Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Randall Cole
Manusförfattare: Randall Cole
Svensk distributör: PAN Vision AB
Andy - Jay Baruchel Reuben - Randy Quaid
Kwan - Ella Chan Donny - Jeff Pustil
Farmor - Jayne Eastwood

Den kanadensiska regissören och manusförfattaren Randall Cole långfilmsdebuterade 2002 med den kritikerrosade romantiska komedin 19 Months. Till skillnad från många av sina kollegor har han stannat kvar i Kanada utan att satsa på Hollywood, och 2008 kom hans andra film Real Time. Den här gången rör det sig om en dramakomedi, som för ovanlighetens skull utspelas i realtid. Filmen hade premiär på filmfestivalen Slamdance Film Festival, och har därefter cirkulerat runt en rad filmfestivaler; dock utan att bli särskilt framgångsrik på vanligt håll, där filmen i skrivande stund nästan bara visats på bio i hemlandet Kanada. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD, vilket dessutom har dröjt onormalt lång tid.

I centrum för händelseförloppen står Andy, som lever ett ganska misslyckat liv - han är spelberoende, och satsar på hasardspel dagligen. Det går dock inte särskilt bra, och nu är han skyldig sina lånehajar enorma pengar, som han inte har någon möjlighet att kunna betala. På vägen till travbanan blir han stoppad av yrkesmördaren Reuben, som har fått i uppdrag av lånehajen att mörda Andy. Reuben är dock aningen vänligare lagd än andra mördare, och ger därför Andy en dryg timme på sig att göra vad han vill, innan han dödar honom. Han förklarar detta för Andy, och följer därefter med Andy på hans äventyr; allt för att säkerställa att han inte flyr innan mordet ska ske.

Att låta en film utspelas i realtid är onekligen ett nytt och originellt begrepp, och förutom TV-serien 24 är det ett ovanligt koncept överhuvudtaget i populärkultur. Men det är en fiffig och smart idé, och passar bra för en film som denna. Problemet är bara det att realtiden inte stämmer... Från det att klockan visar 13:41 tills dess att klockan visar 14:56 har det gått 51 minuter i filmen, och då behöver man inte vara ett matematiskt geni för att inse att det omöjligen kan vara realtid som det officiellt ska föreställa. Det är märkligt att filmmakarna gjort en så klantig miss, när det i övrigt ser ut att utspelas i realtid och vi inte ser några tecken på brutna händelseförlopp eller tidshopp.

Om man kommer över den stora missen är Real Time dock en intressant och välgjord film, med en smart och intressant story. Men då filmen officiellt marknadsförts som en komedi, så kan man inte låta bli att undra om man har missat någonting. För särskilt roligt är det här inte. Jag skrattade totalt en eller två gånger under filmen, och även då var det bara mycket försiktiga skratt. Jag vet inte om filmen klassats fel, eller om det finns någon humor som jag inte uppfattade. På omslaget kallas filmen rentav för en actionkomedi, vilket är minst sagt besynnerligt då det inte finns minsta lilla antydan till action i filmen. Om man istället ser det som ett drama, så fungerar det bättre och man blir mindre besviken.

Filmen är fascinerande och tänkvärd, och har ett fint budskap. Det är också ett genomtänkt slut, men vägen dit känns lång. Det är en ganska seg film, där merparten av tiden läggs åt att Reuben och Andy pratar; antingen i bilen eller någon annanstans. De faktiska händelseförloppen är ganska få, och storyn är i tunnaste laget. Det blir en väldigt pratig film, och därför kan det lätt upplevas tråkig. Trots en knapp speltid där sluttexterna börjar rulla redan efter 1 timme 10 minuter, så känns filmen lite för lång. Bitvis är det visserligen intressant och bra, men minst lika ofta tyckte jag att det blev ganska oengagerande. Då rollfigurerna också blivit ganska endimensionella och osympatiska, så bryr man sig inte nämnvärt om utgången. Och då är det något som inte är som det ska med filmen; hur fin tanken än är. Det är också en ganska förutsägbar film, och den "oväntade vändningen" kunde jag gissa mig till vid ett ganska tidigt skede.

Filmen har dock ett snyggt och funktionellt foto, med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Filmteamet har gjort det bästa av den begränsade budgeten, och jag uppskattar att filmteamet för en gångs skull inte har försökt dölja att det spelats in i Kanada genom att förlägga handlingen till någon namnlös amerikansk stad - här är det uppenbart att det faktiskt ska föreställa Kanada, och det är en rolig omväxling efter att Kanada i alla tider använts för att spela in filmer som ska utspelas i USA. Skådespelarinsatserna är bra, och både Randy Quaid och Jay Baruchel spelar övertygande och trovärdigt. Det största problemet är att Randy Quaids dialekt inte alls känns trovärdig - det låter som någon slags bisarr blandning mellan amerikansk, brittisk, nyzeeländsk och australiensisk accent; något som snabbt kan bli ganska störande. Då det aldrig nämns något om varifrån rollfiguren Reuben kommer och accenten inte spelar någon roll för handlingen, så förstår jag inte varför Randy inte kunnat använda sig av sin vanliga amerikanska accent. Och om verkligen det antydda australiensiska ursprunget hade varit relevant, så finns det ju trots allt ganska många duktiga australiensiska skådespelare som är bosatta i USA och hade kunnat göra en lika bra eller bättre insats.

Real Time är en intressant och annorlunda film, som har ett fint budskap och ett originellt realtidskoncept. Dialogen är också ovanligt trovärdig, men tyvärr förstörs åtminstone till viss del de fina egenskaperna av ett misslyckat realtidskoncept och en ganska tråkig och tunn story där inte mycket händer. Det är fortfarande en fullt sevärd film, men jag hade väntat mig mer och jag nöjer mig därför med en stark femma i betyg.

DVD-utgåvans bild återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska texten håller någorlunda hög klass, men ibland är texten aningen osynkad och ligger runt en halv sekund efter bilden och ljudet. Det är inte tillräckligt för att det ska göra så jättemycket, men tillräckligt för att utgöra ett visst irritationsmoment. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska men är stilren och funktionell. Det är för övrigt värt att påpeka att DVD-omslaget innehåller ett kraftigt fel med speltiden - enligt omslaget räcker filmen i 1 timme 30 minuter, men i verkligheten är den bara 1 timme 13 minuter lång.

Som extramaterial finns först så kallad "B-roll" vilket innebär rörliga bilder från inspelningen av filmen, där vi får se själva inspelningen av vissa scener ur andra kameravinklar, där vi får se kameran och regissören. Det finns inga som helst kommentarer eller intervjuer kring dessa, och de fem minuterna som detta inslag räcker blir därför ganska poänglöst. Därefter finns engelskspråkiga skriftliga biografier om skådespelarna, som är lite intressant men som trots allt går att läsa sig till ganska enkelt på Internet. Dessa är allt annat än lättlästa, varför det inte blir alltför trevligt. Slutligen finns även några trailers för andra filmer, som går att spela som ett gemensamt block från menyn (utan möjlighet att spela enskilda inslag). Det är precis så spännande som det låter, och de flesta lär knappast hålla med distributörens definition att det kan klassas som extramaterial. Det förekommer också ett mastringsfel på DVD-skivan kring dessa trailers - när man spelar upp dessa går det inte att trycka på menyknappen för att komma tillbaka till huvudmenyn, utan gör man det kommer man istället tillbaka till början av samma trailers.

Recensionen skriven: 14 juni 2010
Senast uppdaterad: 15 juni 2010

Recensionen har lästs 3168 gånger av 1588 personer, sedan den 14 juni 2010