Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Regi: Fred Cavayé
Manusförfattare: Fred Cavayé & Guillaume Lemans
Samuel - Gilles Lellouche Nadia - Elena Anaya
Patrick Werner - Gérard Lanvin Hugo Sartet - Roschdy Zem
Catherine Fabre - Mireille Perrier Luc Sartet - Adel Bencherif
Anaīs Susini - Claire Perot Marconi - Brice Fournier

Beväpnade brottslingar jagar den skadade mannen Hugo, men han blir påkörd av en bil och hamnar i koma. På sjukhuset försöker brottslingarna att kidnappa Hugo, men stoppas av sjukskötaren Samuel. Då kidnappar gänget Samuels höggravida fru Nadia, som beordrats sängläge, och de säger att Samuel måste få ut den skadade mannen och leverera honom till dem om han ska få tillbaka Nadia vid liv. Han gör det, men då vaknar Hugo till liv och visar sig inte vara riktigt så oskyldig som Samuel trott. Under tiden är polisen hack i häl på Samuel och Hugo...

Point Blank har inget direkt originellt upplägg, och liknande storylines går det nästan tolv på dussinet av. Men filmen är dock mer nyskapande än handlingen ger sken av, och resultatet är en hyfsad film. Det är ganska spännande och förhållandevis intensivt, och man bryr sig om vad som ska hända. Det är underhållande, blodigt och våldsamt; och överlag relativt engagerande. Filmen tar också sig själv på allvar; helt fritt från komiska beståndsdelar och "one-liners" som så ofta annars läggs in vare sig det passar eller inte. Jag uppskattar också att filmen för en gångs skull fått en föredömlig längd - den räcker bara 1 timme 20 minuter, vilket passar perfekt för den här handlingen. Därför hinner det aldrig bli utdraget eller tråkigt, och det blir mer intensivt än vad som brukar förekomma. Jag uppskattar också att actionsekvenserna blivit någorlunda originella, och här finns exempelvis inga biljakter eller andra för genren typiska beståndsdelar.

Problemet är att filmen försökt sig på att vara mer intelligent än vanligt, vilket resulterat i ett onödigt överladdat och rörigt manus. Filmen börjar riktigt lovande, men sen börjar manusförfattarna att blanda in både kraftig poliskorruption, rivaliserande maffiagäng och fler rollfigurer än man kan räkna till. Det som hade kunnat bli en enkel men effektiv (om än mindre originell) actionthriller har istället blivit en mer än lovligt invecklad och rörig film, där det är allt annat än lätt att hänga med. Att Samuels fru Nadia är höggravid känns också mest som en läglig ursäkt för att hon ska vara totalt inkapabel till att själv göra någonting, så att hon blivit det mest passiva som världen någonsin skådat.

Historien är också minst sagt långsökt och orealistisk, och filmteamet hade vunnit på att tona ner allting en smula istället för att blanda in varenda tänkbar sidohandling. Att enstaka poliser är korrupta förekommer säkerligen i sådana här storstäder, men att nästan hela Paris-polisen skulle vara korrupt känns också lite för mycket. Faktum är att det blivit så mycket av allting att det bitvis nästan känns som en fars; och jag har svårt att tro att det var avsikten. För att inte tala om det faktum att sjukskötaren Samuel tydligen även är starkare än He-Man och kan hoppa mellan hus på flera meter utan att tveka. Det är också lite svårt att köpa varför Samuel inte kontaktar polisen från första början, istället för att ens tänka tanken på att överlämna en (som han då trodde) oskyldig skadad patient från sjukhuset till galna brottslingar. Visst förstår man att han vill göra vad som helst för att rädda sin gravida fru, men därifrån till det han hittar på är lite svårköpt.

Point Blank är en hyfsad och underhållande film med bra skådespelare och snyggt foto, men som tyvärr blivit onödigt tillkrånglad och rörig, vilket även gör att minsta tillstymmelse till realism försvinner efter ett tag. Om manusförfattaren förenklat allting, och gjort en helt vanlig actionthriller om en man som tvingas göra något han inte vill, utan att blanda in all poliskorruption och allting, så hade det kunnat bli riktigt bra; om än klichéartat och mindre originellt. Men istället har manusförfattarna krånglat till allting till bristningsgränsen, vilket resulterat i ett rörigt upplägg, en oerhört långsökt premiss och gott om logiska luckor. Tycker man om actionfilmer där man behöver tänka, och inte enbart är ute efter hjärndöd action, kan Point Blank förvisso vara värd att ta en titt på. Men jag blev ganska besviken, då det borde kunnat gått att få ihop allting betydligt bättre. Den går absolut att se, och en del kan sannolikt uppfatta poänger med den som jag missat, men mitt betyg stannar på en hyfsat stabil femma.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men för en gångs skull när det gäller Warner finns ingen engelsk text eller textning för hörselskadade alls. Textremsorna är i minsta laget, men trots allt relativt lättlästa. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel men stilren. Ett irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 26 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i flera minuter. Det går tyvärr inte att helt hoppa förbi varningstexterna, men det går dock att spola på bild förbi dem. Varför ska det vara så svårt att följa en del andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...? Det finns inget extramaterial alls.

Recensionen skriven: 30 december 2013
Senast uppdaterad: 31 december 2013

Recensionen har lästs 3064 gånger av 1793 personer, sedan den 30 december 2013