Henry Turner - Brenton Thwaites Carina Smyth - Kaya Scodelario
Hector Barbossa - Geoffrey Rush Joshamee Gibbs - Kevin McNally
Shansa - Golshifteh Farahani Scrum - Stephen Graham
Will Turner - Orlando Bloom Elizabeth Swann - Keira Knightley
Scarfield - David Wenham Marty - Martin Klebba
Farbror Jack - Paul McCartney Mullroy - Angus Barnett

Will Turners son Henry vill hjälpa sin pappa, som drabbats av en förbannelse och inte kan komma loss från havets djup. Han har därför studerat havets myter, och är nu ute efter att hitta den magiska treudd i Djävulstriangeln som enligt legenden kan bryta alla förbannelser. För att kunna hitta den behöver han en kompass, som självaste Jack Sparrow har. Problemet är bara det att Jack inte direkt är den pirat han en gång var, utan är numera stupfull och försöker råna banker men klarar inte av att vara utan spriten ens en sekund. Henry lyckas till sist ändå att få Jack att gå med på att hjälpa till, men frågan är hur stor hjälp han egentligen är...? Dessbättre får de hjälp av den unga vetenskapsmannen Carina Smyth, som anklagas för att vara häxa i och med den tidens syn på kvinnor och vetenskap, men som är den enda som tros kunna läsa den karta som talar om var treudden finns. Problemet är att Jacks ärkefiende Salazar och hans besättning till varje pris vill ta död på både Jack och helst alla som befinner sig på vattnen - att Salazar genom Djävulstriangelns förbannelse blivit ett levande spöke och egentligen är död sedan länge spelar ingen roll...

Pirates of the Caribbean-filmerna har väl inte direkt varit några cinematografiska mästerverk, men alla filmerna har för all del varit fullt sevärda och underhållande. Visst kan man med all rätt undra hur mycket mer som finns att berätta efter fyra tidigare filmer, men Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge är trots det en bra och underhållande film. Genom nytillkomna Henry och Carina får filmserien in värdefullt nytt blod, och gör att det blir lite annorlunda än i de fyra tidigare filmerna. Kanske är det här ett sätt att antyda om en förändring, för här har Jack Sparrow blivit mindre viktig än tidigare. Han är för all del med i nästan varenda scen, men det är Carina och Henry som står för det tunga lasset medan Jacks relevans till handlingen är något mer begränsad. Det här kan man förstås ha delade meningar om, men jag tycker det är en bra idé för att få en lite annorlunda vinkling än förut och åstadkomma något nytt av filmserien.

Det är charmigt och underhållande, och precis som förut finns det rikligt med roliga "one-liners" för att lätta upp stämningen. Det är rentav ännu mer humoristiskt än tidigare, och även om det mellan varven blir lite för mycket av de fyndiga kommentarerna så kan jag inte förneka att det trots allt är roligt och man får skratta en hel del. Samtidigt är det hyfsat spännande, och filmen har ett högt tempo som gör att det aldrig blir en lugn stund. Det är engagerande och stämningsfullt, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Både Henry och Carina har blivit mångfacetterade rollfigurer som är intressanta och genomarbetade. Vid ett par tillfällen tycker jag att Carina är onödigt passiv, vilket är märkligt då hon i övrigt är en tuff och kapabel karaktär, men till största delen är det hon som drar det tyngsta lasset. Just därför blir det märkligt då filmen vid några tillfällen innehåller antydningar till sexism, men i övrigt har en bra kvinnosyn. Henry är också intressant, även om vi inte riktigt får veta lika mycket om honom. Jack Sparrow känns lite mindre kapabel än förut, då han den här gången mest super hela tiden, men rolig och charmig är han fortfarande.

Precis som förut rör det sig om lättsam underhållning - det finns en gnutta djup, men till största delen är det lättsamt och fartfyllt. Det är förstås fullt avsiktligt, och trots den förändrade dynamiken kring rollfigurerna bibehåller filmen därför ungefär samma stil som de fyra tidigare filmerna. Så alltför originellt är det inte, men å andra sidan är det knappast avsikten heller och för den tilltänkta målgruppen gör det förmodligen inte så mycket.

