Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Producent: Laura Lodin, John Stainton & David Wicht
Regi: Will Geiger
Manusförfattare: Will Geiger, baserat på en grundstory av Cindy McCreery
Kirra - Bindi Irwin Gus - Beau Bridges
Mansa - Bongo Mbutuma Rolf - Stephen Jennings
Sifiso - Siyabulela Ramba Sam (Kirras pappa) - Kevin Otto

Späckhuggaren Keiko (1976 - 2003) blev världsberömd efter att han spelat huvudrollen i den populära och kritikerrosade filmen Rädda Willy 1993, och är utan tvekan den mest kända späckhuggaren i världen. Efter framgången producerades två uppföljare med Keiko 1995 och 1997, varav den sistnämnda släpptes direkt på video i Sverige. 13 år senare har det blivit dags för ännu en uppföljare, fast nu en betydligt friare sådan med helt nya rollfigurer. Den australiensisk-amerikansk-sydafrikanska samproduktionen Free Willy: Escape from Pirate's Covez har i Sverige fått den något mer tveksamma titeln Rädda Willy 4, men trots den svenska titeln rör det sig alltså inte om en direkt fortsättning på de tidigare filmerna.

I centrum står den 11-åriga flickan Kirra, som bor med sin ensamstående pappa i Australien. Men efter en olycka hemma på deras gård bryter hennes pappa benen, och kan inte längre ta hand om henne. Mamman är död, och de har heller inga andra nära släktingar i närheten som kan ta hand om Kirra. Hon blir istället skickad till Sydafrika över sommaren, för att bo med sin farfar trots att de inte haft kontakt på många år. Farfar Gus driver ett förfallet nöjesfält i en kuststad i Sydafrika, men bryr sig mer om att tjäna pengar än något annat. Precis intill honom håller konkurrenten Rolf till, som driver ett betydligt större och mer framgångsrikt nöjesfält. Efter en storm upptäcker Kirra att en ung späckhuggare drivit i land precis intill hennes hem, och hon döper honom till Willy. Hon vill hjälpa Willy att komma ut i friheten igen, men hennes farfar har inte fullt lika osjälviska planer. Han ser istället sin chans att få nöjesfältet framgångsrikt igen med ett populärt dragplåster. Och det är ingenting mot vad Rolf har i tankarna när han får reda på späckhuggaren...

Den ursprungliga filmen Rädda Willy och den första uppföljaren var båda två riktigt bra och trevliga filmer, medan trean däremot inte var fullt lika bra. Därför var jag förmodligen inte ensam som hade lite blandade känslor inför tanken på ännu en uppföljare så många år senare. Men dessbättre är Rädda Willy 4 faktiskt en ganska lyckad film, tack vare att det inte är en ren uppföljare och inte fortsätter på tidigare spår. Istället är det här en helt ny story med nya rollfigurer, och det enda filmen har gemensamt med de tidigare är just späckhuggaren Willy och att han på något sätt ska räddas eller befrias. Huruvida det ska föreställa vara samma späckhuggare som i de tidigare filmerna eller en ny späckhuggare som bara råkar kallas för samma namn förtäljer dock inte historien...

Det är en intressant story, som fungerar väl och inte känns som en upprepning av de tidigare filmerna. Visst är temat och dramaturgin något snarlik ursprungliga Rädda Willy, men det finns tillräckligt mycket som är nytt för att filmen inte ska kännas som en upprepning eller kopia. Det är en trevlig idé att den här gången förlägga handlingen till Sydafrika, för att på så sätt få en del nya upplägg och vyer. Det är också en trevlig omväxling med en tjej i huvudrollen, som dessutom är en ganska stark och oberoende tjej; i synnerhet efter att de tidigare tre filmerna kändes ganska "grabbiga" och där de fåtal kvinnliga karaktärer som förekom ofta var mer eller mindre endimensionella. Personligen hade jag förvisso föredragit en något äldre huvudroll, vilket också hade hjälpt för att få filmen att fungera bättre även för vuxna, men jag förstår samtidigt att den här åldern är en fördel för att tilltala barn.

