Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Crissy - Brianne Davis Rick - Kellan Lutz
Richard Fenton - Johnathon Schaech Fröken Waters - Mary Mara
April - Jana Kramer Taylor - Rachel Specter
Moster Karen - Jessalyn Gilsig Morbror Jack - Linden Ashby
DJ Tyler - Jay Phillips Piccolo - Joshua Leonard
Dr. Elisha Crowe - Ming-Na Wen Donnas mamma - Lori Heuring

En av de största och viktigaste upplevelserna under gymnasieskolor i USA är skolbalar och studentbalar, som vanligtvis hålls en gång per år och i stort sett alla gymnasieelever närvarar på. Även i Sverige finns visserligen en studentbal för sistaårselever på gymnasiet, men det är inte alls en lika stor och speciell händelse som det är i USA. Därför är det föga förvånande att just skolbalar är ett vanligt och återkommande tema för både TV-serier och filmer i USA. Det är också temat för regissören Nelson McCormicks första biofilm, efter att hittills enbart regisserat och producerat avsnitt av en mängd TV-serier (däribland Cityakuten och Prison Break) och ett fåtal TV-filmer. Såvitt jag förstår var Prom Night ursprungligen menad som en nyfilmatisering av den halvklassiska filmen med Jamie Lee Curtis med samma namn från 1980, men i slutändan blev det istället en fristående film som inte har mer med originalfilmen att göra än titeln och att båda utspelas på en skolbal. I centrum för den här filmen står 17-åriga Donna Keppel, som haft en mer traumatisk uppväxt än de flesta andra. Som 14-åring blev hon vittne till hur båda hennes föräldrar och hennes bror blev mördad av hennes lärare Richard Fenton; en man som blivit besatt av att vara med Donna, och nu velat göra allt och lite till för att komma nära henne. Donna gömde sig under sängen, och överlevde mirakulöst mardrömshändelsen där hela hennes familj dog. Numera bor hon hos sin moster och hennes man, och har av förståeliga skäl haft svårt att komma över den traumatiska händelsen. Tre år efter morden börjar hennes liv sakta men säkert återgå till det normala igen; hon ska snart gå ut gymnasiet, och därefter väntar universitetsstudier till hösten. Innan dess återstår den avslutande skolbalen, då hon äntligen ska göra något roligt igen. Hon går dit tillsammans med sin pojkvän Bobby och hennes två bästa vänner Lisa och Claire tillsammans med deras respektive pojkvänner Ronnie och Michael. Men kvällen blir minnesvärd av ett helt annat skäl än de väntat sig, för strax efter att de anlänt till skolbalen får polisen och Donnas släktingar chockbeskedet att Richard Fenton rymt från det mentalsjukhus han tillbringat tiden på efter att han dömdes till rättspsykiatrisk vård för de tre morden. Och Richard har inte blivit mindre besatt av Donna under de tre år som gått...

