Manusförfattare: Leslie Caveny
Penelope - Christina Ricci Max - James McAvoy
Jessica - Catherine O'Hara Franklin - Richard E. Grant
Lemon - Peter Dinklage Edward Vanderman - Simon Woods
Annie - Reese Witherspoon Wanda - Ronni Ancona
Sam - Russell Brand Jake - Michael Feast

Medan merparten av alla filmer som produceras satsar på realism, så finns det vissa som inte har några sådana ambitioner, utan snarare motsatsen. Det gäller exempelvis Penelope, som hade urpremiär på filmfestivalen i Toronto i Kanada 2006, men inte visats i större skala förrän i år. Medan den i USA och England gått på bio, så släpptes den i Sverige direkt på DVD. Penelope är en debutfilm för två personer samtidigt, på olika sätt. Dels är det regissören Mark Palansky långfilmsdebut, och dels är det skådespelerskan Reese Witherspoons debut som producent. Här handlar det om den unga överklasstjejen Penelope, som levt hela sitt liv instängd i sitt hus. Det har sin förklaring. För hundra år sedan råkade nämligen hennes farfars farfars far reta upp stans häxa, då han gjort häxans fattiga dotter gravid men istället gift sig med en lämpligare överklasskvinna. Häxan gav då honom och hela hans släkt en förbannelse; att nästa flicka som föddes inom släkten Wilhern skulle få ett grisansikte och gristryne till näsa (!). Förbannelsen skulle inte brytas förrän offret hittar äkta kärlek inom "någon av hennes egen sort". Turligt nog råkade flera generationer bara föda pojkar, och följaktligen blev förbannelsen aldrig verklighet. Tills dess att Penelope föddes, till hennes föräldrars stora försträckelse. Hennes överbeskyddande föräldrar har sedan dess hållit henne inlåst i sitt hus, och hon har aldrig haft några vänner. Penelopes mamma är besatt av att hitta en lämplig överklassman som vill gifta sig med henne, så att förbannelsen kan brytas. Men det är lättare sagt än gjort, då alla män flyr för livet när de får syn på Penelopes grisnäsa. Det har gått så långt att mamman numera tvingar alla män att skriva på sekretesskontrakt om att inte avslöja för någon, innan de ens får träffa Penelope... Den lokala journalisten Lemon, som stött ihop med Penelope när hon var barn men aldrig skrev under något avtal, har dock aldrig glömt bort henne. Därför anlitar han nu en rik spelberoende kille, så att han kan ta kontakt med Penelope och i smyg ta kort av henne för att kunna tryckas i tidningen.

Penelope är onekligen en mycket udda och originell film, som inte liknar de flesta filmer i världen. Den är gjord som en slags modern saga med sagotema - ett riskabelt begrepp, då många spelfilmer med sagotema (till skillnad från tecknade filmer) inte varit alltför mycket att hänga i julgranen. Men det fungerar faktiskt riktigt väl i det här fallet, och filmen känns hör och häpna ändå någorlunda realistisk och verklighetsförankrad. Storyn är överdriven och tillskruvad, och periodvis är trovärdigheten låg. Exempelvis är det knappast troligt att alla män skulle fly i sådan panik över Penelopes ansikte. Visserligen är hennes näsa ganska iögonfallande, men ful är hon absolut inte och och de flesta skulle (förhoppningsvis) inte bli så extremt avskräckta av näsan. Men det märks tydligt att detta överdrivna upplägg är fullt avsiktligt, och är menat att anmärka på utseendefixeringen i dagens samhälle. Det fungerar förvånansvärt väl, och budskapet når fram klart och tydligt. Ibland blir det förvisso lite väl löjligt och tillskruvat, men som regel fungerar det bra och manusförfattaren har gjort ett bra jobb med att förmedla rätt budskap och sensmoral. Filmen är också ganska rolig och underhållande, och jag skrattade vid ett antal tillfällen. Någon gigantisk skrattfest blir det inte, och visst finns det roligare filmer i världen, men filmen förblir underhållande och charmig med en hel del humor. Helt nöjd är jag dock inte. Tempot är lite ojämnt, och vissa händelser skyndas förbi lite för snabbt. Många av birollerna förblir också tämligen endimensionella och platta; i synnerhet journalisten Lemon och överklassnobben Edward Humphrey Vanderman. Det hade inte skadat att lägga ner lite större vikt på dessa biroller, så att de kunnat få lite större djup. Annie är också en intressant rollfigur, som fått alldeles för lite utrymme och heller inte förklaras lika väl som hade varit önskvärt. Kanske hade filmen därför vunnit på att förlängas en liten aning, så att dessa rollfigurer kunnat få större utrymme och svängrum. Vissa rollfigurer verkar också ha övergetts till synes utan förklaring, och går nästan upp i rök efter ett tag. Filmens slut känns också en smula tillrättalagt, men det gör egentligen inte så mycket. Periodvis är den också ganska förutsägbar, men trots allt förekommer en del oväntade händelser som gör att den inte blir alls så förutsägbar som det verkat vid en första anblick. Till viss del kompenseras dock bristerna av utmärkta skådespelarinsatser, och faktum är att i stort sett varenda skådis som skymtar förbi i filmen - ner till minsta biroll - är utmärkta och passar perfekt i sina respektive roller. Christina Ricci är lysande i titelrollen som Penelope, och har en charm och utstrålning som är få förunnat. Catherine O'Hara är bra som hennes vidriga mamma, och Reese Witherspoon (filmens huvudproducent) spelar som alltid bra; även om hon den här gången begränsats till en biroll som fått ganska lite utrymme. Ett litet problem är att filmen spelats in i England, vilket gjort att många av skådespelarna är engelsmän men ska föreställa amerikaner. Mest märkbart är det med James McAvoy, vars amerikanska accent visserligen är fullt godkänd men inte helt trovärdig. Visuellt är det också en tilltalande film, där foto och scenografi håller hög klass. Att musiken också är passande och snygg gör heller inte saken sämre. Då Penelope är en så originell och annorlunda film är jag också beredd att bortse från en del av bristerna. Det är helt enkelt en så underhållande, charmig och intressant film, och jag tror också att den håller att ses om när det gått ett tag. En stark sjua känns därför som det mest rättvisa betyg jag kan ge, trots att jag hade måttligt höga förväntningar inför filmen.

DVD-utgåvan är mycket enkel, och erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva - visserligen knappast en ovanlig brist, men likväl beklagligt. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Mycket egendomligt begrepp, och lite irriterande. Därför finns det av förståeliga skäl inget som helst extramaterial, och inte ens någon scenvalsmeny. Förvisso går det ju alltid att navigera till filmens olika scener genom att bläddra mellan kapitlen, men det är ju inte lika enkelt och smidigt för att hitta åt en viss scen som via en meny. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat. Avsaknaden av extramaterial är också en stor brist - inte minst då bl.a. den amerikanska region 1-utgåvan enligt uppgift har åtminstone lite extramaterial.

Recensionen skriven: 22 oktober 2008
Senast uppdaterad: 22 oktober 2008

Recensionen har lästs 4199 gånger av 2347 personer, sedan den 22 oktober 2008