Manu - Ferran Terraza Álex - David Vert
Sergio - Jorge Serrano Guillem - Carlos Vicente
Poliskonstapel Adulto - Vicente Gil Sra. Izquierdo - Martha Carbonell
Jennifer - Claudia Font Jennifers mamma - Maria Lanau
Cesar - Carlos Lasarte Abuela - María Teresa Ortega
Abuelo - Manuel Bronchud Niña Medeiros - Javier Botet

Spanska filmer tillhör inte vanligheterna i Sverige, än mindre på bio, men då och då händer det. I april hade denna lågbudgetrysare premiär på svenska biografer, och bakom regi står de rutinerade spanska regissörerna Jaume Balagueró och Paco Plaza, varav den förstnämnda bland annat gjorde Från andra sidan (som tidigare recenserats här). Gissningsvis blev filmen ingen storsuccé på bio, när den redan tre månader senare nu släpps på DVD. I filmen får vi träffa den unga TV-reportern Angela, som spelar in ett reportageprogram där de följer med brandkåren i Barcelona under ett dygn. Hon säger till tittarna att de under natten ska få se saker de aldrig sett förut. Hon anar dock inte hur rätt hon hade... Brandmännen får larm om en lägenhet i centrala staden, där en kvinna hörts gallskrika okontrollerat. Men det som verkat vara ett vanligt rutinjobb utvecklas till något helt annat, när brandmännen och TV-teamet kommer till lägenheten och blir vittne till att den äldre kvinnan i ett raseriutbrott biter en av brandmännen. Strax därpå har polisen och smittskyddsmyndigheterna försatt hela byggnaden i karantän, och ingen kommer varken in eller ut - dessutom helt utan att uppge någon anledning. Paniken ökar då allt fler personer i byggnaden börjar bete sig alltmer irrationellt och våldsamt, och alla som blir bitna dessutom går samma öde till mötes. De återstående friska människorna blir därför alltmer desperata att hitta en utväg.

Rec är uteslutande filmad med subjektiv handkamera, och vi får se det officiellt oredigerade råmaterialet som Angelas kameraman filmar. Det är ett effektivt medel, och gör att man lätt kan leva sig in handlingen och det känns nästan som att man var på plats där. Å andra sidan blir det dock ganska skakigt mellan varven, så risken finns att man blir illamående eller åksjuk. Det gäller säkerligen främst på bio - på en större TV kanske man också kan känna likadant, men på min 28-tumsapparat blev det inte särskilt illa på den fronten. Upplägget och känslan med filmen påminner därmed en hel del om exempelvis klassiska Blair Witch Project och även nyare Cloverfield, även om storyn inte har alltför mycket gemensamt med någon av dessa båda filmer. Det är ändå ett ganska originellt begrepp, även om vi har sett filmer med liknande grundstory förut några gånger genom åren. Trots att rysare aldrig tillhört min favoritgenre, tyckte jag om filmen. Det är spännande och inlevelsefullt, och vid några tillfällen blir man rejält uppskrämd. Mellan varven är det dock ganska lugnt och det är periodvis långt mellan de riktigt kusliga scenerna. Det är visserligen generellt sett bra, då skräckkänslan blir större om det inte är hemskt hela tiden, men ibland blir det lite för långa "ofarliga" partier. Filmen är gjord med låg budget, men filmmakarna har trots det lyckats ganska väl med en realistisk känsla. Det syns att de i synnerhet lagt ner mycket tid på sminkning och annat, och resultatet gör att det känns ganska äkta. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och de flesta av skådespelarna är relativt okända sådana; ett smart drag för att få filmen att kännas mer realistisk. TV-reportern Angela spelas faktiskt av en riktig spansk TV-reporter vid namn Manuela Velasco, och hon gör en imponerande och trovärdig rolltolkning. Tyvärr lider dock filmen av ett antal logiska luckor, och vissa frågetecken kvarstår. Det är visserligen knappast ovanligt för genren, men nog borde man kunna lyckas undvika sådant med mer manusarbete. Efter ett tag tycker jag också att storyn spårar ur lite för mycket, då alltfler smittas och blir galna, och de normala människorna blir allt färre. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda, och den tidigare realistiska stilen känns mindre och mindre realistisk - i synnerhet då allt händer under så kort tid. Det verkar heller knappast särskilt sannolikt att någon skulle ha sinnesnärvaro nog att fortsätta ha på videokameran under alla de hemskheter som uppstår. Slutet är också svagt och ouppklarat, och jag hade åtminstone gärna velat se några fler scener för att förklara några av frågetecknen och få veta vad som hände senare. Filmen är också i kortaste laget, och sluttexterna börjar rulla efter bara 70 minuter. Visserligen är det bra att filmer med handkamera inte blir alltför långa, då man lätt skulle kunna bli för illamående då, men här har det gått lite för långt. Den korta speltiden gör att storyn utvecklas orealistiskt snabbt, och allting blir lite förenklat. De tydliga bristerna till trots, är det dock ändå en ganska lyckad film som kombinerar flera befintliga genrer och skapar något ganska originellt. Den håller troligtvis inte att ses om, men är en effektfull och periodvis riktigt kuslig rysare som trots allt är sevärd för de flesta - i synnerhet om man tycker om skräckfilmer. Att sätta betyg på en sådan här film är inte lätt, men efter moget övervägande beslutade jag mig till sist för en svag sexa.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral med papphölje, och består av två DVD-skivor - en skiva med enbart filmen och en skiva med extramaterial. Båda skivorna har dubbla lager, men den första är bara halvfull. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS, och bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1. Filmen är textad på svenska, finska, norska och isländska; men inte danska. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade och döva - det är visserligen knappast en ovanlig brist, men det gör inte saken bättre för alla döva. Den svenska textningen är avsedd för Widescreen-TV, vilket innebär att texten blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV. Det är inte helt lyckat, och om man inte kunnat ordna textning som ser lika bra ut på alla TV-typer (vilket är fullt möjligt enligt standarden), så tycker jag det är smartare att anpassa texten till 4:3-TV - då blir ju texten istället utdragen/bred på en Widescreen-TV, vilket gör att det fortfarande är lättläst till skillnad från motsatsen. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in den första skivan, möts man av språkvalsmeny som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas trailers för några andra filmer, som går att hoppa förbi, innan vi kommer till huvudmenyn. Menyerna är rörliga och effektfulla, men tyvärr enbart på engelska oavsett valt språk. När man väljer att starta filmen, visas först en distributörsjingel för Noble Entertainment på 20 sekunder, innan själva filmen börjar. På min DVD-spelare kommer textningen av någon anledning inte fram automatiskt om man startar filmen från menyn utan att först ha gått in i inställngsmenyn, vilket gör att den inledande språkvalsmenyn inte har någon effekt. Troligen rör det sig om ett mastringsfel, men kanske kan det vara en kompatibilitetsfråga så att det kan tänkas fungera som avsett på vissa DVD-spelare. Den andra skivan har ett betydligt enklare upplägg - där kommer man till extramaterialsmenyn så fort man matat in skivan, och varken språkval, trailers eller varningstexter syns till.

