Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Ali - Janelle Ortiz Brandon - Jonathan Keltz
Rolo - Joe Adler Betsy - Allie Trimm
Rachel - Aimee-Lynn Chadwick Kristen - Madison Riley
Leah - Blair Fowler Charlie (Jesses lillebror) - Robbie Tucker
Frank (Noras pappa) - Dean Norris Kitty (Noras mamma) - Faith Ford
Sandra - Christine Elise Coreys mamma - Amy Pietz

För en grupp sistaårselever på en gymnasieskola någonstans i USA börjar den kommande skolbalen att närma sig. Elevrådsordföranden Nova ser fram emot händelsen, och har tillsammans med sina vänner Mei, Brandon och Tyler arbetat i flera veckor med dekorationer och inredning till balen. Nova har länge varit förälskad i Brandon och hoppas att han ska bjuda henne till balen, men han är inte riktigt lika entusiastisk. Jordan är misstänksam över att hennes pojkvän Tyler är otrogen efter att hon hittat örhängen i hans bil som inte tillhör henne, men han försäkrar henne om att så inte är fallet. När Tyler försöker få Jordan på gott humör i skolans förråd råkar de glömma ett ljus på, och det slutar inte bättre än att hela förrådet med alla dekorationerna inför balen brinner upp. Ingen har tid att hjälpa Nova att göra om alla dekorationer igen, men när skolans "värsting" Jesse återigen skolkat ser rektorn en chans att slå två flugor i en smäll - han tvingar Jesse att hjälpa Nova med dekorationerna; något hon ytterst motvilligt går med på...

Prom lider av vissa problem i och med filmens uppenbara USA-inriktning, som gör att den lär få svårt att bli framgångsrik utanför hemlandet. I Sverige är trots allt inte studentbalar alls en lika märkvärdig och viktig upplevelse som i USA, där det närmast betraktas som obligatoriskt. Visserligen har studentbalen på gymnasiet blivit vanligare på senare år i Sverige, men det är fortfarande en bra bit till samma nivå som i USA, och var det mer än några år sedan man gick ut gymnasiet är det nog tveksamt om man överhuvudtaget förstår sig på poängen. Därför lär många i Sverige inte kunna känna igen sig i handlingen på samma sätt som man gärna vill göra, och det är förstås ett påtagligt problem. Men om man bara lyckas att komma över den detaljen och klarar av att sätta sig in i en handling som delvis ter sig främmande för svensk publik, så är det en riktigt trevlig och bra film som väntar.

Storyn är intressant och genomarbetad, och filmen har en hel del charm och ett visst djup. Till en början kan rollfigurerna upplevas som väldigt stereotypa, men när filmen väl kommer igång på allvar så blir karaktärerna mer mångbottnade än det först kan verka, och jag uppskattar att de allra flesta rollfigurer framstår som relativt nyanserade utan de svart-vita ytterligheter som annars gärna blir fallet. Jag uppskattar också att i stort sett alla rollfigurer här är så pass mångbottnade så att man lätt kan känna för dem. Det är egentligen bara Dylan som framstår som lite för osympatisk, medan alla andra är lätta att sympatisera med. Det är trevligt med en film som inte överdriver vissa personers karaktärsdrag till bristningsgränsen, så att vissa ska framstå som typiskt "onda". På så sätt blir filmen betydligt mer realistisk, och känns överlag ganska trovärdig. Vissa rollfigurer är fortfarande lite för stereotypa, men det är inget stort problem och alla inser förstås att nästan alla ungdomsfilmer nästan oundvikligen måste lida av en del stereotyper. Det finns också en del klichéer, men återigen inte värre än vanligt.

Trots att Prom marknadsförts som en komedi är det dock ingen alltför rolig film. Visst finns det några roliga repliker och situationer, men jag skrattade bara ett par gånger. Annars går det inte längre än till småfniss eller leenden. Förväntar man sig en regelrätt komedi lär man därför bli oerhört besviken, och det är förmodligen en bidragande anledning till att filmen inte fått så bra kritik någonstans i världen. Om man istället betraktar filmen som ett drama med viss humor, så fungerar det mycket bättre. Visserligen ett relativt lättsamt drama, men likväl ett drama.

