Barbossa - Geoffrey Rush Svartskägg - Ian McShane
Joshamee Gibbs - Kevin McNally Scrum - Stephen Graham
Philip - Sam Claflin Syrena (sjöjungfru) - Astrid Berges-Frisbey
Kapten Teague - Keith Richards Gillette - Damian O'Hare
Theodore Groves - Greg Ellis Kung Georg - Richard Griffiths
Societetsdam - Judi Dench Tamara (sjöjungfru) - Gemma Ward

Disneys första nöjesfält Disneyland utanför Anaheim i Kalifornien öppnade 1955, och var med sina 65 hektar en av världens då största nöjesparker. Den sista attraktionen som Walt Disney själv var med och designade var Pirates of the Caribbean; en båttur i tunnlar med pirattema. Åkattraktionen öppnade i Disneyland 1967, och en mycket snarlik kopia skapades inför öppnandet av Walt Disney World 1973. En liknande men dock långt ifrån identisk attraktion med samma namn har också funnits i Disneyland Paris sedan starten 1992. 2003 skrev manusförfattarna Ted Elliott och Terry Rossio ett filmmanus för Disney baserat på denna åkattraktion (!), och resultatet blev Pirates of the Caribbean - Svarta pärlans förbannelse, som regisserades av Gore Verbinski och blev en stor succé. Gore regisserade ytterligare två uppföljare 2006 och 2007. Nu är tiden mogen för den fjärde filmen i serien, och den första som spelats in i 3D. Det är fortfarande samma manusförfattare, men Gore Verbinski är efter tre filmer utbytt som regissör mot Rob Marshall; som främst blivit känd för Oscarsvinnaren Chicago och Memoirs of a Geisha.

Fortfarande är det den ökände piraten Jack Sparrow som står i centrum, och när historien inleds befinner han sig i London långt ifrån något vatten. Han får höra rykten att någon som utger sig för att vara Jack Sparrow söker besättning till sitt skepp, och söker upp denne någon. Det visar sig vara hans f.d. flickvän Angelica, som klätt ut sig till honom och letar besättning till ett uppdrag att hitta åt den mytomspunna Ungdomens källa och hinna före spanjorerna som också är ute efter samma mål. Motvilligt tvingas Jack att lita på Angelica, när de på hennes pappas - den legendariska piraten Svartskägg - fartyg beger sig på det farliga uppdraget. Men de är inte ensamma; den gamla piraten Barbossa jobbar numera åt engelska kungahuset, och har skickats för att också hitta åt Ungdomens källa...

Den första Pirates of the Caribbean var en ganska bra film, även om det långt ifrån var något mästerverk. Den andra filmen var lite sämre, medan jag tyvärr ännu inte sett trean. Dessbättre behövs det dock inte för Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten, då handlingen är helt ny och kräver inte att man sett någon av de tidigare filmerna. Det uppskattar jag, och gör att alla kan ha utbyte av filmen. Visserligen bör man ha sett åtminstone den första filmen, så att man känner till Jack Sparrow, men de flesta andra rollfigurer i den här filmen är nya som inte varit med förut. Storyn är intressant, och filmen lyckas med enkla medel att skapa intresse och engagera.

De tidigare filmerna i serien har bitvis varit ganska sega, och därför är jag glad att den här filmen har ett högre och jämnare tempo. Visserligen blir det några stridsscener som är i längsta laget, men det känns aldrig segt eller onödigt utdraget. Några stridsscener borde dock ändå ha kortats ner, och en speltid på nästan 2 timmar 20 minuter är i längsta laget, men tiden går ändå hyfsat snabbt. Jag hade trevligt hela tiden jag såg filmen, och det var bara vid enstaka tillfällen som jag kom på mig själv med att tänka på annat. Det är engagerande, underhållande och hyfsat spännande, även om jag inte kan påstå att det är någon enorm spänning. Det finns också viss humor, som lättar upp stämningen utan att kännas onaturligt.

