Producent: Alison Owen, Jeff Sharp, Robert Kessel & John Hart
Regi: John Madden
Manusförfattare: Rebecca Miller & David Auburn, baserad på en scenpjäs av David Auburn
Catherine - Gwyneth Paltrow Robert - Anthony Hopkins
Hal - Jake Gyllenhaal Claire - Hope Davis
Professor Barrow - Gary Houston Polis - Danny McCarthy

Proof var ursprungligen en brittisk teaterpjäs skriven av John Madden, som ursprungligen gick upp i London, med Gwyneth Paltrow i huvudrollen. I denna film som bygger på pjäsen spelar hon återigen samma roll, som dotter till en mycket intelligent men sinnessjuk matematikprofessor, som på senare år varit helt borta. Då han den senaste tiden knappast kunnat klara sig själv har Catherine (Gwyneth Paltrows rollfigur) tvingats stanna hemma och ta hand om honom. Därför har hon alltid oroat sig över att hon inte bara brås på hans intelligens, utan också kommer att ärva hans schizofreni. När filmen inleds har hennes pappa just dött, och därför kommer Catherines syster Claire, som bor i New York, på besök för att ta hand om allt. I samband med detta dyker också en av deras pappas gamla studenter upp, och vill leta igenom alla professorns hundratals anteckningsblock för att se om det eventuellt råkar finnas något vettigt i någon av dem. Det leder till att Catherines misstankar stärks om att hon kanske själv drabbats av samma sinnessjukdom som hennes pappa...

Ett problem med den här filmen är att den innehåller en salig blandning mellan nutida scener och äldre tillbakablickar, och tyvärr framgår det inte alltid helt tydligt när vi ser nutid och när det är tillbakablickar. Därför blir det lite rörigt och osammanhängande ibland, varför jag gärna hade sett en tydligare indikation om när det rör sig om tillbakablickar. Filmens andra stora problem är att det helt enkelt inte händer speciellt mycket. Allting stampar på ungefär på samma ställe, det går periodvis lite segt och rent handlingsmässigt händer det inte så jättemycket igenom filmen. Trots det är det dock en intressant skildring, väl värd att ses. Den är bitvis lite smårolig, och annars är den intressant och välgjord. Jag skulle vilja säga "gripande", men tyvärr blir filmen aldrig helt gripande. En lite djupare syn på de inblandade och ett lite mer händelsefyllt manus hade höjt betyget på den här filmen, som uppenbarligen menar väl och har en mycket intressant idé, men som tyvärr inte räcker riktigt hela vägen. Dock lyfts filmen av de lysande skådespelarna, från huvudroller och ner till minsta biroller. Största behållningen är dock Gwyneth Paltrow, som gör en fantastisk rollprestation som Catherine - en roll som är allt annat än enkel.

Recensionen skriven: 14 mars 2006
Senast uppdaterad: 14 mars 2006

Recensionen har lästs 4448 gånger av 1824 personer, sedan den 5 december 2007