Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Red - Danny McBride Angie - Amber Heard
Budlofsky - Kevin Corrigan Matheson - Craig Robinson
Carol - Rosie Perez Ted Jones - Gary Cole
Angies mamma - Nora Dunn Angies pappa - Ed Begley Jr.
Menige Miller - Bill Hader General Bratt - James Remar

Seth Rogen & James Franco

Den kritikerrosade regissören, manusförfattaren och producenten Judd Apatow slog igenom på allvar med den alltför kortlivade kultserien Nollor och nördar 1999, och har därefter legat bakom filmer som På smällen och The 40 Year Old Virgin och dessutom producerat filmer som Supersugen och Dumpad. Den senaste filmen från hans produktionsbolag fick namnet Pineapple Express, och här är han "bara" producent där istället David Gordon Green stått för regin och Nollor och nördar-skådisen Seth Rogen skrivit manus tillsammans med Evan Goldberg. Här handlar det om narkotika och närmare bestämt marijuana; något det här teamet inte gjort filmer om förut. I centrum står den 25-årige Dale Denton, som jobbar som delgivningsman och delger folk stämningar - ett inte alltför uppskattat arbete, men han står ut med det genom att röka stora mängder marijuana både på och utanför jobbet. Hans blott 18-åriga flickvän Angie går fortfarande på gymnasiet, och vet ingenting om Dales "fritidssyssla". Vid hans senaste besök hos sin knarklangare Saul, får han prova på ett helt nytt revolutionerande gräs som han kallar Pineapple Express. Att använda det visar sig dock inte vara ett särskilt smart drag. När han ska delge en stämning dagen därpå blir han nämligen vittne till att en polis och en knarklangare mördar just den personen som han ska delge stämningen till. I paniken att komma bort från brottsplatsen tappar han en joint på marken. Det visar sig att denna Pineapple Express-blandning bara sålts till ett par personer i världen, och därför är risken överhängande att skurkarna lyckas att identifiera honom. Så plötsligt är Dale jagad av den korrupta polisen och en hel knarkliga, och tillsammans med Saul måste han fly därifrån - och kanske även behöva klara sig utan narkotika för första gången på många år.

Judd Apatow har hittills i stort sett bara gjort bra filmer, och som regel brukar det inte spela någon större roll om han är regissör eller bara producent - hans unika stil och humor brukar skina igenom i alla fall. Med honom och det övriga teamet bakom såväl Supersugen som På smällen, så hade jag höga förväntningar inför Pineapple Express. Men ingen regel utan undantag, och tyvärr blev jag riktigt besviken. Det här är inte i närheten av Judd Apatows vanliga charm och stil, och hans överlägsna humor är här helt som bortblåst. I grund och botten är det egentligen en ganska originell och smart grundstory, och rätt använt hade det här kunnat fungera riktigt fint. Det är också trevligt att det här teamet försöker sig på nya genrer, då det här blivit en actionfilm hellre än en ren komedi som tidigare. Det är också ett stort kliv från regissören David Gordon Greens vanliga stil, som annars huvudsakligen gjort lite djupare dramer. Men även de bästa avsikter i världen gör inte automatiskt en bra film, och Pineapple Express känns mer som en bortkastad möjlighet än något annat. För det första är det helt enkelt inte särskilt roligt. Det är milslångt mellan de riktigt lyckade skämten, och däremellan blir det bara småroligt. De gånger jag skrattade kan räknas på ena handens fingrar, och även om jag log en del däremellan, så räcker det helt enkelt inte till en hel film. Det andra stora problemet är att de allra flesta rollfigurer är allmänt osympatiska och endimensionella. Både Dale och Saul har blivit ganska korkade och osympatiska människor, och har heller inte tillräckligt med charm eller utstrålning för att man ska känna något för dem. Därför bryr man sig aldrig nämnvärt om vad som händer, vilket resulterar i att filmen känns ganska tråkig. Den enda någorlunda sympatiska och mångbottnade karaktären är Dales flickvän Angie, och hon har förpassats till en biroll som inte alls är med lika ofta som jag hade önskat.

Storyn är också för tunn för att fungera i en hel långfilm, i synnerhet en som räcker närmare två timmar. Om filmen klippts ner kraftigt, så hade skadorna åtminstone kunnat lindras; även om det inte hade löst filmens grundläggande problem. Det har också blivit alldeles för utdragna och långtråkiga actionsekvenser, där folk slår varann till synes utan anledning. Periodvis känns det mest som att regissören letat efter en ursäkt till att få prova på att koreografera och filma actionsekvenser. Det blir heller inte bättre av att filmens trovärdighet sjunker till botten redan efter en halvtimme, och därefter blir det bara värre... Visst kan orealistiska filmer fungera, men här blir det för mycket av det goda, och efter ett tag blev jag allmänt avtrubbad. Å andra sidan är skådespelarinsatserna mycket bra, och de flesta spelar trovärdigt och övertygande. Seth Rogen och James Franco är båda passande som Dale och Saul, och dessutom blev jag mycket imponerad över Amber Heard - känd från bl.a. All the Boys Love Mandy Lane och TV-serien Hidden Palms - som är lysande som Angie. Actionscenerna är också snyggt gjorda, och specialeffekterna ser realistiska ut. Filmen är utan tvekan välgjord, med både bra foto och passande musik. Men en actionkomedi som aldrig blir särskilt rolig och där man aldrig bryr sig om vad som händer med huvudrollerna kan helt enkelt inte fungera till fullo, så slutintrycket av Pineapple Express blir tyvärr negativt. Även om filmen med viss tvekan fortfarande kan anses som sevärd, så räcker det inte till mer än en svag fyra, och det är verkligen tråkigt att Judd Apatows team sjunkit så här lågt. Av den charm och värme som genomspeglade På smällen, Supersugen och Dumpad syns här inte ett spår.

Recensionen skriven: 17 mars 2009
Senast uppdaterad: 18 mars 2009

Recensionen har lästs 3929 gånger av 2178 personer, sedan den 17 mars 2009