Som extramaterial hittar vi först och främst en bakom kulisserna-dokumentär på ca 40 minuter, som bl.a. innehåller intervjuer med de båda regissörerna Jaume Balagueró och Paco Plaza. Det är periodvis riktigt intressant och ger en god inblick i produktionen, men det känns lite väl utdraget och periodvis blir det lite väl mycket allmänt skryt. Vidare får vi följa med bakom kulisserna, och se hur ett par specifika scener spelats in. Tanken är god och är man tekniskt lagt är det säkert intressant, men jag tyckte ärligt talat att det snart kändes halvtråkigt. Att se någon sminka skådespelarna i flera minuter tillför trots allt inte särskilt mycket. Vidare hittar vi några bortklippta scener, som är smått intressanta att se på men inte tillför särskilt mycket till filmen - det är förståeligt att de klippts bort. Därefter återfinns intervjuer med ljudteknikern/mixaren Oriol Tarragó, kameramannen Pablo Rosso och ljudteknikern Xavi Mas. Det är periodvis ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt, men jag hade föredragit intervjuer med mer kreativt ansvarig personal, såsom manusförfattarna och andra. Med en total speltid på nästan 50 minuter blir det också väl utdraget. Det finns också en intervju med huvudrollsinnehavaren Manuela Velasco, filmat med handkamera, där hon berättar fritt varvat med bilder från inspelningen. Ganska intressant. Vi hittar också provspelningar med fem av skådespelarna från filmen, på totalt 15 minuter. Det finns säkert vissa som uppskattar det, men jag tycker att det är ganska tråkigt att se. Vidare återfinns scener från brandstationen och samtal med grannarna i hyreshuset, som är fiktiva och menade som en slags förlängning av filmen. Det tillför inte alltför mycket, men är periodvis småtrevligt. Slutligen hittar vi ett inslag vid namn "The Secret Archives", där vi får höra hela den bandade monolog som finns med i en scen i filmen i nedkortat skick. Ganska intressant. Överlag finns det en del matnyttigt extramaterial, men det har tyvärr blivit lite för mycket av det goda, och de i Sverige som verkligen orkar se allt extramaterial kan troligen räknas på ena handens fingrar. Det är trots allt generellt viktigare med kvalitet än kvantitet, vilket de här producenterna inte verkar ha en tanke på. Allt extramaterial har spanskt tal med inbränd engelsk text, men tyvärr finns inte svensk text eller något annat språk. Den engelska texten är inbakat som del av bilden, och därför går den inte att stänga av och det finns följaktligen inga språkval att göra på den skivan.

Recensionen skriven: 9 juli 2008
Senast uppdaterad: 9 juli 2008

Recensionen har lästs 3937 gånger av 2193 personer, sedan den 9 juli 2008