Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Rose Johnny - Jessica Biel Qwerty - Eddie Redmayne
Charlie - Forest Whitaker Jack - Ray Liotta
Sally - Lisa Kudrow Velvet Larry - Patrick Swayze
Randall - Kris Kristofferson Lexus - Alejandro Romero
Diana - Sanaa Lathan Billy - Chandler Canterbury
David - Billy Wirth Nicole - Riki Lindhome

Den vietnamesiskfödda och numera amerikanska regissören, manusförfattaren och producenten Timothy Linh Bui har vunnit flera priser, och har framförallt varit verksam som producent för ett flertal filmer. Han långfilmsdebuterade som regissör 2001 med den i Sverige ganska okända vietnamesisk-amerikanska filmen Green Dragon, och hade före det skrivit manus till Three Seasons 1999. Hans senaste projekt är 2009 års drama Powder Blue, som han både skrivit och regisserat och som med få undantag släppts direkt på DVD i de flesta länder. På sikt lär filmen främst bli ihågkommen då det var Patrick Swayzes (1952 - 2009) sista roll innan hans tragiska bortgång i september 2009.

Här får vi följa flera parallella händelseförlopp, som alla utspelas i Los Angeles dagarna runt julafton. Handlingen kretsar kring en strippklubb i Los Angeles, och där arbetar Rose-Johnny. Hon är en ensamstående mamma vars son ligger i koma, och för att klara av sjukhusräkningarna tvingas hon försörja sig som strippa. Qwerty (!) jobbar som begravningsentreprenör, men efter alltför stora skulder riskerar han att förlora sin släkts firma. Hans tillvaro förändras när han råkar köra på Rose-Johnnys hund ute på gatan. Den f.d. prästen Charlie har förlorat sin fru i en olycka, och känner inte längre någon vilja att leva. Slutligen har brottslingen Jack suttit i fängelse i 25 år, och har strax efter frisläppandet fått besked att han har cancer och inte har lång tid kvar. Men innan dess har han saker kvar att uträtta, och har även hemligheter som involverar Rose-Johnny.

Filmer med parallella händelseförlopp brukar ofta lida av samma grundläggande problem - det blir lätt rörigt, och ofta långt ifrån oproblematiskt att förstå hur allt hänger ihop. Powder Blue är inget undantag, och till stil och upplägg påminner filmen en hel del om bl.a. Crash, Magnolia och kanske allra mest The Air I Breathe. Inledningsvis upplevde jag filmen som för rörig för sitt eget bästa, och jag hade stora svårigheter att hålla isär vem som egentligen var vem och hur allting hängde ihop. Särskilt under den första dryga halvtimmen blev det därför ganska oengagerande, och jag började bitvis undra vad jag egentligen hade gett mig in i.

Men när man väl hade lärt känna alla och handlingen kom igång på allvar, så blev det genast mycket bättre. Då blev det trots allt en ganska intressant och fascinerande film, med en lyckad grundstory och genomarbetade rollfigurer. Åtminstone en del av rollfigurerna har blivit ganska mångbottnade och nyanserade, där jag tyckte det var bäst ställt med Rose-Johnny, Qwerty och Charlie. Därför bryr man sig om karaktärerna och vad som ska hända med dem, och bitvis blir det riktigt berörande. Men tyvärr är inte alla rollfigurer lika nyanserade, och framförallt Jack tyckte jag saknade både djup och karaktärsutveckling. Då han trots allt är en av de centrala rollfigurerna, så är det beklagligt att han inte kunnat bli lika genomarbetad som de andra tre. Bland birollerna är det också många endimensionella rollfigurer, och framförallt Sally hade jag velat se betydligt mer av. Hon är i grund och botten en intressant karaktär, men vi får inte veta tillräckligt mycket om hennes förflutna eller personlighet för att verkligen bry oss.

Men det största problemet med Powder Blue är att regissören inte riktigt lyckas att väva ihop alla parallella sidohandlingar till en helhet, som gör att det periodvis känns mer som separata kortfilmer än som en sammanhängande långfilm. Då en hel del av handlingen och rollfigurerna kretsar kring en och samma strippklubb under samma tidsperiod, så borde de här olika rollfigurerna ha kommit i kontakt med varandra oftare, så att det borde ha kunnat vävas ihop som en helhet mer. Då hade det känts både mer trovärdigt och även mer engagerande.

