Suzette (mamma) - Virginia Madsen Cesaire (pappa) - Billy Burke
Fader Solomon - Gary Oldman Fader Auguste - Lukas Haas
Roxanne - Shauna Kain Claude - Cole Heppell
Prudence - Kacey Rohl Rose - Carmen Lavigne
Madame Lazar - Christine Willes Adrien Lazar - Michael Shanks
Kaptenen - Adrian Holmes Lucie - Alexandria Maillot

Den amerikanska regissören Catherine Hardwicke började sin karriär som scenograf vid en rad filmer, innan hon debuterade som regissör och manusförfattare 2003 med den kritikerrosade independentfilmen Thirteen. Hon har därefter regisserat Lords of Dogtown och den inte fullt lika välkända The Nativity Story, innan hon gjorde det hon förmodligen är mest känd för i dagsläget; regisserat succéfilmen Twilight 2008. Hon lämnade filmbolaget och serien innan uppföljarna, och är nu istället tillbaka med rysardramathrillern Red Riding Hood; löst baserad på folksagan om Rödluvan som bl.a. bröderna Grimm nedtecknade på 1800-talet men som sannolikt har muntligt ursprung från medeltiden.

Någon gång under tidigare sekler (någon exakt tidsepok avslöjas inte) i den lilla byn Daggerhorn bor den unga kvinnan Valerie med sina föräldrar, sin mormor och sin storasyster Lucie. Hon är kär i skogshuggaren Peter och de har ett hemligt förhållande, men hennes föräldrar har redan arrangerat ett äktenskap med smeden Adrians son Henry. Honom är Valerie inte särskilt förtjust i, och därför planerar hon och Peter att rymma iväg tillsammans för att komma ifrån det (mer eller mindre) påtvingade bröllopet. Byn har länge terroriserats av en varulv, och invånarna offrar regelbundet boskap och lovar att hålla sig borta från de närbeliggande skogarna, för att varulven i gengäld ska hålla sig borta från byn. Men Valerie och Peters planer på att rymma avbryts när varulven kommer in i byn och dödar Valeries syster. Efter det vill hela byn döda det hemska odjuret, och de får hjälp av den berömda häx- och demonjägaren fader Solomon som är expert på hur man fångar varulvar. Då varulvar är människor under all annan tid förutom fullmåne är han övertygad om att någon av invånarna som bor i byn i själva verket är den fruktade varulven, och snart blir stämningen spänd när alla börjar undra vem av sina släktingar, grannar eller vänner som kan vara en varulv...

Att göra en vuxeninriktad filmversion av den klassiska sagan om Rödluvan och vargen är onekligen ett absurd begrepp, fast i ärlighetens namn har Red Riding Hood inte mycket mer än den absoluta grundstoryn gemensam med sagan. Storyn är i alla fall intressant, och manusförfattaren har på ett skickligt sätt lyckats att väva ihop en hyfsat djup och sammanhängande historia utifrån den minst sagt tunna folksagan. Det är intressant och fascinerande, trots att den ålderdomliga stilen från flera hundra år bakåt i tiden kan verka avskräckande till en början.

Stil- och temamässigt har filmen vissa likheter med Twilight, och det är ingen stor förvåning att dessa filmer har samma regissör. Det som skiljer är att Red Riding Hood har ett lite större djup än Twilight, och framförallt har en betydligt mer nedtonad romantik. Visst finns romantiska inslag även här, men de tar upp en väldigt liten andel av den totala speltiden, och det är absolut ingen romantisk stämning eller känsla igenom filmen som helhet. Jag uppskattar det, men bland yngre tonåringar är det troligt att det upplevs som en nackdel.

Filmen lyckas att underhålla och engagera från början till slut, och det finns även ett visst djup; mer än vad man kan tro vid en första anblick. Jag uppskattar också filmens metaforer, och utnyttjandet av antydda element i folksagan på ett mer rakt och ärligt sätt. Det märks att mycket energi lagts på manuset, och filmen har på ett imponerande sätt blandat realism med sagostil. Det fungerar riktigt bra, och det är hela tiden intressant och intensivt.

Kategoriseringen rysare är dock något överdrivet, för Red Riding Hood är trots allt ingen alltför otäck film. Det är spännande och intensivt nästan hela tiden, och vid enstaka tillfällen blir det också obehagligt. Men direkt otäckt blir det aldrig, utan det känns mer som en thriller än en skräckfilm. Men det är förstås inte nödvändigtvis något fel med det, då det också gör att filmen bättre kan tilltala även en yngre publik. Det är en så pass bred film att den fungerar bra för både tonåringar, strax under tonåren och fullvuxna. Därför känns den svenska åldersgränsen på 15 år som överdrivet hårt, för det här är trots allt inte värre än Twilight.

Filmen har en lite ovanlig ton och stil, i och med att åtminstone en del av handlingen går åt till att lista ut vem som är varulven i byn. Det utgör en del av behållningen, och det är såväl intressant som oförutsägbart. Det gör också att det är en fördel om man är uppmärksam och därmed uppfattar en del dolda ledtrådar som jag förmodar finns och som åtminstone undertecknad gick miste om. Kanske känner andra olika, men jag lyckades i alla fall inte att förutspå utgången, vilket är trevligt.

Filmen erbjuder också ett snyggt foto, med en del vackra bildkompositioner och ett starkt bildspråk. Tidskänslan är förvånansvärt autentisk, vilket bidrar till ett starkt helhetsintryck. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och i synnerhet Amanda Seyfred är i vanlig ordning lysande som Valerie. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och är en del av behållningen av filmen. Julie Christi är också bra som hennes mormor. Även i övrigt är det bra skådisar, även om Shiloh Fernandez och Max Irons inte imponerar lika mycket som Peter och Henry. Båda två gör visserligen stabila och hyfsade rolltolkningar, men känns bleka och opersonliga i jämförelse med den överlägsna Amanda.

Från trailers och marknadsföring är det lätt att avfärda Red Riding Hood som en billig Twilight-kopia, och förmodligen bidrar det till att den inte har lockat någon alltför stor publik internationellt sett. Men det är både tråkigt och orättvist, för trots vissa likheter har filmen inte alltför mycket gemensamt med Twilight. Här finns trots allt inte så mycket till romantik och en mer ålderdomlig stil, men istället finns gott om spänning och ett intensivt tempo. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas en smula, så att i synnerhet upplösningen kunnat få ett något lägre tempo så man lättare hinner uppfatta allt. Men det är ändå en riktigt bra film, som på ett skickligt sätt utgår ifrån den klassiska sagan men med en hel del förändringar, och ett fräscht och intressant manus. Jag uppskattar också att filmen blivit hyfsat djup och tänkvärd, men i slutändan är det inte riktigt tillräckligt märkvärdigt för att rättfärdiga ett högre betyg än en stark sjua.

Recensionen skriven: 20 april 2011
Senast uppdaterad: 20 april 2011

Recensionen har lästs 3882 gånger av 2354 personer, sedan den 20 april 2011