Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Robert Dillon
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Nick Devlin - Lee Marvin Mary Ann - Gene Hackman
Poppy - Sissy Spacek Violet - Janit Baldwin
Clarabelle - Angel Tompkins Weenie - Gregory Walcott
Shay - William Morey Delaney - Clint Ellison

Under 1960- och 1970-talet var den amerikanska Emmy-belönade Michael Ritchie en förhållandevis framgångsrik regissör, och gjorde bl.a. succéfilmen Björnligan och regisserade avsnitt av Mannen från U.N.C.L.E.. Han har fortsatt att vara regissör och till viss del även producent, och gjorde bl.a. framgångsrika Tjejen som tog hem spelet från 1986. Men de stora framgångarna har sedan 1990-talet lyst med sin frånvaro, och när mannen gick bort 2001 var han förhållandevis okänd. 1972 regisserade han det för sin tid populära actiondramat Prime Cut, som hade svensk premiär i oktober 1972 under titeln De kallblodiga. Med tiden har filmen till stor del fallit i glömska, och har främst blivit ihågkommen i och med att Sissy Spacek gjorde sin riktiga skådespelardebut i den filmen (efter att tidigare bara varit statist). 38 år efter premiären har filmen för första gången släppts på DVD, men nu under originaltiteln även i Sverige.

I centrum står yrkesmördaren Nick Devlin, som anlitas av en maffiaboss i Chicago för att åka ner till Kansas och ta itu med boskapshandlaren Mary Ann som stulit 500 000 dollar från maffian. Mary Ann (som trots det märkliga namnet är en man) driver en farm som täckmantel för kriminella handlingar som både innefattar narkotikahandel och mord. Till råga på allt sysslar han också med människohandel, och säljer öppet unga drogade sexslavar som boskap på en boskapsmarknad (!). Alla som tidigare anlitats för att döda Mary Ann har försvunnit under mystiska omständigheter, men Nick tänker inte ge upp i först taget. Men när Nick besöker Mary Anns boskapsmarknad blir han plötsligt intresserad av en av sexslavarna - den unga och vackra Poppy - och köper henne för att rädda henne från det hemska stället.

Prime Cut är definitivt en udda och originell film, som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara en positiv egenskap, vilket det här är ett exempel på. Filmen har absolut en fin tanke och budskap, och en surrealistisk och halvironisk stil som passar bra för att få fram budskapet på ett effektivt och starkt sätt. Därmed har också filmen blivit förhållandevis minnesvärd, och kommer att finnas kvar i mitt medvetande en lång tid - på gott och ont, för det finns sannerligen gott om obehagliga och äckliga scener.

Storyn är i grund och botten intressant, men är också väldigt tunn. Men framförallt känns det osammanhängande, med många scener som inte har någon logisk koppling mellan sig och en bitvis obefintlig röd tråd. Under filmens gång ställde jag mig många frågor, och inte en enda fick något tillfredsställande svar. De actionscener som förekommer (vilket i och för sig är förvånansvärt få till antalet för att vara en actionfilm) känns plottriga och oengagerande. Mellan varven är det också ganska segt, och förutom under de snabba och röriga actionscenerna har filmen ett lågt tempo där inte särskilt mycket händer. Det är också gott om endimensionella och stereotypa rollfigurer, där alla är antingen goda eller onda på ett övertydligt sätt. Då de flesta blivit så onyanserade och platta var det i slutändan bara slavtjejen Poppy som jag verkligen brydde mig om.

Allt detta låter sannerligen inte särskilt lyckat, men efter ett tag blev jag ändå nyfiken och intresserad, och filmen lyckades att väcka mitt intresse. Det beror uteslutande på just sexslavarna Poppy och Violet, och relationen mellan Nick och Poppy. Den delen av historien är intressant och genomarbetad, och förblev engagerande. Jag uppskattar också att Prime Cut på ett effektivt sätt lyckas att förmedla ett budskap om människohandel genom den uppenbart självironiska och överdrivna stilen som gör att den delen av historien blir ganska tänkvärd. Tyvärr har dock Violet blivit alltför outvecklad, och det är bara just Poppy som får något nämnvärt med utrymme. Det är lite tråkigt, då jag hade velat se mer av Violet och få veta mer om henne också. Bitvis är filmen ganska spännande, och särskilt en scen på en åker fungerar riktigt väl trots tekniska brister.

Fotot är snyggt om än inte särskilt originellt, och vi får se en del vackra vyer över Kansas som effektivt fungerar som kontrast mot de allt annat än vackra handlingarna. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra, och Sissy Spacek gör en mycket bra insats som Poppy. Det här var hennes debutfilm, och efter den imponerande insatsen här är det inte alls förvånande att hon efter det blivit en stor etablerad stjärna. Lee Marvin är också riktigt bra i huvudrollen som Nick, medan Gene Hackman spelar över lite som Mary Ann.

Som historisk inblick är Prime Cut en intressant film, som är tacksamt poltiskt inkorrekt till den grad att filmen aldrig någonsin skulle ha fått klartecken att spelas in i dagens läge. Filmen har en fin absurd och surrealistisk ton, som är effektiv för att förmedla budskapet men samtidigt medför att trovärdigheten sjunker till botten vid ett tidigt skede. Det är ändå en minnesvärd, magstark och intressant film, men samtidigt har den alldeles för många brister för att jag någonsin ska vilja se den igen. Den osammanhängande och tunna storyn och de endimensionella rollfigurerna gör att det är svårt att känna för någon, och därför blir filmen åtminstone bitvis oengagerande. Det är tråkigt på en film som trots allt har ett fint budskap och en originell ton, men trots de många bristerna kan den ändå vara sevärd i dagens läge. Jag vill helst av allt glömma de väldigt magstarka scener som skulle kunna göra vem som helst till vegetarian, men samtidigt ångrar jag inte att jag sett filmen. Därför anser jag att filmen till viss tvekan är sevärd för stunden, och ger den en fyra i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1 (trots att omslaget felaktigt anger 4:3 fullframe), och ljud i vanlig hederlig stereo. Filmen är textad på tio olika språk, däribland de skandinaviska språken. Jag uppskattar också att det finns både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, men dock finns ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra för sin tid, och det märks att bilden har restaurerats en del. Textningen är lagom stor och lättläst, men innehåller vissa översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och direkt därefter kommer huvudmenyn som är enkel och stillastående. Det finns inget extramaterial alls, men å andra sidan kan man kanske inte förvänta sig det av en film från 1972 heller - på sätt och vis får man väl vara tacksam att en så gammal film överhuvudtaget släpps på DVD, även fast jag kan tycka att det måste finnas bättre filmer från samma tidsperiod som hellre hade förtjänat att släppas på DVD.

Recensionen skriven: 30 november 2010
Senast uppdaterad: 1 december 2010

Recensionen har lästs 3190 gånger av 1824 personer, sedan den 30 november 2010