Karaktärsbeskrivningarna lämnar dock en del övrigt att önska, och de flesta rollfigurer förblir tämligen endimensionella och onyanserade. Jack Sparrow är utan tvekan den mest mångbottnade, men vi får inte veta särskilt mycket mer om honom än vi redan gjort via de tidigare filmerna. Angelica är kanske inte världens mest mångbottnade, men har i alla fall fått en del nyanser och är ett värdefullt tillskott. Tyvärr har dock både Barbossa och i synnerhet Svartskägg blivit alltför endimensionella och platta. Visserligen är det knappast någon som ser Pirates of the Caribbean-serien för sina djupblodande rolltolkningar, men även actionäventyr vinner trots allt på att man åtminstone får lära känna rollfigurerna hyfsat.

Jag kan också tycka att relationen mellan Jack och Angelica känns lite ouppklarad, och vi får inte veta särskilt mycket om hur Jack först träffade henne. Jag trodde länge att det hade tagits upp i den tredje filmen som jag inte sett, men det visade sig inte ha tagits upp alls förut. Däremot uppskattar jag en trevlig och engagerande sidohandling om relationen mellan en präst och en sjöjungfru. Även i övrigt är sjujungfrurna ett värdefullt tillskott till filmen, och gör att det inte känns som en ren upprepning. Fram tills dess förekommer dock vissa inslag som påminner lite väl mycket om de tidigare filmerna, så det är inte enbart nytt mjöl i påsen den här gången.

Dessutom är det ett par handlingar som inte får något egentligt avslut, utan som lämnar en del frågor obesvarade. En av dessa får vi åtminstone antydningar till ett avslut på om man ser hela filmen (d.v.s. stannar kvar efter sluttexterna), men den andra förblir ouppklarad. Se alltså till att inte lämna salongen när sluttexterna börjar rulla, för sist av allt visas en kort extra scen som visserligen inte tillför så jättemycket men som hjälper till att åtminstone delvis knyta ihop trådarna. Den scenen antyder också att en femte film kan tänkas vara på gång, och det vore kanske inte fel då jag hade velat se mer av de här rollfigurerna.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer inspelade främst på Hawaii och snygga bildkompositioner. Särskilt undervattensscener och scener med sjöjungfrurna är mycket snyggt filmade, och specialeffekterna är över förväntan. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Johnny Depp är som vanligt bra som Jack Sparrow, och gör en övertygande rolltolkning. Penelope Cruz är mycket bra som Angelica, och även i övrigt är det bra skådisar. Det enda svaga kortet i ensemblen är Sam Claflin, som gör ett lite blekt och opersonligt intryck som missionären Philip. Han är på intet sätt dålig, men spelar lite mer opersonligt än de andra.

Jag såg Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev direkt lyrisk över 3D-effekterna. Filmen har visserligen en hyfsad djupkänsla och vissa snygga effekter förekommer (bl.a. ett par häftiga kameraåkningar), men det är ont om riktigt imponerande effekter och det som finns medför ingen större skillnad för njutningen av filmen. Med 3D-glasögonen på blir filmen också lite väl mörk, och det kan periodvis bli lite irriterande då man inte ser allt riktigt lika tydligt som jag hade önskat. Det verkar som att filmteamet inte har anpassat ljusstyrkan utifrån 3D-tekniken, då ljusstyrkan såg bättre ut om man tog av sig glasögonen. Textningen blir också något svårläst i 3D, då åtminstone jag behövde fokusera om ögonen mellan texten och bilden. Det blir ännu tydligare med den gula text som används på den här färgen, och även fast gul text är utmärkt vid icke 3D-filmer för läsbarhetens skull, så föredrar jag vanlig hederlig vit text vid 3D.

Till min stora förvåning är Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten faktiskt en bra film, som är en av de bästa i filmserien. Jag upplever filmen som ungefär jämförbar med den första filmen (eller kanske rentav snäppet bättre), och bättre än den andra. Förmodligen också bättre än den tredje, även fast jag ännu inte sett den. Den är visserligen inte alltför djup, men är både spännande och underhållande med en viss charm. Helt enkelt en bra film att se en gång, men inget jag längtar efter att se om i första taget. Därför känns en stabil sjua som det självklara betyget.

Recensionen skriven: 17 maj 2011
Senast uppdaterad: 18 maj 2011

Recensionen har lästs 5201 gånger av 3177 personer, sedan den 17 maj 2011