Medan somliga regissörer och manusförfattare vill skapa originella och nyskapande filmer till varje pris, så finns det uppenbarligen vissa som inte har några sådana ambitioner. Nelson McCormick tillhör sannolikt den sistnämnda kategorin, för Prom Night kan inte påstås vara särskilt originell. Vi har sett samma grundupplägg flera gånger tidigare, och på de flesta sätt kan det här beskrivas som en klassisk skräckfilm enligt de vanliga konventionerna för genren. Men ibland spelar det faktiskt ingen roll, och Prom Night är gjord med tillräcklig finess och charm för att trots allt bli riktigt lyckad, och därför blev jag mycket imponerad över filmen. Det är en intressant och välgjord film, som har genomarbetat foto med effektiv användning av skuggor och mörker. Musiken är också stämningsfull och passande, och bidrar till att sätta rätt stämning för filmen. Det är intressant att se att vi för en gångs skull slipper se närgångna blodiga mordscener, utan istället har regissören och filmfotografen på ett skickligt sätt visat annat än själva morden i de flesta fall - trots allt förstår man ändå vad som händer, och ens fantasi kan i många fall vara mer skrämmande än vad som går att visa på film. Det är en relativt originell och smart idé, som fler regissörer borde ta efter. Storyn är också genomarbetad och ovanligt trovärdig, och därför blir det en realistisk och kuslig film. Det finns visserligen ett fåtal trovärdighetsproblem, men det allra mesta känns helt realistiskt och jordnära, vilket jag verkligen uppskattar. Vi får lära känna Donna på ett bra sätt, och får veta det mesta om hur hon tänker och känner. Vi får även en någorlunda rimlig inblick även i mördarens psyke, vilket är ovanligt. Det är även ovanligt att vi från första början vet precis vem mördaren är, och att han aldrig är maskerad eller dylikt. En del skräckfilmsfanatiker kanske tycker illa om det, men jag tycker det är en bra och trevlig omväxling. Filmen håller ett bra och stigande tempo, som börjar sakta där vi i lugn och ro får lära känna de olika rollfigurerna och grundstoryn. Därefter ökar tempot kontinuerligt, och det blir mer och mer spännande och kusligt. Den sista halvtimmen är riktigt intensiv, och är både obehaglig och kuslig. De som älskar riktigt våldsamma skräckfilmer blir kanske besvikna, då det här inte är en jättehemsk film där man får mardrömmar i veckor efteråt. Men för mig som är lagom skräckintresserad, så blir det här precis lagom mängd. Jag blev riktigt slut och färdig av filmen, och började nästan kallsvettas vid några tillfällen. Samtidigt hålls morden till en rimlig nivå, och därför blir det aldrig avtrubbade utan förblir spännande och obehagligt hela filmen igenom. Därför är filmen engagerande och fängslande från början till slut, och intresset sviker aldrig. Vid några tillfällen blir det också riktigt gripande. Filmen består mestadels av okända och halvkända skådisar, som i de flesta fall medverkat i en del TV-serier men som ingen lär känna igen alltför väl. Det är ett smart drag, och gör att det blir lättare att engagera sig i handlingen, utan att man känner igen alla från andra sammanhang eller jämför med andra filmer. Huvudrollen Brittany Snow har vi tidigare sett i Hairspray och John Tucker Must Die. För de flesta TV-tittare är troligen Jessica Stroup och Scott Porter mer bekanta, då den förstnämnda syns varje vecka som Silver i TV-serien 90210 och den sistnämnda medverkar i TV-serien Friday Night Lights. Alla spelar trovärdigt och övertygande, och i synnerhet Brittany Snow, Jessica Stroup och Dana Davis är mycket imponerande. Dessutom är Johnathon Schaech övertygande om en riktigt skrämmande psykopat.

