Kreativ ledning: Kirsten Saabye
Pocahontas - Heléne Lundström John Smith - Tommy Nilsson
Ratcliffe - Stefan Ljungkvist John Rolfe - Reuben Sallmander
Fru Jenkins - Tova Carson Kung James - Gunnar Uddén
Drottningen - Gunilla Orvelius Hövding Powhatan - Hans Josefsson
Gammelmor Pilrot - Kätie Nilsson Nakoma - Malin Berghagen Nilsson

Disneys tecknade klassiker Pocahontas har väl de flesta sett vid det här laget, och först nu har en uppföljare kommit. Denna film utspelar sig till största delen i London istället för Virginia, och personligen tycker jag att en del av tjusningen med filmen går förlorad - i synnerhet genom slutet; detta trots att det återspeglar vad som hände med riktiga Pocahontas. Det är dock en välgjord och underhållande film som är väl värd att se, även om den inte kommer upp i samma klass som originalet.

Precis som den första Pocahontas-filmen, liksom de flesta andra nyare Disneyfilmer, är det KM Studio i Karlskoga som ligger bakom den svenska versionen. Ovanligt många skådespelare medverkar, ett 20-tal, även om de större rollerna är mer imponerande än de mindre. Det är mycket imponerande att man har fått med alla skådespelarna från föregångaren, däribland Heléne Lundström, Tommy Nilsson, Malin Nilsson, Hans Josefsson och Stefan Ljungqvist. Då de flesta nog har sett den första filmen, men inte så många har sett den amerikanska originalversionen tycker jag det är viktigare att man har med samma röster som föregångaren än att alla är så jättelika originalen. De flesta av dessa röster är dock relativt lika originalen, och merparten talar med bra inlevelse. Bland de nya rollerna som inte fanns med i ettan är det dock inte fullt lika bra. Som kung James hör vi Gunnar Uddén, som visserligen är fullt godkänd, men brister något i inlevelsen. Men värst av allt, John Rolfe (en annan ny rollfigur) spelas av Reuben Sallmander. Han har visserligen en ganska passande röst och talar med hyfsad inlevelse, men hans sångröst är inte alls vad den borde vara... Han sjunger bland annat ledmotivet under sluttexterna, och man borde därför ha tagit någon med lite bättre sångröst.

Översättningen verkar bra, även om jag tyvärr inte har lyckats få tillgång till originalversionen. Det mesta låter dock naturligt och bra, och det är väl huvudsaken. Samtliga sånger i filmen är översatta till svenska, inklusive ledmotivet (duetten) på sluttexterna, vilket är imponerande. Det hade dock varit mer imponerande om man hade kunnat hitta någon bättre manlig sångare (med bättre sångröst) för denna duett, istället för Reuben Sallmander, vars sångröst inte direkt är den bästa. Helene Lundström, som spelar Pocahontas, är den kvinnliga sångerskan vid duetten, och hon är fantastisk och har mycket bra sångröst. De svenska sångtexterna verkar bra, och här finns inte mycket att orda om.

Munrörelserna är skapliga, även om de kunde vara bättre. Jag har varit med om många värre exempel, men även bättre, så munrörelserna här ställer sig i mittklassen. De är långt ifrån perfekta, men man irriterar sig i alla fall inte över dem.

Vad gäller den svenska creditversionen kunde det också vara bättre. Förtexterna med titeln är översatta till svenska, men alla sluttexter är bara på engelska. Svenska röster och övrig dubbningsinformation rullas först efter alla sluttexter, vilket är lite irriterande. Men huvudsaken är ju att det i alla fall står utsatt; något man tyvärr inte kan ta för givet, även om jag skulle önska det...

Sammanfattningsvis är detta en ganska bra dubbning. Den kunde varit bättre, men är bättre än många andra av KM Studios dubbningar.

Recensionen skriven: 7 augusti 1999
Senast uppdaterad: 7 augusti 1999