Zordon - Bryan Cranston Alpha 5 - Bill Hader
Beverly Scott (Jasons mamma) - Caroline Cave Sam Scott (Jasons pappa) - David Denman
Maddy Hart (Kimberlys mamma) - Anjali Jay Ted Hart (Kimberlys pappa) - Robert Moloney
Trinis mamma - Erica Cerra Trinis pappa - Patrick Sabongui
Amanda Clark - Sarah Grey Rebecca - Emily Maddison
Pearl Scott (Jasons syster) - Kayden Magnuson Zacks mamma - Fiona Fu

Den långkörande japanska barnserien Super Sentai har sänts i tusentals avsnitt från 1975 och framåt, och till dags dato verkar produktionsbolaget Toei inte ha några planer på att sluta. I Europa har serien aldrig fått någon större uppmärksamhet, utan har främst blivit känd som förlaga till den omåttligt populära Power Rangers-serien från Saban Entertainment. Allt började med Mighty Morphin Power Rangers i 145 avsnitt 1993 - 1995, som består av stridsscener återanvända rakt av från den japanska originalserien medan dramascenerna spelats in på nytt med amerikanska skådespelare. Serien har följts av ytterligare 18 TV-serier och två biovisade långfilmer i samma stil men med nya skådespelare, och totalt är man uppe i 831 avsnitt (!). En tjugonde TV-serie har börjat sändas i USA nu i år.

I Sverige blev Power Rangers en kortvarig historia, som sändes på TV3 1994 i svenskdubbad form men som blev offer för den våldshysteri som bröt ut i Sverige och Norge efter det så kallade Silje-fallet; en omtalad tragedi i oktober 1994 då två 6-åriga pojkar mördade en 5-årig flicka utanför Trondheim i Norge. Efter den händelsen bestämde sig alla snabbt för att det måste ha varit våldsamma TV-serier som orsakat tragedin, och fastän det inte finns några belägg för att så var fallet lades flera serier ner snabbt efter detta (bl.a. Darkwing Duck). TV3 försökte blidka de arga massorna genom att flytta Power Rangers till efter Barntrean-blocket och istället sända serien i textad originalversion, men även detta blev kortvarigt och efter några månader försvann serien helt för att aldrig mer återvända. Men nu är det dags för en långfilm baserad på TV-serien, som för första gången innehåller nyinspelade actionsekvenser som inte består av återanvänt material från den japanska originalserien. I grund och botten rör det sig om en slags nyfilmatisering av den första säsongen av Mighty Morphin Power Rangers, och man börjar alltså om från början utan att det rör sig om någon uppföljare.

Den amerikanska fotbollsstjärnan Jason Scott går på gymnasiet i den lilla staden Angel Grove, och framtiden ser ljus ut fram tills dess att han blir ertappad med att ta in en tjur i skolan som del av spratt. Efter det blir han utkastad ur fotbollslaget och får kvarsittning varenda lördag resten av året. Där kommer han i kontakt med den mobbade killen Billy Cranston och den f.d. hejarklacksledaren Kimberly Hart. Av en slump råkar senare alla tre plus eleverna Trini och Zack befinna sig i en övergiven guldgruva, och där hittar de mystiska färgade mynt. Efter det får alla fem oförklarliga krafter och blir övermänskligt starka. I gruvan hittar de ett rymdskepp som funnits där i miljontals år, och där roboten Alpha 5 väntar på dem. De får veta att de blivit utvalda att bli Power Rangers, och att de måste rädda staden och hela planeten från den onda Rita; en rymdhäxa som en gång i tiden själv var en Power Ranger men som förrådde de andra medlemmarna och numera vill hämnas och förgöra hela Jorden...

Jag såg TV-serien på TV3 på den tiden det begav sig, och tyckte att det var en riktigt bra serie trots att jag aldrig varit alltför förtjust i genren. Därför var jag väldigt nyfiken på den nya filmen, och jag blev inte besviken. För Power Rangers är en riktigt bra film, som börjar om från början igen och därmed både fungerar för de som följde TV-serien och för en helt ny publik. Det är charmigt, småroligt och dessutom ganska spännande. Det har blivit en förvånansvärt engagerande film, och under merparten av tiden hålls intresset vid liv på ett mycket elegant sätt.

Jag uppskattar att manusförfattarna tagit god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen, istället för att göra den alltför vanliga fällan att direkt hoppa in i en massa actionsekvenser. Genom det här greppet hinner man lära känna de fem huvudrollerna ganska väl, som gör att man faktiskt bryr sig om dem när hemskheterna börjar. Rollfigurerna är uppenbarligen baserade på karaktärerna i 1993 års serie och har samma namn, men har utvecklats och bearbetats en del. Karaktärsbeskrivningarna är lite ojämna, och det är bäst ställt med Jason och Kimberly som båda har blivit mångfacetterade rollfigurer med relativt stort djup. Billy hinner också få en del nyanser och fungerar ganska väl med. Trini förblir länge mer eller mindre mystisk, men genom ett par värdefulla scener får vi en oväntat berörande inblick i hennes liv - även hon känns därför hyfsat nyanserad, även fast jag hade önskat att vi fått lära känna henne ännu bättre och se lite av hennes privatliv istället för att bara höra detaljer återberättas.

Sämst ställt är det med Zack, som förblir ganska endimensionell och vars enda personlighetsdrag vi får veta är att han tar hand om en sjuk mamma. Det känns som en underutvecklad potential, och Zack måste väl ändå göra något mer i sitt liv än det...? Det är lite märkligt att vi får veta personliga detaljer och personlighetsdrag om alla de andra fyra, men inte ett dugg om Zack. Att sedan Rita blivit en ganska typisk stereotypt skurk kan man hellre leva med, för trots allt är det ju något som brukar genomsyra de flesta filmer i genren.