Jag kan tycka att Brianne Davis (Crissy) spelar över en smula och agerar lite väl stereotypt som en typisk "bitch", men även hon är egentligen riktigt duktig. Mycket bättre skådisar än i denna film är ärligt talat svårt att hitta, och det är glädjande att inte alla regissörer vill satsa på storkändisar i rollerna. De ungdomliga skådisarna ser också samtliga ut som rätt ålder (vilket är ganska ovanligt), och alla har bra personkemi mellan varann. Det ökar trovärdigheten, och gör att man genast kan leva sig in i filmen på ett bättre sätt. Dock lider Prom Night också av vissa problem, som visserligen inte är speciellt förvånande men likväl beklagliga. Det finns många klichéer, och många idéer är lånade från andra rysare. Men det tycker jag inte gör så mycket, då det gjorts på ett smart och någorlunda originellt sätt. Ett större problem är att många av de övriga rollfigurerna förutom Donna förblir ganska platta och endimensionella. I synnerhet väninnorna Lisa och Claire hade jag gärna velat se mer av, då vi inte får veta speciellt mycket om dem. Det är förvisso fullt förståeligt att vilja fokusera på Donna, men när även hennes vänner och bekanta hamnar i fara hade man brytt sig betydligt mer om vad som händer med dem om man hade fått veta mer om dem. Även Donnas pojkvän Bobby har blivit lite orealistiskt perfekt och endimensionell, och vi får inte se några dåliga sidor hos honom alls. Det är förstås önskvärt, men inte särskilt trovärdigt. Dessutom finns det vissa aspekter i storyn som inte förklaras tillräckligt väl, och jag hade gärna sett att filmen kunde förlängas med 10 - 15 minuter för att visa mer detaljer och få lära känna de övriga rollfigurerna bättre. Men överlag är Prom Night en mycket bra film, som trots att den är förutsägbar ändå lyckas att överraska och hålla intresset vid liv, och som förmedlar skräck och obehag på ett skickligt sätt. Jag blev därför förvånad varför filmen fått så dålig kritik av de flesta andra recensenter, och varför snittbetyget och omdömena på exempelvis Internet Movie Database får det att låta som en skräpfilm. Har de verkligen sett samma film som jag...? Då flera andra recensenter på fullaste allvar verkar tro att det här faktiskt är en ren nyfilmatisering av 1980 års film, så kan man med all rätt verkligen fråga sig om de faktiskt sett samma film. Det är visserligen uppenbart att Prom Night riktar sig till ungdomar i sena tonåren i första hand, och därför kan man tänka att många äldre personer blir mer negativt inställd till filmen. Men trots allt hade jag fullt utbyte av den och stortrivdes hela tiden, trots att det var länge sedan jag var tonåring. Jag kan också tänka mig att skräckfilmsfanatiker som sett många rysare stör sig mer över att den är ganska konventionell. Undertecknad har nämligen inte sett så många filmer inom genren, och har först nyligen börjat uppskatta rysare - för så sent som ett par år sedan var det helt otänkbart för mig att se skräckfilmer av egen fri vilja... Det här är en film jag inte kommer att glömma i första taget, och även om det inte är en sådan film som jag skulle vilja se om många gånger, så är jag heller inte negativt inställd till att se om den efter att en tid har gått. Därför känns en stark sjua som det mest rättvisa betyget, och hade bara fler biroller varit lite mer mångbottnade så hade den åttonde stjärnan varit en självklarhet.

DVD-utgåvan innehåller en s.k. Unrated-version, d.v.s. en utökad version av filmen som inte genomgått censurgranskning i USA. Jag är dock osäker på vad exakt som skiljer från den biovisade versionen, och har inte lyckats att hitta någon dokumentation om detta. Det är lite synd att det inte finns med den biovisade versionen, men förmodligen finns det inte många som hade föredragit den versionen. Bilden återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV och mindre fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på polska, tjeckiska och ungerska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på 16 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska. Det är uppskattat med engelsk text, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade på något språk. DVD-skivan inleds med distributörsjingel på fem sekunder, och därefter kommer vi direkt till huvudmenyn. Menyerna är rörliga och effektfulla, men finns tyvärr bara på engelska. Det är roligt att vi slipper såväl propaganda som påtvingade trailers, men inte fullt lika lyckat att det inte finns någon inledande språkvalsmeny. För att välja textning måste man därför gå in i språkinställningsmenyn från huvudmenyn, och