Rollfigurerna är mångbottnade och nyanserade, i synnerhet Kirra och morfar Gus. Båda två känns som äkta karaktärer med båda goda och dåliga sidor, och det märks att mycket arbete lagts på just karaktärsbeskrivning och utveckling. Filmen som sådan är också underhållande och charmig, och fungerar bra för både barn och vuxna - helt enkelt en trevlig familjefilm. Den lyckas att både beröra, vara en aning spännande och dessutom smårolig. Man får aldrig skratta högt, men det finns i alla fall en viss humor för att lätta upp spänningen. Bitvis är också filmen gripande, och vid enstaka scener lyckades jag inte att hålla tårarna borta. Samtidigt blir det aldrig sentimentalt, utan filmen håller sig på lagom nivå och känns realistisk utan att bli för mörk.

Dramaturgiskt håller sig dock filmen till gamla klassiska mönster, och sticker inte ut som vare sig originell eller annorlunda. Historien är klassisk, och upplägget är snarlikt en del andra filmer; däribland de tidigare Rädda Willy-filmerna. Filmen är också ganska förutsägbar, och utgången i grova drag är given. Det handlar i stort sett bara om vad som ska hända under resans gång och med individuella karaktärer som återstår. För vuxna kan det också upplevas något förenklat och naivt, trots att det absolut finns ett visst djup. Det är uppenbart att den här filmen mer riktats till barn, och trots att den fungerar för vuxna så känns den inte lika "mogen" som de första två filmerna som var mer uppenbart riktade till alla åldrar. Det här är en något enklare story, och farorna känns betydligt mer förenklade. Det blir aldrig särskilt spännande, i synnerhet inte för vuxna, och det känns fel att försöka rikta in en uppföljare till en annan målgrupp än de tidigare filmerna.

Fotot är snyggt och inspelat i Sydafrika, med en del vackra vyer och ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Vissa av undervattensbilderna med späckhuggaren ser dock ut att vara datoranimerad på ett lite för uppenbart sätt, vilket är beklagligt. Förmodligen är budgeten betydligt lägre än den första filmen, men det fungerar ändå helt okej och man kan inte förneka att Willy är väldigt söt. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Bindi Irwin (dotter till den nyligen bortgångne legendariska Steve Irwin) är riktigt bra som Kirra. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och har en bra utstrålning och charm. Beau Bridges är också bra som Gus, och resterande ensemble fyller sin funktion utan att sticka ut som något alltför utöver det vanliga. Jag upplevde dock Bongo Mbutuma som kompisen Mansa ganska stel och opersonlig, och han spelar inte alls lika bra som Bindi Irwin.

Man behöver inte vara ett geni för att misstänka att den här filmen gjorts för att tjäna pengar på de populära Rädda Willy-filmerna, och att titeln valts ut därför. Men det är faktiskt en trevlig och underhållande film, som klarar av att stå på egna ben och som går att ses för både barn och vuxna. Det är tveksamt om den verkligen kan kallas för en uppföljare då likheten med de tidigare filmerna är liten, och dessutom är filmen lite väl förutsägbar och bitvis förenklad. Men om man inte förväntar sig en ny Rädda Willy utan har mer realistiska förväntningar, så fungerar det bra. Jag skulle inte vilja se om den i första taget, men det är absolut en fullt sevärd film för alla åldrar. Den kommer inte alls upp i samma klass som de första två Rädda Willy-filmerna, men förtjänar utan tvekan en svag sjua i betyg.

De första tre Rädda Willy-filmerna försågs samtliga med svensk dubbning i Sverige, och visades i dubbad form på både bio, VHS och DVD. Trots att Rädda Willy 4 känns som mer barninriktad än de tre tidigare filmerna har denna dock inte dubbats till svenska, utan släpps direkt på DVD endast i textad originalversion. Det känns lite fel, och då barn framstår som den främsta målgruppen är det märkligt att inte tänka på barnen genom att även dubba filmen. Det hade förmodligen skapat ett påtagligt mervärde och gjort att fler barn kunnat ge den en chans. För de flesta vuxna är det antagligen en fördel att slippa dubbning av spelfilmer, men trots allt måste man ju tänka på barn i första hand när det är en barnvänlig familjefilm. På DVD finns det ju heller ingen nackdel med dubbning, så länge som även engelskt ljudspår finns med så man kan välja själv vilken version man vill se.

Recensionen skriven: 7 januari 2011
Senast uppdaterad: 7 januari 2011

Recensionen har lästs 5710 gånger av 3362 personer, sedan den 7 januari 2011