Genom en skicklig blandning mellan flera olika genrer och andra tekniker har filmteamet lyckats att bredda målgruppen på ett lyckat sätt. Därigenom fungerar filmen bra både för ungdomar och vuxna; liksom de lite äldre barnen - nog för att våldshysterin på 1990-talet var orättvis mot den här serien och tittarna dessutom lär ha härdats en del sedan dess, men det är fortfarande lite för våldsamt för de yngsta. 11-årsgränsen (från 7 år i vuxet sällskap) känns berättigad, och är man yngre än sju lär man ändå inte få något större utbyte av filmen.

Genom en lyckad blandning mellan drama, spänning, karaktärsutveckling och humor fungerar stora delar av filmen riktigt bra. Det blir både berörande, fascinerande och med ett förvånansvärt stort djup. Här finns också bra budskap och en bra balans mellan allvar och scener med glimten i ögat. Vid ett par tillfällen blir det dessutom riktigt gripande, då man inte lyckas hålla tårarna borta. Allt det här pågår i närmare en och en halv timme, och under den tiden är filmen mycket fängslande och intressant.

Men när introduktionen är över och handlingen kommer igång på allvar blir det paradoxalt nog mindre intressant. Framförallt får vi se en slutstrid som känns som att den pågår en smärre evighet, och som ärligt talat blir ganska långtråkigt att bevittna. Stridsscenerna känns ganska opersonliga, och ser alltför ofta mest ut som ett plagiat av Transformers. Det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Framförallt pågår slutstriden alldeles för länge för sitt eget bästa, och filmen hade vunnit på att kortas ned en del. Och nog tycker man att det borde ha gått att få till en lite mer originell strid, än jätterobotar som slåss mot varandra á la Transformers...

Fotot är snyggt och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk - åtminstone under dramascenerna. För stridsscenerna är betydligt mer ooriginellt skildrade, och lyckas inte att erbjuda vare sig imponerande koreografi eller annorlunda vinklar. Faktum är att uttagna ur sitt sammanhang vore det inte självklart att ens avgöra om scenerna kommer från Power Rangers eller Transformers...

Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och det är glädjande att man lyckats få ihop en så stark ensemble bestående av relativt okända skådespelare - det gör underverk för filmillusionen, och det är trevligt att det fortfarande finns filmer som inte till varje pris vill locka tittare genom kända namn på filmaffischerna. Dacre Montgomery (mest känd från TV-serien Stranger Things) är mycket bra som Jason, och gör en naturlig och stark rollprestation utan överspel. Brittiska Naomi Scott är ännu bättre som Kimberly, och gör en fantastisk insats som imponerar stort. Becky G. är också utmärkt som Trini, och gör allt som går och lite till av den tyvärr något underutvecklade rollfiguren. RJ Cyler är riktigt bra som Billy, men känns ändå lite mer opersonlig än de andra. Ludi Lin får inte mycket att arbeta med, men gör trots allt en ganska bra rollprestation. Elizabeth Banks gör riktigt bra ifrån sig i en svår ocjh tillspetsad roll som Rita, men vid några tillfällen balanserar hon ändå på gränsen till överspel. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns egentligen inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Power Rangers är en riktigt bra och välgjord film, som lyckas att både underhålla för stunden samtidigt som det finns ett djup. Rollfigurerna är intressanta, och de flesta får fler nyanser än i TV-serien. Så det här är absolut en värdig nystart gentemot TV-serien, som fungerar bra både för alla vi som uppskattade serien och för de nyare generationer som inte ens hört talats om serien.

Men det är tråkigt att man inte kunnat göra något lite mer av actionsekvenserna än att efterapa Transformers, och det känns närmast ironiskt att TV-serien lyckades få till mer engagerande och originella stridsscener trots att de scenerna hämtats rakt av från den japanska TV-serien Super Sentai. Då tre fjärdedelar av filmen är väldigt bra gör det inte så mycket, men det känns lite oroväckande inför förmodade kommande filmer då det inte längre lär finnas något behov av någon introduktion. Innan dess bör nog filmteamet fundera över hur man ska lägga upp stridsscener för att faktiskt skapa engagemang. Den här filmen är dock likväl bra, och är väl värd att se för alla som uppskattar genren och för alla som växte upp med 1990-talsserien, varför den förtjänar en stark sjua i betyg. Om ni ser filmen på bio, se till att stanna kvar under eftertexterna, för några minuter in i sluttexterna fortsätter filmen med en extra scen - en scen som åtminstone för oss som såg originalserien starkt tyder på en uppföljare.

TV-serien Mighty Morphin Power Rangers sändes i TV3 i svenskdubbad form (gjord av dåvarande Mediadubb International; sedermera SDI Media), även fast dubbningen övergavs efter att våldshysterin bröt ut i ett sista desperat försök att blidka massorna. Den nya filmen går dock bara upp på bio i svensktextad originalversion. För oss nostalgiker är det lite synd, och jag hade gärna sett att filmen kunnat förses med svensk dubb inför kommande DVD- och Blu-Ray-utgåvor, men trots allt är det förståeligt - det här är trots allt ingen renodlad barnfilm, och de flesta som skulle uppskatta filmen lär förmodligen vara läskunniga. Till sist hoppas jag att den här filmen resulterar i att 1993 års TV-serie äntligen börjar sändas i Sverige på nytt, allra helst med samma svenska dubbning som senast, men tyvärr tror jag att mina förhoppningar faller för döva öron...

Recensionen skriven: 6 april 2017
Senast uppdaterad: 6 april 2017

Recensionen har lästs 3193 gånger av 1869 personer, sedan den 6 april 2017