Nick - Chris Evans Cassie - Dakota Fanning
Kira - Camilla Belle Pinky - Nate Mooney
Hook - Cliff Curtis Pop Girl - Xiaolu Li
Agent Carver - Djimon Hounsou Emily Hu - Ming-Na Wen
Agent Mack - Corey Stoll Agent Holden - Scott Michael Campbell
Nicks pappa - Joel Gretsch Teresa Stowe - Maggie Siff

På sistone har science-fiction och superhjältegenren blivit alltmer populär, och i 9 fall av 10 handlar det om filmatiseringar av olika serietidningar och seriealbum. Det finns dock undantag till regeln, som är nyskapande och nyskrivna utan att baseras på kända karaktärer. Det senaste exemplet är Push, som i Sverige släppts direkt på DVD och som i USA inte blev någon större succé på bio. Grundpremissen är att det i världen finns ett antal personer med övernaturliga krafter, som har en av nio olika speciella förmågor. Somliga har telekinetiska krafter, somliga kan se in i framtiden, somliga kan tränga in i och påverka folks hjärnor och tankar, och så vidare. Det låter praktiskt och användbart, men tyvärr finns det ett stort förbehåll. Över hela världen har hemliga avdelningar inom myndigheter satts upp som försöker att fånga in dessa personer med övernaturliga krafter, för att använda de som försökskaniner i experiment för att skapa superarméer; allting inspirerat av de övernaturliga försök som Hitler påbörjade i nazi-Tyskland under andra världskriget. Därför måste alla speciella människor gömma sig undan myndigheterna. En av dessa är Nick, som har förmågan att flytta föremål med tankekraft och vars pappa blev tillfångatagen av myndigheterna för 10 år sedan. Just nu bor han i Hong Kong, och får en dag besök av en 13-årig flicka vid namn Cassie. Hon kan se in i framtiden, och behöver Nicks hjälp med att hitta en viss tjej - denna tjej har nämligen en portfölj med innehåll som kan sänka hela myndighetsdivisionerna, så att de kanske kan leva i säkerhet i framtiden. Men det är långt ifrån riskfritt, och Cassies framtidssyner kan hela tiden förändras; till det bättre eller till det sämre. Med viss tvekan går Nick dock med på att hjälpa Cassie, och de inleder en farofylld resa för att hinna före myndigheterna till denna mystiska tjej...

Push tar upp ett lovande och relativt originellt koncept - det ska jag inte sticka under stol med. I grund och botten har grundstoryn vissa likheter med TV-serien Heroes, men det är tillräckligt som skiljer sig för att filmen ändå ska framstå som någorlunda nyskapande. Trots en ganska komplicerad grundstory, så är det lätt att leva sig in i filmen, och det dröjer inte länge innan man har lärt känna karaktärerna ganska väl och fängslas av den fascinerande historien. Det är också ganska mångbottnade rollfigurer, där i synnerhet Nick och Cassie imponerar som djupa och intressanta karaktärer. Filmmakarna har minsann inte gjort det lätt för sig, då de valt att spela in hela filmen i riktiga miljöer i Hong Kong; som inte direkt tillhör de mindre städerna i världen. Här finns ingen tillstymmelse till studioinspelning, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör att det verkligen känns som att allting utspelas här och nu i verkligheten - inte i något slags parallellt universum, som med så många andra dylika filmer. Till stor del är filmen inspelad med handkamera, och det fungerar generellt riktigt väl. Men under vissa actionsekvenser blir det lite för oskakigt och på en större TV eller bioduk kan det nog orsaka lite illamående. Bildspråket är dock effektivt, och filmen har snyggt och realistiskt foto. Specialeffekterna är också övertygande och realistiska. I synnerhet under filmens första halva tyckte jag om den, och trots den invecklade storyn var det inga större problem att hänga med. Jag drogs lätt in i handlingen, och filmen blev engagerande och fängslande. Jag såg verkligen fram emot att se vad som skulle hända härnäst i den oförutsägbara filmen. Om det bara hade fortsatt i samma stil, så hade det inte funnits några problem att tala om med Push.

Men under den andra halvan, och i synnerhet den sista halvtimmen, förändras allt. Filmen blir mer rörig och osammanhängande, och jag började få stora problem att förstå hur allt hänger ihop och vad tanken var bakom allt. Vissa av de många förmågorna komplicerar också handlingen mer än nödvändigt, och filmen hade sannolikt vunnit på att begränsas till färre förmågor. Fortfarande är jag inte helt säker på att jag verkligen förstod allt, och det är inget gott tecken. Mot slutet förekommer också en hel del logiska luckor och en del inkonsekvensproblem med allas förmågor, vilket försämrar trovärdigheten. Det finns också för många rena actionscener, som visserligen är snyggt gjorda men som inte tillför något utan mest känns som frossande i specialeffekter. En del av dialogen känns heller inte helt trovärdig, och vid ett fåtal partier blir det nästan löjeväckande. Skådespelarinsatserna är dock mycket bra, och jag blev framförallt imponerad över Dakota Fanning som Cassie. Hon är fortfarande lika utmärkt som när hon var barn (hon är nu 15 år), och hon kan säkerligen åstadkomma stordåd i framtiden. Även Chris Evans (Nick) och Camilla Belle (Kira) är bra, och spelar övertygande och trovärdigt. Grundstoryn och upplägget i Push uppvisar onekligen stor potential, och med denna intrig borde det ha blivit en mycket bra film. Men tyvärr dras helhetsintrycket ned av alltför många logiska luckor, röriga vändningar, invecklad handling och även lite för många rollfigurer. Det gör att det mot slutet inte är helt enkelt att hänga med i svängarna, och särskilt under den sista halvtimmen blev filmen ganska oengagerande. Jag började helt enkelt att tappa intresset, då manuset blivit för osammanhängande för sitt eget bästa. Fortfarande är det dock en fullt sevärd film som absolut kan vara värd att hyra på DVD, men den hade helt enkelt potential att bli mycket bättre än så, och det är för många brister för att motivera ett högre betyg än en svag sexa.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral där framsidan består av ett hologram som skiftar innehåll beroende på hur man håller det; riktigt häftigt. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Ljudkvaliteten är mycket bra, även om undertecknad inte har haft möjlighet att testa det sistnämnda ljudspåret. Bilden håller också hög kvalitet med bra svärta, även fast den digitala teknik som används medför en del brus i många scener. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, men är trots det relativt lättläst på de flesta TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en huvudmeny, som är engelskspråkig och erbjuder få möjligheter. Vi kan bara välja att spela filmen med 5.1- och DTS-ljud samt komma åt extramaterialet. Någon scenvalsmeny finns inte, och inte ens språkvalsmeny för att välja textning. Det sistnämnda medför att om man vill spela upp filmen utan text, så måste man stänga av textningen manuellt efter att man börjat spela upp filmen, vilket känns lite bakvänt och onödigt komplicerat för ovana användare. Som extramaterial hittar vi en minidokumentär som tar upp inspelningen av filmen samt de verkliga aspekter som ligger till grund för filmen, och de försök med paranormala förmågor som faktiskt gjorts i verkligheten (bland annat i Tyskland under krigstiden). Det är ganska intressant, men tyvärr är inslaget alldeles för kort och går inte in tillräckligt på djupet. Slutligen finns även ett flertal bortklippta scener, som är intressanta att se men som inte tillför mycket till filmen. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket nog kan ställa till med en del problem för många.

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009

Recensionen har lästs 3593 gånger av 1872 personer, sedan den 31 juli 2009