Marvin - John Malkovich Victoria - Helen Mirren
Katja - Catherine Zeta-Jones Edward Bailey - Anthony Hopkins
Han Cho Bai - Byung-hun Lee Jack Horton - Neal McDonough
Ivan Simanov - Brian Cox Grodan - David Thewlis
Kelly - Emma Heming Davis - Garrick Hagon
Direktör Philips - Tim Pigott-Smith Arman - Philip Arditti

Den brittiska författaren Warren Ellis och den amerikanska illustratören Cully Hamner skapade 2003 en kortlivad serietidning vid namn Red, som i tre nummer berättade historien om den pensionerade CIA-agenten Frank Moses och hans kamp för att överleva. 2010 kom en filmversion av serietidningen, och förkortningen Red står för "Retired, Extremely Dangerous" (pensionerad, extremt farlig). Nu har en uppföljare sett dagens ljus, fortfarande skriven av bröderna Hoeber men av en ny regissör; den här gången Dean Parisot.

Frank Moses är en f.d. framstående CIA-agent, men nu har han gått i pension "för gott" och har i några månader levt ett stillsamt familjeliv med sin relatit nyblivna och betydligt yngre flickvän Sarah. Han stöter på sin f.d. kollega Marvin Boggs, som dock strax därpå omkommer i en bilolycka. Lite senare märker Frank att Marvin inte alls är död, utan har fejkat sin död för att komma undan galningar som är ute efter honom. Han har nämligen upptäckt att Wikileaks publicerat ett hemligstämplat dokument som antyder att både han och Frank var inblandad i kodnamn Nightshade som gick ut på att framställa en livsfarlig atombomb under kalla kriget - trots att ingen av dem ens hört talats om Nightshade. När både CIA och brittiska MI6 anlitar yrkesmördare för att döda Frank och Marvin måste de fly för att reda ut saken, och en entusiastisk Sarah följer med på det livsfarliga uppdraget runt halva jorden.

Den första Red var en helt okej film, som visserligen inte uppnådde några nya höjder men som i alla fall var smårolig och hyfsat spännande hela tiden. Red 2 är tyvärr sämre än den första filmen, men har i och för sig några poänger även denna. Filmen är förvisso inte särskilt originell, men lyckas ändå att erbjuda någonting förhållandevis nytt utan att det känns som en upprepning av den första filmen. Det är kul att återse ensemblen, och storyn är intressant. Framförallt i början är det en riktigt lyckad film, då det är småroligt, charmigt och riktigt intressant. Men när handlingen kommer igång på allvar blir det ironiskt nog sämre, och då förvandlas filmen nästan till en renodlad actionrulle.

Av en actionkomedi borde man kunna förvänta sig två saker - action och humor. På den punkten har filmmakarna både lyckats och misslyckats. Här finns ganska många actioninslag, och även om vissa av dem blir oengagerande så har jag sett värre exempel. Humorn är dock sämre än i den första filmen, och här går det inte längre än till något enstaka småfniss under den första halvtimmen. Efter den första halvtimmen tror jag inte att jag skrattade en enda gång, så det är långt ifrån någon skrattfest. Lite mer än så borde man kunna förvänta sig av en actionkomedi, och det är sällan det går längre än till leenden över småfinurliga poänger; ofta inte ens så. Visst märker man att det mesta är gjort med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det verkligen är roligt. Däremot uppskattar jag filmens lagom respektlösa inställning, där allting är en smula tillspetsat och gjort med glimten i ögat utan att gå för långt.

Storyn i den här filmen är minst sagt överdriven, och det rör sig om en väldigt komplicerad historia. Det har tyvärr blivit onödigt rörigt med en invecklad intrig som berör ett flertal olika länder. Fast tyvärr verkar storyn till stora delar bara vara en ursäkt för att få uppvisa "tankebefriande" actionsekvenser av typen "alla skjuter mot alla"; och det blir ganska tröttsamt efter ett tag. Därför lyckas filmen bara bitvis att engagera, och det är inte ens särskilt spännande längre. Något nämnvärt djup finns inte heller, och jag stör mig lite på kvinnosynen då Sarah behandlas som inkapabel att göra någonting på grund av hennes kön. Okej, det kanske inte var menat så, men det är i alla fall intrycket man får. Och Franks nedlåtande sexistiska kommentarer blir snabbt väldigt tröttsamma. Men det är kul med en actionfilm som fokuserar på äldre människor, och fortfarande är Sarah (vars skådis i verkligheten är 49 år gammal) den yngsta av rollfigurerna; vilket säger en del om åldern på övriga...

Filmen erbjuder ett snyggt och fullt funktionellt foto, men utan att nå upp till några högre höjder eller erbjuda något originellt bildspråk. Musik och klippning är fullt funktionellt, och det är en kul och fiffig lösning att visa vilka städer vi befinner oss i. Skådespelarinsatserna är också bra, och det är en imponerande ensemble som filmen uppvisar. Det är också glädjande att rollfigurerna från den första filmen spelas av samma skådespelare. Bruce Willis spelar relativt bra, även om hans roll känns ganska lik hans tidigare rollprestationer. Mary-Louise Parker är återigen ett riktigt fynd som Sarah, och känns både trovärdig och uppfriskande på ett sällsynt lyckat sätt. Jag blev faktiskt ännu mer imponerad av henne här än i Weeds, och det säger en hel del. Helen Mirren är också uppfriskande bra, och jag förstår att hon måste ha haft kul med att spela den här rollen. Catherine Zeta-Jones är riktigt bra i en nytillkommen roll som Katja. John Malcovish spelar ungefär samma slags roller som han alltid gjort, men gör det på ett bra sätt.

Red 2 är en hyfsad film som har vissa poänger, men som tyvärr är avsevärt sämre än den första filmen. Här finns det visserligen betydligt mer action än i ettan, men istället har nästan all humor försvunnit och humorn förpassats till ganska usla "one-liners". För att vara en actionkomedi verkar filmen också ha tagit sig själv på större allvar än de borde, och jag saknar den småfinurliga humorn som genomsyrade den första filmen. Det har också blivit en onödigt tillspetsad och invecklad historia, och allt bidrar till en film som för all del går att se men som inte engagerar i någon större utsträckning. Jag stör mig också på de sexistiska antydningar som förekommer, främst mot Sarah, och som jag inte kan minnas något av från den första filmen. När en actionfilm för en gångs skull har en stor kvinnlig roll, varför då motarbeta det genom att behandla henne som en andra klassens människa...? Tycker man om genren och framförallt den första filmen är det för all del värt att se även denna, men är man inte överdrivet förtjust i "hjärndöd action" är risken stor att man blir besviken, och mitt betyg stannar på en svag femma. Som renodlad action fungerar det hyfsat, men en actionkomedi borde kunna vara rolig också - och den lilla detaljen verkar det nya filmteamet ha missat...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär halvsmå men markanta svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text; inte ens vid de repliker som är på andra språk än engelska. Ej heller finns någon text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Direkt därpå kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är rörlig och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man inte kan välja att spela filmen utan text, utan föredrar man det måste man slå på filmen som vanligt och sen manuellt stänga av textningen med fjärrkontrollen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt även om det här inte är den sortens film där man skulle vilja se en massa bonus.

Recensionen skriven: 30 december 2013
Senast uppdaterad: 31 december 2013

Recensionen har lästs 3195 gånger av 1843 personer, sedan den 30 december 2013