Här finns inget jättestort djup eller alltför djuplodande problem, utan för de flesta av ungdomarna i den här filmen rör det sig om relativt lindriga problem. Filmen kan därför ibland upplevas en smula menlös och förenklad, då även "värstingen" Jesse är långt ifrån någon traditionell värsting utan ganska snäll även han. Ibland kan det bli lite för mycket, då filmteamet verkar ha ansträngt sig för att göra en familjevänlig film som kan ses av alla åldrar. Det är förstås ett fint initiativ, men gör samtidigt att allting måste förenklas en smula vilket kan upplevas en smula tillrättalagt och banalt. Det är inte fullt så illa som i exempelvis TV-serien Sjunde himlen, men långt ifrån en vuxeninriktad vågad film heller. Det är också ganska förutsägbart, och de flesta av sidohändelserna utvecklas ungefär som man förväntar sig.

Men Prom är ändå en charmig, underhållande, intressant och engagerande film. Tiden går snabbt, och det blir aldrig segt eller utdraget. Intresset hålls vid liv hela tiden, och ibland blir det riktigt berörande. Vid ett par tillfällen fällde jag t.o.m. en och annan tår, även om det egentligen inte är någon alltför gripande film. Det finns också rikligt med charm, vilket i kombination med de intressanta rollfigurerna gör det väldigt svårt att tycka illa om filmen. Men det rör sig trots allt om en förhållandevis traditionell ungdomsfilm, så givetvis är filmen i första hand riktad till tonåringar. Har man passerat tonåren bör man helst komma ihåg tonåren så pass väl så att man kan relatera till personerna, och har man passerat 30 måste man verkligen uppskatta ungdomsfilmer för att få något direkt utbyte av filmen. Lyckligtvis tillhör jag dock den kategorin, och därför hade jag trevligt trots att det var alldeles för länge sedan jag gick gymnasiet.

Prom hade dock vunnit på att minska ner mängden rollfigurer och sidohistorier, för även om de flesta är intressanta så blir karaktärsutvecklingen och personbeskrivningarna lidande när så många personer ska hinna skildras under en normallång film. Det känns också som att vissa av karaktärerna och händelseförloppen mer upplevs som lite "utfyllnad" hellre än en viktig del av storyn; bl.a. sidohistorien med Mei och Justin. Det är tråkigt, då jag egentligen tycker om rollfiguren Mei, men den här sidohistorien blir lite för menlös och tillför inte mycket till filmen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Det finns också en hel del bra och passande musik, och det är intressant att få höra flera låtar från den svenska tjejgruppen Those Dancing Days på soundtracket. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och jag uppskattar att filmteamet satsat på förhållandevis okända skådespelare som man inte redan sett i hundratals andra filmer. Det var ärligt talat bara Aimee Teegarden som jag överhuvudtaget kände igen i ensemblen, och även hon kan knappast ses som en alltför erfaren skådis. Det är ett smart drag, och det ökar trovärdigheten när man slipper sitta och jämföra med skådespelarnas tidigare rollfigurer stup i kvarten. I stort sett alla gör bra ifrån sig och spelar trovärdigt, även om ingen lär vinna någon Oscar för de här rollprestationerna.

Prom är inte någon alltför originell film, och för svenskar kan det vara ett problem med en handling som så tydligt inriktar sig mot USA. I Sverige lär merparten av gymnasieungdomarna inte bry sig fullt så här mycket om skolbalen, och för personer som redan passerat tonåren lär det ses som ett helt främmande koncept. Men trots vissa stereotypa rollfigurer och en delvis något banal story, så är det en charmig, underhållande och trevlig film som är väl värd att se. Det är lätt att känna för de flesta rollfigurer, och därmed även leva sig in i handlingen på ett riktigt fint sätt. Det är finstämt och välgjort utan att upplevas överromantiserande. Betygsmässigt når Prom upp i en stabil sjua, och det är utan tvekan en bra film även om det saknas någonting för att kunna lyfta filmen till några egentliga höjder. Förvänta er bara inte en helfestlig renodlad komedi, för då lär ni bli besviken...

Recensionen skriven: 1 mars 2012
Senast uppdaterad: 2 mars 2012

Recensionen har lästs 3366 gånger av 1822 personer, sedan den 1 mars 2012