Regi: Jens Lien
Manusförfattare: Nikolaj Frobenius, baserat på en roman av Nikolaj Frobenius
Nikolaj - Åsmund Høeg Magnus - Sven Nordin
Lone - Sonja Richter Peter - Herman William Berntsbon
Anton - Trond Nilssen Nina - Camilla Friisk
Tor - Tony Veitsle Skarpsno Rektorn - Karl Bomann-Larsen

Handlingen tar sin början julen 1978 i Oslo-förorten Rykkinn, då 14-åriga Nikolaj lever ett stillsamt liv med sin lillebror och deras föräldrar. Mamma Lone är lågmäld och stillsam, medan pappa Magnus är en frisinnad och liberal arkitekt. Till julen serveras bara bananer, och pappa vill gärna att hans barn ska se på när han och Lone har sex med varandra. Men allting förändras när mamma Lone dör i en bilolycka, och Magnus blir alltmer extrem utan någon som kan få honom på jorden. Nikolaj blir alltmer utagerande och vill göra revolt mot Magnus; men det är allt annat än lätt då Magnus vill stötta sin son till 100% vad han än hittar på - inte ens att kasta en glasflaska på rektorns huvud är något fel med enligt Magnus synsätt...

Revolt är en förhållandevis originell och nyskapande film, som med utgångspunkt från en välbekant och allmängiltig story lyckas att skapa något förhållandevis nytt som skiljer sig från mängden. Det är en fascinerande premiss, som blir riktigt intressant att titta på. Även om filmen som sådan är en smula ojämn, blir det också riktigt underhållande. Det är en rolig och charmig film, som håller intresset vid liv trots en relativt tunn historia. Manusförfattarna har på ett skickligt sätt lyckats att romantisera över och samtidigt kritisera punken som form; en balansgång som fungerar över förväntan. Det är en stämningsfull och engagerande film, som både uppvisar ljusglimtar och samtidigt ett påtagligt mörker. Det är både charmigt, ljus och dystert; ibland rentav på samma gång.

Bitvis är det en riktigt rolig film, där man får skratta en hel del. Ibland väntar stora gapskratt, och ibland bara småfniss. Men det finns många humoristiska situationer och repliker, och samtidigt blir humorn aldrig påklistrad eller konstlad. Men det är en ojämn film, och 80% av de riktigt roliga situationerna inträffar under filmens första halvtimme. Därefter skiftar filmen stämning, och blir genast mycket mörkare med en dyster inramning. Då handlar allt plötsligt om ett berörande drama, där nästan all humor försvinner. Allt eftersom filmen fortlöper kommer en del av humorn tillbaka, och en del roliga scener dyker upp, men aldrig lika roligt som under den lysande första halvtimmen.

Bitvis känns filmen lite spretig, med ett flertal rollfigurer och sidohistorier, varav inte alla får ett naturligt avslut. Jag tycker heller inte riktigt att man får en tillräckligt bra förklaring på varför Nikolaj känner ett sådant behov av att revoltera; i synnerhet till de ganska extrema former som skildras här. Trots hyfsat mångbottnade rollfigurer känner jag att jag saknar någon form av nyckelscen för att förklara behovet av att göra revolt. Även om många förstås känner för att revoltera mot auktoriteter - både nu och då - så lär de flesta trots allt inte gå närmelsevis lika långt som Nikolaj gör. Och exakt varför revolten måste utgå ifrån punk är jag också lite osäker på. Nu kan detta bitvis bero på att jag är aningen för ung. och bara var spädbarn när punken var som störst, så kanske är detta lättare att förstå om man faktiskt växte upp med punkmusiken. Men i så fall tycker jag att manusförfattaren presenterat detta på ett galet sätt, då filmer borde fungera oavsett vilka personliga erfarenheter man har.

Det är också väldigt uppenbart att fokuset ligger på Nikolaj och Magnus, och de allra flesta andra rollfigurer har därför blivit tämligen endimensionella; och i vissa fall nästan helt osynliga. Det mest uppenbara är Nikolajs lillebror, som för det mesta lyser med sin frånvaro och som lika gärna hade kunnat skrivas ut ur filmen helt. Somliga scener känns också onödiga eller malplacerade, som exempelvis en scen där Johnny Rotten - den forna sångaren i Sex Pistols - pratar med Nikolaj i en dröm; en scen som mest förstör tidskänslan då Johnny Rotten åldrats så mycket sedan de scener där han medverkar via inspelat material på TV-skärmen. Slutet känns också en smula tillrättalagt, vilket skär sig lite med filmens övriga stil, som fram tills dess länge varit ganska mörk och dyster.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en utmärkt tidskänsla som bokstavligen andas 1970-tal in i minsta detalj. Skådespelarna är bra, och Åsmund Høeg är riktigt bra i huvudrollen som Nikolaj. Sven Nordin är också bra som pappa Magnus, och även i övrigt finns många bra skådisar. Det är visserligen inga Oscarsvärdiga rollprestationer, men samtidigt gör alla stabila insatser utan ett enda svagt kort.

Revolt är en bra och välgjord film, som underhåller med mycket humor, charm och allvar. Det är roligt men samtidigt berörande. Men det är också en lite ojämn film, som aldrig riktigt blir lika bra som den mycket lyckade första halvtimmen. Det blir heller aldrig lika gripande som det förmodligen varit meningen, och jag blir inte riktigt lika berörd som jag borde bli utifrån denna starka handling - något som kanske beror på att pappa Magnus ibland nästan känns som en parodi med sin extremt liberala syn på allting, och att en del av humorn känns lite väl dråplig. Men det är absolut en underhållande och mysig film, väl värd att se för de allra flesta men som samtidigt inte blivit riktigt lika minnesvärd som den borde ha kunnat bli. Kort och gott en stabil sjua; varken mer eller mindre.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har norskt tal (förutom några få repliker på svenska) och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren, rörlig och svenskspråkig. Menyn är enkel, och innehåller bara möjligheten att slå av och på text, välja scen eller spela filmen. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket känns lite tråkigt.

Recensionen skriven: 10 oktober 2012
Senast uppdaterad: 11 oktober 2012

Recensionen har lästs 2995 gånger av 1583 personer, sedan den 10 oktober 2012