Manusförfattare: Cory Goodman & Min-Woo Hyung
Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Prästen - Paul Bettany Mannen i svart hatt - Karl Urban
Hicks - Cam Gigandet Kvinnliga prästen - Maggie Quigley
Lucy - Lily Collins Owen - Stephen Moyer
Shannon - Mädchen Amick Monsignor Orelas - Christopher Plummer

Den sydkoreanska tecknaren och författaren Min-Woo Hyung har främst blivit känd för seriealbumet Priest, som uppmärksammats för sin ovanliga visuella och mörka stil. Serien har givits ut i 16 volymer mellan 1998 och 2007, och nu har serien också blivit till film i regi av Scott Stewart som annars huvudsakligen arbetat med specialeffekter.

I en alternativ framtida värld har hela världen blivit kraftigt påverkat av tidigare års krig mellan vampyrer och människor, där präster utbildas i att slåss mot vampyrer. Numera är alla vampyrer officiellt inlåsta i koncentrationsläger, och kyrkan har lagt ner specialstyrkan mot vampyrer. Men världen är inte särskilt ljus eller glädjefylld för det, för i denna värld har kyrkan absolut makt och utöver hjärntvätt mot befolkningen i storstäderna. På landsbygden har människor lite större frihet, och där lever Owen med sin fru Shannon och deras dotter Lucy ett stillsamt men tråkigt liv. En dag blir Owen attackerad av vampyrer och Lucy blir kidnappad. Owens bror, som är en av de tidigare krigarprästerna, bestämmer sig att leta åt Lucy och bege sig ut på jakt efter vampyrerna. Men det tillåter inte kyrkans ledare, som därför skickar ut en grupp med präster för att stoppa och gärna även döda prästen.

Det är sannerligen ingen trivsam och ljus framtidsvision som målas upp i Priest, utan det här är en mörk och dyster film. Grundstoryn tycker jag dock om, trots att jag inte läst den koreanska förlagan. Jag uppskattar också att filmen vågar kritisera religioner och kyrkor, fast något större djup erbjuder filmen trots allt inte. Ganska lång tid ges åt att introducera rollfigurerna, själva framtidsvärlden som handlingen utspelas i och grundpremissen. Det uppskattar jag, och det gör att man trots allt hinner få en ganska god inblick i själva världen och vad som pågår.

Tyvärr hinner man dock inte få lika god inblick i rollfigurerna, som förblir tämligen endimensionella och i flera fall även stereotypa. Den enda jag i slutändan faktiskt brydde mig om var Lucy, och detta trots att hon inte fått något som helst djup. Trots att det är tunt och endimensionellt, så tyckte jag ändå att Priest var förhållandevis lyckad under den första timmen. Det finns en viss spänning, det är fascinerande och intressant. Visserligen ligger lite för stort fokus på actionsekvenser och hisnande scener, men det händer tillräckligt mycket för att åtminstone hålla mitt intresse vid liv.

Problemet är bara det att under den sista halvtimmen börjar allting kretsa kring action, action och ännu mer action. Det uppstår ett flertal märkliga logiska luckor, och trovärdigheten t.o.m. inom filmens egen värld sjunker markant. Till sist har man tappat alla trådar, och allting verkar bara gå ut på effekter, slagsmål och stridsscener. Trots filmens ovanligt korta speltid på bara 1 timme 27 minuter känns den märkligt nog lite utdragen och bitvis rentav seg, och då är det något som inte är som det ska. Jag hade gärna sett att filmen hade fokuserat mer på rollfigurerna och dialogen, och istället hoppat över (eller åtminstone kortat ner) några av de mest utdragna och poänglösa actionscenerna. Dessutom lämnar slutet en del övrigt att önska, och är alltför ouppklarad. Här har det blivit övertydligt att man räknar med att producera en uppföljare, så till den milda grad att det här knappt ens känns som en avslutad film.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt kargt och dystert landskap med ett starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är helt okej. men bidrar inte till att lyfta filmen i någon högre utsträckning. Paul Bettany känns en smula blek och opersonlig i den namnlösa huvudrollen, men Maggie Q är riktigt bra som den namnlösa kvinnliga prästen. Karl Urban och Cam Gigandet är bra, och Lily Collins är riktigt bra som Lucy där hon gör allt som går av det endimensionella manuset.

Jag såg Priest i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev direkt lyrisk över 3D-effekterna. Filmen har visserligen en hyfsad djupkänsla och vissa effektfulla kameraåkningar förekommer, men det är väldigt ont om imponerande effekter och det lilla som finns medför ingen större skillnad för filmen. Sluttexterna avslöjar också att filmen ursprungligen spelats in i 2D och konverterats till 3D i efterhand; något som givetvis påverkar resultatet och det märks tydligt. Med 3D-glasögonen på blir filmen också lite väl mörk, och det kan periodvis bli lite irriterande då man inte ser allt riktigt lika tydligt som jag hade önskat. Därför tror jag att filmen blir mer njutbar i vanlig hederlig 2D.

När man ser filmer som bygger på serietidningar eller seriealbum brukar man knappast räkna med djupa dramer av Oscarsklass. Det gäller givetvis inte Priest heller, och tar man filmen för vad den är så är den trots allt ganska underhållande och intressant. Den är välgjord och använder sig av vissa ovanliga grepp, men mot slutet blir det tyvärr lite för oengagerande och jag började tappa intresset när t.o.m. logiken hamnar i skymundan till förmån för häftiga actionscener. Är man ute efter lättsam men mörk underhållning för stunden är filmen ändå fullt sevärd, men förvänta er inga mästerverk eller något större djup. I och de många luckorna mot slutet stannar mitt betyg på en stark femma, men länge före det tyckte jag att filmen absolut förtjänade en sexa.

Recensionen skriven: 10 juni 2011
Senast uppdaterad: 10 juni 2011

Recensionen har lästs 3116 gånger av 1727 personer, sedan den 10 juni 2011