Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sally Jackson (Percys mamma) - Catherine Keener Gabe Ugliano (Percys styvfar) - Joe Pantoliano
Zeus - Sean Bean Poseidon - Kevin McKidd
Hades - Steve Coogan Persephone - Rosario Dawson
Medusa - Uma Thurman Luke - Jake Abel
Athena - Melina Kanakaredes Mrs. Dodds/Furie - Maria Olsen
Hermes - Dylan Neal Hera - Erica Cerra

Den amerikanska författaren Rick Riordan jobbade under många år som lärare i engelska, och har med tiden utvecklats till en framstående expert på grekisk mytologi. Det utnyttjade han till sin framgångsrika ungdomsromanserie om halvguden Percy Jackson, som resulterat i fem böcker och den första (The Lightning Thief från 2005) fick titeln Född till hjälte i Sverige. Nu har denna första bok blivit till film, och bakom regi står den amerikanska regissören och manusförfattaren Chris Columbus; mannen bakom succéfilmer som Ensam hemma, Välkommen Mrs. Doubtfire och de två första Harry Potter-filmerna. Filmen hade världspremiär i februari 2010, och har nu släppts på DVD.

I centrum står tonåringen Percy Jackson, som lever ett stillsamt liv med sin mamma och sin allt annat än charmige styvfar, medan hans biologiska pappa varit frånvarande sedan födseln. Han har svårt i skolan, då han både lider av ADHD och dyslexi. Men allt förändras när hans engelskalärare plötsligt förvandlas till ett monster och kräver att han ska ge tillbaka Zeus åskvigg. Han förstår förstås ingenting, men får snart reda på att han i själva verket är son till den grekiska havsguden Poseidon och därmed är halvgud. Hans bästis Grover visar sig också vara utsänt för att beskydda honom, och är en satyr (korsning mellan människa och get). Då alltfler gudar blir alltmer besatt av att Percy ska återge den åskvigg som han inte alls har stulit, så svävar han snart i fara och flyttas till ett träningsläger för halvgudar. Där är han visserligen säker, men detsamma gäller inte för hans mamma som kidnappas av underjordens härskare Hades. Tiden är knapp, då de grekiska gudarna tänker starta krig mot varandra över åskviggen och dessutom är Percy desperat att få tillbaka sin mamma till varje pris. Därför beger han sig ut på en farlig resa för att ta sig till underjorden och få tillbaka sin mamma i livet, och till sin hjälp får han Grover och den tuffa Annabeth; dotter till krigsgudinnan Athena.

Det är inte varje dag det kommer filmer om grekisk mytologi, och ännu mer sällan som sådana filmer utspelas i modern miljö. Därför har Percy Jackson och kampen om åskviggen trots allt blivit förhållandevis originell, och innehåller en del annorlunda och kul grepp. Men även fast storyn i sig är ny, så är temat och upplägget långt ifrån originellt. Filmen har en hel del likheter med bl.a. Harry Potter-filmerna och Narnia, och filmen följer dramaturgiska grundmallar utan avvikelser. Man känner också tydligt igen Chris Columbus stil, och man ser tydligt att han mycket riktigt också regisserade de två första Harry Potter-filmerna. Men det gör faktiskt inte så mycket, och trots att jag hade mina farhågor visade det här sig vara en riktigt bra och underhållande film. Då den dessutom känns bättre än de senaste Harry Potter-filmerna, så är det svårt att kritisera den likheten alltför mycket.

Grundstoryn är i alla fall intressant, och filmen har ett bra tema med en del fina budskap. Det är intressant att se en film behandla "osynliga handikapp" som dyslexi och ADHD, och i synnerhet dyslexi illustreras på ett smart och tänkvärt sätt under ett par scener. Det är också roligt att se en film blanda grekisk mytologi med moderna företeelser, och filmen är inte sen att utnyttja moderna prylar och referenser. Likaledes är det också kul att grekisk mytologi vävts ihop med riktiga platser, så att gudarnas boning Olympen exempelvis hamnat på toppen av Empire State Building. Man kan ifrågasätta varför det enbart är USA som allting ligger i, men man får väl inte vara så kräsen... Allt detta är smarta grepp, och gör att filmen känns modern samtidigt som den behandlar grekisk mytologi med fin respekt. För oss som är måttligt litterärt insatta blir filmen också ganska lärorik, då vi får veta en hel del om grekisk mytologi och får en lagom lättsam sammanfattning av de viktigare karaktärerna därifrån.

Trots en något tunn story förblir filmen hela tiden engagerande och fängslande, och höll åtminstone mitt intresse vid liv utan undantag. Av de tre stora karaktärerna har två blivit mångbottnade och nyanserade, som vi får lära känna relativt väl. Det gäller Percy Jackson och Annabeth, som båda två porträtteras på ett äkta och realistiskt sätt. Jag hade dock önskat en ännu tydligare introduktion till karaktärerna, och i synnerhet Annabeth hade jag föredragit en långsammare introduktion till. Det känns som att manusförfattaren haft lite för bråttom att komma igång med den fartfyllda storyn, så att man valt att kompromissa med personintroduktionerna en del. Det gäller framförallt Annabeth, som på ett par snabba scener går från en ganska aggressiv och tuff karaktär till en god vän. Men under filmens gång får vi ändå lära känna både henne och Percy på ett bra sätt, och därför blev jag ändå riktigt nöjd.

Detsamma kan dock tyvärr inte sägas om den tredje stora karaktären, satyren Grover, som blivit alltför stereotyp och inte känns äkta för fem öre. Han har också blivit lite väl endimensionell, och känns bitvis rentav ganska påfrestande. Visst har han ett syfte för historien, men vid vissa tillfällen kände jag ändå att han inte tillförde så mycket till storyn. De flesta andra rollfigurer får heller inget alltför stort djup, och även om det är fullt förståeligt i sammanhanget så hade jag önskat att få se mer av i synnerhet Zeus och Poseidon.

