Saskia - Theresa Wayman Hal Lazar - Ritchie Coster
Xan - Emily Rios Aram - Artin Kashini
Bernie Lake - Steve Buscemi Leonard Proval - Michael Lerner
Pete Smalls - Tim Roth Julia - Rosie Perez
Saco - Seymour Cassel Bob Withers - Todd Barry
Shannah - Lena Headey Sly - Michael Hitchcock

I världen görs det varje år många independentfilmer med minimal budget och utan färdigt distributionsavtal; inte minst i USA. För många filmmakare är visningar på diverse filmfestivaler den största chansen att hitta distributörer, men ibland hjälper inte det heller. Den amerikanska regissören och manusförfattaren Alexandre Rockwell har trots lovord på filmfestivaler haft svårt att nå ut till en större publik, och han har tidigare bl.a. gjort den hyllade men förhållandevis okända dramakomedin In the Soup. Hans senaste film är den udda komedin Pete Smalls Is Dead, som visats på bl.a. Slamdance Film Festival i Utah och på Stockholms filmfestival men som till dags dato inte visats på bio någonstans i världen. Nu har filmen släppts på DVD i Sverige som första land i världen (!).

Den f.d. manusförfattaren KC lever numera ett ensamt och tillbakadraget liv där han jobbar i en tvättstuga, och med hans hund som bästa vän. Men han är skyldig pengar till en lokal lånehaj, och KC blir bestört när han får reda på att lånehajen har kidnappat hans hund tills dess att de för de 10 000 dollar som han är skyldig dem. Strax därpå får KC beskedet att hans barndomskompis Pete Smalls, som på senare år varit en framgångsrik regissör i Hollywood, har hittats drunknad. KCs kompis Jack övertalar honom att resa tillbaka till Los Angeles för att närvara på Pete Smalls begravning - det är det sista KC vill, men Jack lovar att han ska ge honom de 10 000 dollarna om han kommer. Väl där erkänner dock Jack att han inte alls har de pengarna, men istället har han en plan för att få fram dem. Han har fått beskedet att den film som Pete Smalls senast spelat in och som ännu inte sett dagens ljus när Pete dog, bygger på KCs filmmanus som filmteamet stulit utan hans medgivande. Med den informationen hoppas de kunna utpressa producenterna för att få ut pengar, men det är lättare sagt än gjort.

Pete Smalls Is Dead är en mycket udda och originell film, som inte liknar något man tidigare sett. Storyn är intressant, och filmen har en unik ton och stämning som förhöjer helhetsintrycket. Det finns en viss charm, och åtminstone några av rollfigurerna är genomarbetade och intressanta. Det är lätt att sympatisera med KC, och även Saskia uppskattar jag. Det är också ett uppfriskande begrepp med en dvärg i huvudrollen, och ännu trevligare med ett manus som inte konstant hänvisar till KCs längd. Att han är dvärg tas nästan aldrig upp i handlingen utan ses som det mest naturliga i världen, och det är en välkommen omväxling.

Då filmen officiellt kategoriserats som en komedi, så borde man kunna vänta sig en hel del humor. Men tyvärr kan jag inte påstå att jag tyckte filmen var alltför rolig. Bitvis är det roligt, och det finns en del lagom sjuk och udda humor som lättar upp stämningen på ett kul sätt. Men det går sällan längre än till småfniss, och de stora skratten lyser helt med sin frånvaro. Kanske kan personer med ett annat sinne för humor än undertecknad se fler roliga poänger, men jag tycker det är mer rättvist att se på Pete Smalls Is Dead som en dramakomedi med tyngdpunkten på drama.

Men ett ännu större problem är att manuset blivit väldigt tillkrånglat, och periodvis är det mer än lovligt rörigt. Det känns som att manusförfattaren försökt att klämma in alla tänkbara roliga och finurliga scener, vare sig de verkligen passar in i handlingen eller inte. Bitvis känns det alltför onödigt invecklat, och mellan varven förekommer också osammanhängande eller mer eller mindre ologiska scener. Men jag kan samtidigt inte förneka att filmen trots allt har en del poänger, och vissa scener är mycket engagerande och lyckade. Det här är en av de mest ojämna filmer jag sett på länge, som hela tiden växlar mellan närmast geniala och totalt poänglösa scener. När den är som bäst kan man känna en del likheter i känsla och stil med bl.a. The Big Lebowski, och en del scener är mycket minnesvärda och genomarbetade. Men tyvärr är ungefär lika många scener allmänt ologiska, oengagerande, röriga eller rentav smått tråkiga.

Det är verkligen tråkigt att filmen ska vara så här ojämn, och till stor del beror det på det överlastade och onödigt tillkrånglade manuset. Här måste man vara helskärpt för att hänga med i svängarna, och ibland blir det alltför invecklat utan att det egentligen tillför något. Det förekommer också vissa logiska problem, och vissa rollfigurer är också närmast omöjliga att ta på allvar. Men KC är en mångbottnad och intressant karaktär, och Saskia känns i sin enkelhet också någorlunda nyanserad. Jag är lite kluven till Jack, som bitvis känns intressant och bitvis lämnar en del övrigt att önska. De flesta andra har blivit mer eller mindre endimensionella, fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om biroller i de allra flesta filmer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk om än med något överladdad symbolik i vissa scener. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Peter Dinklage är utmärkt i huvudrollen som KC. Efter att han oftast förpassats till biroller, ofta som en "kul grej" med en dvärg närvarande, så är det hög tid att Peter äntligen får spela en huvudroll - det förtjänar han. Theresa Wayman (som crediterats som debuterande i den här filmen, trots att hon faktiskt varit med i ett par tidigare filmer) är också mycket bra som Saskia. Mark Boone Junior spelar stabilt och bra, men känns ibland lite opersonlig och sticker inte ut lika mycket som man kan misstänka att manuset velat göra gällande. Det känns som att Jack ska föreställa vara lite smågalen, men det intrycket får man ibland inte av Mark Boone Juniors mer nedtonade rolltolkning. Steve Buscemi och Michael Lerner spelar över ganska påtagligt, medan Emily Rios är riktigt bra som Jacks dotter; en person jag gärna hade velat se mer av. Tim Roth spelar som vanligt bra, men balanserar på gränsen till överspel i den här lite otacksamma tillspetsade rollen.

Det är verkligen svårt att beskriva vad man tycker om en film som Pete Smalls Is Dead, för maken till ojämnare film är svårt att tänka sig. Bitvis är det mycket intressant, roligt och genomtänkt. Men lika ofta känns det onödigt rörigt och invecklat och inte alltför sällan ganska oengagerande. Ett litet tag hade jag rentav svårt att hålla mig vaken när jag såg filmen... Men jag kan inte förneka att filmen har en viss charm och en unik ton, och i en tid då många filmer påminner om varandra är det trevligt med något originellt och nyskapande. Trots allt bör originalitet premieras, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig besviken då filmen hade blivit så mycket bättre om inte manusförfattarna överdrivit och tillkrånglat allting till bristningsgränsen. Pete Smalls Is Dead är ändå en underhållande och fullt sevärd film, men den har inte blivit lika minnesvärd som jag hade önskat och efter viss tvekan ger jag den en sexa i betyg.

Av någon märklig anledning har Pete Smalls Is Dead enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden återges i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på svenska, norska och finska (men märkligt nog inte danska); men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna.

Recensionen skriven: 29 september 2011
Senast uppdaterad: 30 september 2011

Recensionen har lästs 3174 gånger av 1643 personer, sedan den 29 september 2011