Vid så många separata handlingar som sällan vävs samman, så blir det lite för rörigt och man måste vara koncentrerad för att förstå allting och hålla isär alla rollfigurerna. Men om man bara gör det, så får man till sist sin belöning. Särskilt under de sista 45 minuterna tyckte jag trots bristerna att det var en bra film, där man lätt kunde sympatisera med och lära känna tre av de fyra huvudrollerna. Det är också ett fint och symboliskt genomarbetat slut, och med enstaka undantag framstår filmen som realistisk och äkta. Därför är jag övertygad om att manuset i grund och botten var genomarbetat, och att det snarare är i regin som de flesta problem uppstått. Kanske är regissören Timothy Linh Bui helt enkelt inte tillräckligt erfaren för att kunna få ihop en så pass komplicerad story med parallella händelseförlopp på ett riktigt tillfredsställande sätt.

Powder Blue erbjuder dock ett snyggt foto med ett effektivt bildspråk, där filmfotografen och regissören tänkt mycket på färgtoner och där stora delar filmats med blåa filter för att få fram rätt kalla och ensamma känsla som varit tanken bakom filmen. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, där nästan alla spelar övertygande och trovärdigt. Bäst tycker jag om Jessica Biel, som gör en fantastisk insats som Rose-Johnny och känns äkta in i minsta detalj. Jag har alltid tyckt bra om henne, och här bevisar hon än en gång att hon klarar av de flesta roller utan problem. Dessutom är Eddie Redmayne (Qwerty) och Forest Whitaker (Charlie) mycket bra, medan jag inte blev lika imponerad över Ray Liotta som här uppvisar en viss tendens till överspel. Bland birollerna är Lisa Kudrow och Kris Kristofferson mycket bra, men får tyvärr inte mycket att arbeta med och i synnerhet Lisa är kraftigt underutnyttjad. Det här blev Patrick Swayzes allra sista filmroll, men tyvärr imponerar han inte särskilt mycket här, utan spelar över å det grövsta som Larry - en roll som dessutom är tunn och poänglös, och egentligen bara används för vissa malplacerade komiska effekter.

Överlag blev jag lite besviken över Powder Blue, som i början blivit alldeles för rörig och osammanhängande och hade potential att bli mycket bättre. Men samtidigt är det svårt att klaga på en film som under två tredjedelar trots allt blivit både engagerande, intressant och berörande, och där man ser att det faktiskt funnits en fin tanke bakom allt. Med sympatiska rollfigurer och en övertygande karaktärsutveckling kommer man ganska långt, och därför är detta trots allt en fullt sevärd och underhållande film. Timothy Linh Bui uppvisar stor potential som manusförfattare, medan han nog tyvärr fortfarande är lite för oerfaren som regissör för att ha gett sig på ett så komplicerat projekt som detta. Därför ger jag filmen efter moget övervägande en stark sexa i betyg, och om bara den första halvtimmen blivit mer engagerande så hade sjuan varit ett faktum. Jämfört med andra liknande filmer med paralella sidohandlingar som vävs ihop, tycker jag att Powder Blue är lite bättre än Crash men inte lika bra som exempelvis The Air I Breathe och i synnerhet The Burning Plain. Det är kort sagt inte den bästa filmen i sin genre, men långt ifrån den sämsta heller.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men bilden är ganska grynig vilket ibland kan distrahera - huruvida grynigheten är ett avsiktligt beslut eller inte har jag tyvärr inte lyckats att utröna. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men ändå ganska lättläst. Den svenska texten är godkänd, men lider av vissa översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående och engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi en 17 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär på Powder Blue, som huvudsakligen innefattar intervjuer med regissör, producenter och skådespelare. Det är ganska intressant, och en hel del matnyttigt kommer fram. Men för mycket tid läggs åt att beskriva rollfigurerna och onödigt skryt över de inblandade, och inslaget går heller inte riktigt tillräckligt in på djupet. Därefter hittar vi en ursprunglig biotrailer för samma film samt trailers för ett flertal andra filmer; samtliga individuellt valbara från menyn. Där tar det roliga slut. Jag hade önskat mig lite mer, och i synnerhet bortklippta scener hade varit önskvärt (enligt uppgift ska det finnas flera sådana). Men för en sådan här ganska smal independentfilm som släppts direkt på DVD tycker jag ändå att man får vara ganska nöjd. Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, utan där tvingas man klara sig på enbart engelskspråkig dialog.

Recensionen skriven: 9 mars 2010
Senast uppdaterad: 10 mars 2010

Recensionen har lästs 3269 gånger av 1852 personer, sedan den 9 mars 2010