Ibland blir det lite för många och utdragna actionscener för min smak, och man märker ibland att regissören haft en förkärlek till att frossa i specialeffekter så mycket som går. Den är också tämligen förutsägbar, och ett fåtal logiska luckor förekommer. Man kan också tycka att Percy Jackson och kampen om åskviggen ibland blivit en smula övertydlig, och här lämnas inget alltför stort utrymme för egna tolkningar och funderingar.

Därför känns filmen ibland ganska tydligt ungdomsinriktad, och man kan misstänka att den främsta målgruppen är personer som är tonåringar och strax däröver. Det stämmer säkerligen överens med böckerna och är knappast ovanligt, men man kan tycka att bl.a. Harry Potter-filmerna åtminstone bitvis känns något mer mogna och universella. Förmodligen är det en bidragande orsak till att filmen inte fått särskilt bra kritik av professionella recensenter, då det av förståeliga skäl finns få unga recensenter i traditionell press. Men trots att det var länge sedan jag var tonåring hade jag ändå fullt utbyte av filmen, och upplevde den hela tiden som underhållande och charmig. Att den dessutom är ganska spännande samtidigt som det finns viss humor gör heller inte saken bättre, och bidrar till att filmen blivit lagom lättsam och engagerande. Om det beror på att jag kanske har mer ungdomligt sinne än andra recensenter låter jag vara osagt, men kan man leva med en viss övertydlig och bitvis lätt barnslig stil så lär man trots allt uppskatta filmen.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med vissa fina vyer kombinerat med ett starkt och effektivt bildspråk. Specialeffekterna är riktigt bra, och det mesta ser och känns naturligt ut. Visst, det är inte riktigt i samma tekniska klass som Avatar, men effekterna är fullt jämförbara med Harry Potter och Narnia och är absolut tillräckliga för ändamålet. Helhetsintrycket höjs också av en hel del stämningsfull och passande musik, som skrivits av den smått legendariska kompositören Christophe Beck. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag blev imponerad över Logan Lerman (mest känd som Bobby i den kortlivade TV-serien Jack & Bobby) och Alexandra Diddario som Percy och Annabeth, som båda två spelar övertygande och trovärdigt. Det finns även en del kul biroller, och Uma Thurman är mycket minnesvärd och obehaglig som Medusa. Jag blev tyvärr inte lika nöjd med Brandon T. Jackson som Grover, som ger ett lite konstlat intryck och dessutom har en irriterande förkärlek till överspel. Nu hjälper det inte att hans rollfigur är lövtunn och stereotyp, men jag tror ändå att en bättre skådis hade kunnat göra en mer trovärdig prestation av det hela.

Till stil, känsla och upplägg finns det mycket bekant i Percy Jackson och kampen om åskviggen, och visst märker man att filmteamet sneglat på både Harry Potter och Narnia, och att det dessutom är samma regissör som gjorde ett par av Harry Potter-filmerna. På så sätt är det inte en särskilt originell film, men det filmen gör på ett nytt och bra sätt är att blanda grekisk mytologi med ett modernt samhälle utan att kompromissa med grundläggande fakta eller vara respektlös mot mytologin. Det är också en riktigt trevlig och charmig film, där tiden går snabbt och där jag hela tiden kände mig engagerad trots en egentligen ganska tunn story. Förmodligen fungerar filmen bättre för ungdomar än för en äldre publik, och med mina 32 år misstänker jag att jag nog är en av de äldsta som fortfarande uppskattar filmen till fullo. Den hade absolut kunnat bli ännu bättre, och framförallt störde jag mig över den alltför stereotypa och periodvis ganska påfrestande Grover. Men samtidigt hade jag trevligt hela tiden, och filmen håller sig på en lagom nivå med både spänning och lättsam humor utan att bli särskilt tung eller alltför djup. I slutändan hade jag också börjat uppskatta rollfigurerna och storyn så mycket, så att jag genast började hoppas att det ska komma en uppföljare till filmen. Det är inte ofta man känner så i dagens läge, och trots en hel del brister känner jag därför att det enda rättvisa betyget är en stark sjua. Det är inget jag vill se om i första taget, men heller inte en film jag kommer att glömma på länge.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska och franska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på franska samt de skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller inte svensk text för hörselskadade. Textningen håller relativt hög klass, men lider av ett mindre antal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man först av varningstexter på fem sekunder som inte kan hoppas förbi, och därefter visas en distributörsjingel på 25 sekunder (som går att hoppa över). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull men endast finns på engelska. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i sju sekunder per språk, och det går inte att hoppa förbi på något sätt. Därför tar det ca 45 sekunder innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn, och jag begriper mig inte på varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt. Dessutom har det ju faktiskt visats varningstext även i början av skivan (om än inte av samma slag)...

Det enda extramaterial som finns är ett fem minuter långt bakom kulisserna-inslag som fått titeln "Inside Camp Half-Blood". Här finns korta intervjuer med bl.a. skådespelarna och regissören, och en del matnyttig information framkommer. Men tyvärr är inslaget för kort för att verkligen hinna gå in på djupet om produktionen och för stor tid läggs också åt att presentera rollfigurerna - något som är ganska onödigt för de som faktiskt sett filmen. Där tar det roliga slut, och lite mer än så hade jag väntat mig av en storfilm som denna. Det extramaterial som finns har svensk text, vilket är uppskattat.

Recensionen skriven: 17 augusti 2010
Senast uppdaterad: 17 augusti 2010

Recensionen har lästs 5881 gånger av 3540 personer, sedan den 17 augusti 2010