Det här är absolut en ganska bra och underhållande film, men tyvärr känns den lite överladdad. Här finns många beståndsdelar, med ett relativt stort persongalleri och många sidohistorier. Det blir mycket att hålla ordning på, och periodvis känns det som lite för mycket av allt. Mellan varven upplevs filmen förvirrande och rentav osammanhängande, och manuset hade vunnit på att förenklas lite för att fokusera på kärnhistorien.

Faktum är att manusförfattarna inte ens lyckas att få med en riktigt bra förklaring till varför Jack Sparrow ens ska följa med på det farliga äventyret; annat än att han som huvudroll förstås måste vara med... Lite bättre förklaring än så vore inte för mycket begärt, även om man kan ana att filmen har för avsikt att "fasa ut" kapten Sparrow så att en ny generation får ta över. Det är väl kanske ingen dum idé, men Jack hade förtjänat ett bättre avslut genom en roll där han faktiskt får en konkret anledning att vara med och en mer aktiv roll. Man får heller inget tydligt grepp om skurken Salazar, mer än att han faktiskt är ett spöke. Dessutom känns Hector Barbossa malplacerad, och det känns som att han tvingats in i handlingen enbart för att han varit med tidigare, utan att egentligen ha något där att göra.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och snyggt koreograferade actionsekvenser. Jag uppskattar att filmen inte går i den i dagens läge alltför vanliga fällan med överanvändning av slow-motion vid actionscener. Specialeffekterna är överlag bra, men datoranimationen av Salazar upplevs ärligt talat något amatörmässig. Skådespelarinsatserna är bra, och Johnny Depp gör i vanlig ordning en stabil och fin rollprestation som Jack Sparrow. Brenton Thwaites är bra som Henry, och gör vad som går av rollfiguren. Men den bästa insatsen står faktiskt Kaya Scodelario för, som är mycket bra som Carina och gör en lagom nedtonad och naturlig rollprestation. Geoffrey Rush är stabil och fyller sin funktion, medan Javier Bardem tyvärr spelar över i rollen som Salazar. Kanske är det avsiktligt, för Javier brukar spela bättre än så här, men det blir tyvärr lite för mycket av hela rollprestationen.

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (originaltiteln är egentligen Dead Men Tell No Tales, men av okänd anledning har filmen döpts om i Europa till Salazar's Revenge) är en bra och välgjord film, som är underhållande och charmigt. Här finns förvånansvärt mycket humor och en del spänning, men några större överraskningar väntar inte. Förutom att filmen försöker fokusera mer på Henry och Carina än på Jack Sparrow fortsätter den med gamla beprövade metoder, men det fungerar ändå ganska bra. Det är synd att manuset blivit lite överladdat och med för många turer fram och tillbaka, för i övrigt är det en av de bättre filmerna i serien - inte lika bra som den första filmen, men lika bra eller bättre än merparten av uppföljarna.

Har man sett de tidigare filmerna i serien vill man säkerligen se även denna, och även fast filmen inte når upp till några nya höjder så får man vad man förväntar sig; varken mer eller mindre. Men det är inte så illa, och jag uppskattar att den här filmen blivit den kortaste i filmserien på "bara" 2 timmar och 10 minuter - det är precis vad den här handlingen klarar av, och gör att det aldrig blir segt eller tråkigt. Så det är en fullt sevärd film som passar alla som tyckte om åtminstone den första filmen, och son genom sin stabila blandning mellan humor, allvar och äventyr förtjänar en hyfsat stabil sjua i betyg. Om ni ser filmen på bio, se till att stanna kvar under alla eftertexter. För sist av allt fortsätter filmen med en extra scen, som är intressant men svårbegriplig.

Den svenska översättningen håller en relativt hög klass, men tyvärr verkar ingen ha tagit sig tid att korrekturläsa; då det förekommer ett flertal klantiga felstavningar under filmens gång. Jag är också lite tveksam till beslutet att genomgående översätta "pirate" med "sjörövare". Det är förstås inte fel, men det vore mer konsekvent att använda samma ord som jag vill minnas använts till textningen av de tidigare filmerna; nämligen "pirat".

Recensionen skriven: 23 maj 2017
Senast uppdaterad: 23 maj 2017

Recensionen har lästs 2686 gånger av 1597 personer, sedan den 23 maj 2017