Producent: Thomas Samuelsson
Regi: Mats Arehn
Manusförfattare: Mats Arehn
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Anna - Alexandra Rapaport Sture - Janne "Loffe" Carlsson
Grannarna - Margreth Weivers / Bertil Norström

Den svenska regissören Mats Arehn har bl.a. legat bakom Kocken och En förälskelse, men har inte varit alltför aktiv på senare år. Hans senaste film har fått den latinska titeln Persona non grata (betyder ungefär ej önskvärd person), och är den första svenska filmen som gjorts helt och hållet på digital väg. Den har också på bio enbart släppts i digital form, och har därför huvudsakligen visats på Folkets Hus biografer med premiär i februari i år. Redan två månader efter biopremiären släpptes filmen på DVD, vilket inte gärna kan tolkas på något annat sätt än att väldigt få personer sett den på bio. Det här är en annorlunda film - inspelad helt och hållet i Luleå, där enbart två personer står i centrum. På en parkbänk möts en dag kvinnan Anna och den betydligt äldre och numera pensionerade mannen Sture. Trots att Sture är upptagen med att läsa en bok, så sätter sig Anna ner bredvid honom och inleder en konversation. Hon vill berätta hela sin livshistoria för främlingen, trots att Sture är måttligt intresserad av att höra vad hon har att säga. Hon har blivit utsatt för sexuella övergrepp i sin barndom, och behöver prata av sig och göra upp med sitt förflutna. Sture försöker bara att bli av med henne, men den envisa kvinnan vill inte ta vägen någonstans - hon vill fortsätta prata med Sture till varje pris. Men kanske finns det trots allt någon tanke bakom Annas besatthet...?

Filmer med huvudsakligen två skådespelare brukar ofta bli tråkiga och långrandiga, och därför hade jag måttligt höga förväntningar inför den här filmen. De första 10 - 15 minuterna började jag också undra vad jag egentligen hade gett mig in i, då filmen kändes oerhört oengagerande och tråkig. Men dessbättre tar sig filmen efter det, och jag blev positivt överraskad. Det visade sig faktiskt bli en ganska skaplig film, som är intressant och tar upp ett viktigt ämne. Den är filmad med enkla medel, lite grann i dogma-stil, men är välgjord och genomarbetad. Tanken är utan tvekan god, och storyn är intressant. Men till syvende och sist är det trots allt bara två skådespelare som syns i bild - de enda övriga personerna är ett par grannar, som vi bara hör och aldrig ser i bild. Även om det fungerar skapligt, så blir det helt enkelt lite tråkigt och livlöst. Ibland känns det lite utdraget, trots den knappa speltiden på under 1 timme 20 minuter. Filmen utspelar sig dessutom på bara två platser - i en parkliknande miljö utomhus och i Stures lägenhet. Det hade både blivit mer intressant och känts mer trovärdigt om vi sett till fler personer i bild, och fått lite mer färg och liv i historien. Bara en sådan liten detalj som att faktiskt få se grannarna i bild hade varit till hjälp för trovärdigheten. Som det är nu, så får man ibland mer intrycket av att det rör sig om en filmad teaterpjäs, och det tycker jag är fel väg att gå. Dessutom känns Stures beteenden och dialog inte helt trovärdig, utan alltför många frågetecken uppstår kring hans beteende och karaktär. Det är tråkigt, då Anna känns betydligt mer "verklig" och trovärdig. Jag tycker heller inte helt om slutet, som är lite för svagt och ouppklarat i min smak, även om jag förstår tanken. Vad gäller skådespelarinsatserna, så är Alexandra Rapaport utmärkt som Anna, och spelar trovärdigt och övertygande. Janne "Loffe" Carlsson är jag lite mer skeptisk till. Han gör visserligen en godkänd insats här, mer seriöst än han brukar spela, men spelar ibland lite väl stelt och onaturligt med små ansiktsuttryck. Men bristerna till trots, så hålls intresset ändå vid liv nästan hela tiden, och det är en intressant och originell film som dessutom är ganska tänkvärd. Den håller säkerligen inte att ses om, men jag kan ändå rekommendera de flesta att se filmen en gång. Att köpa den på DVD måste vara att kasta pengarna i sjön, om den inte råkar vara extremt billig, men den är utan tvekan värd att hyra någon kväll om man har brist på annat. Med viss tvekan ger jag den därför en femma i betyg, och Persona non grata var trots allt betydligt bättre än jag någonsin kunnat drömma om.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en vanlig Widecreen-TV. Då filmen är inspelad digitalt, blir bildkvaliteten givetvis bra. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och den enda textning som finns är svensk text för hörselskadade. Jag såg dock ärligt talat ingen anpassning för hörselskadade, utan i praktiken rör det sig om vanlig svensk text på all dialog, men ingenting mer. Trevligt för oss hörande som behöver ha på textning på grund av de stora problemen med att höra vad som sägs, som de flesta svenska filmer lider av, men mindre kul för döva. DVD-utgåvan inleds med distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är enkel och på svenska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket jag tycker är mycket svagt för en ny svensk film inspelad 2007 - 2008.

Recensionen skriven: 24 juni 2008
Senast uppdaterad: 24 juni 2008

Recensionen har lästs 3736 gånger av 2127 personer, sedan den 24 juni 2008