mer regelrätta rysarna genom åren, men ändå en gnutta otäckt. Kort sagt innebär det alltså att filmen är för otäck för de som föredrar rena thrillers och aningen för menlös för de som älskar skräckfilmer, men tycker man om både thrillers och rysare fungerar det trots allt ganska bra.

Det förekommer också gott om klichéer, och mellan varven blir storyn en smula för otrolig. Det finns ett fåtal logiska luckor och filmen känns ibland lite för överdriven. Självklart stämmer det in på de flesta skräckfilmer, men här finns några irritationsmoment som gör att man inte riktigt lever sig in i handlingen på det sätt jag hade önskat. Det känns också som att manusförfattaren haft vissa svårigheter att knyta ihop säcken, för mot slutet händer lite för mycket på alltför kort tid. I slutändan återstår ett flertal obesvarade frågor, och kriminalkommissarien Jordans utredning lämnas också outredd mitt under en handling för att sen aldrig få se honom mer - det känns minst sagt märkligt, då en åtminstone halvviktig biroll plötsligt går upp i rök.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt nyskapande bildspråk. Specialeffekterna är sisådär, och fyller sin funktion men övertygar inte alltför mycket. Men så rör det sig ju trots allt om en lågbudget-independentfilm, så då får man kanske inte ha så höga fordringar på de tekniska aspekterna. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Nicolas Cage tillhör verkligen inte någon av mina favoritskådespelare, men spelar ganska bra i huvudrollen som Mike och gör överlag vad som går av rollfiguren. Under mer dramatiska scener kan man dock ibland skönja tecken till överspel, vilket är beklagligt. Saray Wayne Callies är riktigt bra som Kristen, och gör en trovärdig och stabil rollprestation. Jack Fulton är bra som pojken Charlie och gör en ovanligt trovärdig prestation, men å andra sidan får han inte alltför mycket att arbeta med och medverkar också bara i ett begränsat antal scener. Veronica Ferres är bra som Mikes kollega Hannah, men får inte mycket att jobba med hon heller.

Pay the Ghost erbjuder inte mycket nytt till genren och lär inte gå till världshistorien som något mästerverk. Men vet man vad som väntar så fungerar det bra, och det är en obehaglig och spännande film som engagerar och underhåller från början till slut. Den har ett lagom högt tempo och håller intresset vid liv, men manuset hade nog behövt en översyn då det förekommer ett fåtal logiska luckor och inte minst rollfigurer och sidohistorier som aldrig får något avslut. Jag är heller inte helt förtjust i en extrascen någon minut in i eftertexterna, som enbart verkar fungera som "smakprov" inför en potentiell uppföljare av samma slag som nuförtiden verkar vara obligatoriskt i alla skräckfilmer. Älskar man skräckfilmer kan man tycka att Pay the Ghost är en aning för "mesig", då det mer handlar om att bygga upp en psykologisk obehagsstämning än att skrämma tittarna. Något stort djup finns heller inte, men som lättsam rysarthriller fungerar det ändå bra och det är en film väl värd att se; men som tyvärr också känns tämligen lättförglömlig. Mitt betyg landar på en svag sjua, men om man enbart tycker om renodlade skräckfilmer eller inte alls uppskattar skräckfilmer bör man nog hålla sig borta från den här filmen.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en hyfsat hög klass, och jag kunde inte upptäcka några nämnvärda översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi en 14 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelare och regissör. Vi får veta en del matnyttigt, men överlag rör det sig om en typisk så kallad "puff piece" som främst går ut på att okritiskt hylla allt och alla; plus ganska långa utläggningar om handlingen som är meningslöst när man väl sett filmen. Det är också lite märkligt att regissören Uli Edel inte säger särskilt mycket under inslaget, medan det av någon anledning är Sarah Wayne Callies som pratar mest av alla. Slutligen finns också trailers för sex andra filmer, individuellt valbara från en meny. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, varken på svenska eller ens engelska, vilket förstås kan ställa till med en del problem. Dessbättre talar dock alla ganska tydligt, så åtminstone för mig var det inga svårigheter att uppfatta vad som sades.

Recensionen skriven: 3 december 2015
Senast uppdaterad: 3 december 2015

Recensionen har lästs 2703 gånger av 1455 personer, sedan den 3 december 2015