svenska återfinns först flera steg nedåt i en fjärde textningsmeny. Det är inte särskilt användarvänligt, i synnerhet om man inte behärskar det engelska språket. När man startar filmen visas reklamjingel för ljudstandarden Dolby Digital, följt av varningstexter på engelska samt det språk man valt textning på (exempelvis svenska). Först därefter startar själva filmen. Det känns lite malplacerat att visa varningstexter just innan själva filmen, och jag förstår heller inte nödvändigheten i att visa varningar på både engelska och svenska. Dessutom är de engelska varningstexterna ovanligt utdragna, och innehåller bl.a. en avbild av ett utländskt tillståndskort för censurgransningen av filmen (varför i allsin dar då...?); men man får trots allt vara tacksam att vi i motsats till filmer från vissa andra distributörer slipper se varningstexter för en massa andra länder.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Nelson McCormick samt skådespelarna Brittany Snow (Donna) och Johnathon Schaech (mördaren Richard Fenton). Det är riktigt intressant, och vi får veta en hel del matnyttigt, samtidigt som det märks att de trivs ihop. Ibland kan man tycka att Brittany Snow tar överhanden lite för mycket så att regissören inte får en syl i vädret, men å andra sidan är hon så öppenhjärtad och charmig att det är omöjligt att inte smälta för henne. Vidare återfinns ett alternativt slut till filmen, som ursprungligen spelades in men som ändrades innan premiären. Det är mycket kort, och är intressant att se samtidigt som jag är tacksam över att slutet ändrades. Det finns även fem bortklippta scener, som alla är intressanta att se men som inte tillför så jättemycket. Två av dem hade dock gärna fått vara kvar i filmen, dels en scen där vi får se hur Richard lyckades att rymma från mentalsjukhuset (som är intressant då det förklarar en av frågetecknen i filmen) och en annan som visar mer av den bitchiga tjejen Chrissy. Både det alternativa slutet och de bortklippta scenerna har även tillhörande kommentatorspår med samma tre personer som filmens kommentarer (även om Johnathon håller mindre profil här). Det finns också en kortare s¨å kallad gag reel, med misslyckade tagningar från filmen - rätt kul. Vidare hittar vi en 12 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producenter och några av skådespelarna. Det är ganska intressant och heltäckande, även om lite för stor vikt läggs åt att beskriva handlingen och det periodvis även blir lite väl mycket ryggdunkande. Därefter återfinns en sex minuter lång minidokumentär vid namn "Profile of a Killer", som beskriver karaktären Richard Fenton och tankarna bakom honom. Det är halvintressant, men det är inte så mycket som tas upp som man inte redan vet när man sett filmen. Vidare finns ett inslag om scenografin i filmen och det riktiga hotell som en del av filmen spelats in på, som bl.a. innehåller intervjuer med scenografen och några av skådespelarna. Det är småintressant, men går inte in tillräckligt på djupet för att vara riktigt värdefullt. Därefter finns ett inslag där skådespelarna från filmen berättar om sina minnen och erfarenheter från sina egna skolbalar under gymnasietiden. Det är ganska intressant och charmigt, men det går inte att komma ifrån att det är mer intressant för amerikaner som själva gått på just amerikanska skolbalar och mer kan relatera till det. Slutligen hittar vi den fullständiga versionen av den videoskolkatalog som delvis spelas upp i en scen i filmen, där karaktärerna och andra elever i skolan får komma med svar på en del frågor. Det känns som det mest meningslösa inslaget och tillför egentligen inte mycket till filmen - trots allt får vi inte lära känna rollfigurerna nämnvärt mer än i filmen - men trots allt är det fullt förståeligt att detta fem minuter långa fejkinslag tas med på DVD:n, när nu producenterna ändå lagt ner tid på att spela in det för scenen i filmen. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Jag tycker dock ändå att man får vara mycket nöjd med DVD-utgåvan, då nästan allt extramaterial är sevärt och det inte finns mycket övrigt som man hade kunnat önska. Tyvärr finns ingen skandinavisk textning till extramaterialet, utan det enda som finns är engelsk och holländsk text. Men trots allt får man vara tacksam att det åtminstone finns engelsk text, vilket långt ifrån är en självklarhet. Positivt är att även kommentatorspåren har engelsk text.

Recensionen skriven: 13 januari 2009
Senast uppdaterad: 14 januari 2009

Recensionen har lästs 3607 gånger av 2015 personer, sedan den 13 januari 2009