Manusförfattare: Michael Petroni
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Michael Kovak - Colin O'Donoghue Fader Lucas Trevant - Anthony Hopkins
Angeline - Alice Braga Fader Xavier - Ciarán Hinds
Rosaria - Marta Gastini Faster Andria - Maria Grazia Cucinotta
Istvan Kovak - Rutger Hauer Fader Matthew - Toby Jones

Den svenska filmregissören Mikael Håfström, känd från bl.a. Oscarsnominerade Ondskan, är sedan några år tillbaka bosatt i USA; och hans första Hollywood-film hette Derailed. Häromåret fortsatte han med Stephen King-filmatiseringen 1408, och han fortsätter inom en snarlik genre med rysarthrillern Ritualen som behandlar ämnet exorcism och demonisk besatthet.

Den unga killen Michael Kovak har vuxit upp med sin pappa som är begravningsentreprenör efter att hans mamma begått självmord. Hans uppväxt har varit traumatisk, och han är därför angelägen att komma bort från begravningsbranschen som hans pappa förväntar sig att han ska fortsätta inom. Därför börjar han läsa till präst, trots att han inte är helt övertygad om att överhuvudtaget finns en Gud. Strax innan prästvigningen vill han hoppa av, men hans lärare övertalar honom att istället åka till Rom för en exorcistutbildning; för numera ska det finnas exorcister i alla städer i USA, och det är inget eftertraktat jobb. Fader Xavier driver föreläsningarna, men Michael ifrågasätter hans tes om demonisk besatthet och anser att det skulle kunna röra sig om andra mer jordnära förklaringar såsom exempelvis psykoser eller schizofreni. Prästen märker av Michaels tveksamhet, och skickar honom därför till fader Lucas som arbetar som exorcist en bit utanför staden. Han ska just utföra en exorcism på en gravid 16-årig tjej, som han anser är besatt av djävulen.

Det här är inte direkt någon originell film, utan Ritualen har en del likheter med filmer som Exorcisten och Besatt. Men exorcism som fenomen är förstås fortfarande ett ganska kontroversiellt ämne, varför filmen bör ses som förhållandevis vågad trots sin enkla stil. Det är också uppskattat med en lite mer realistisk och jordnära film om fenomenet, där fokuset inte ligger på hårresande effekter utan snarare på att skildra fenomenet någorlunda realistiskt med utgångspunkt från verkliga händelser. Det är ett fint initiativ och visst är storyn intressant.

Fast filmen som sådan håller lite ojämn klass. Det är hyfsat engagerande och vid en del tillfällen ganska spännande, och åtminstone en del av rollfigurerna är intressanta och mångbottnade. Genom det fascinerande ämnet och den hyfsat trovärdiga inblicken lyckas filmen också att hålla intresset vid liv och det blir aldrig tråkigt. Men tyvärr blir det heller aldrig särskilt otäckt, och det borde man kunna förvänta sig av en rysare. Visst är det bitvis halvspännande och milt obehagligt, men riktigt otäckt eller kusligt blir det aldrig. Om man förväntar sig en otäck skräckfilm kommer man därför att bli besviken, utan det är bättre att betrakta Ritualen som en dramathriller.

Filmen har också blivit minst en kvart för lång, och därför känns det periodvis ganska segt. Efter ett tag blir filmens symbolik och budskap också övertydlig, och jag saknar den intressanta diskussionen om psykiska sjukdomar eller andra logiska förklaringar som alternativ till demonisk besatthet som filmen inleder med - trots allt tas det ämnet upp i början, men efter ett tag blir det omöjligt att göra egna tolkningar och det blir för uppenbart att det faktiskt rör sig om besatthet.

Ritualen har också blivit lite väl katolsk för min smak, och framstår periodvis nästan som en enda lång reklamfilm för den katolska kyrkan. Självklart är katolska referenser oundvikliga när det handlar om besatthet och exorcism, men några fler nyanser hade verkligen varit önskvärt. Om man vore cyniskt lagd hade man nästan kunnat tro att manusförfattarnas avsikt varit att värva fler präster till den katolska kyrkan. Filmen är också tämligen förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte fram tills det uppenbara slutet.

Fotot är dock snyggt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk och en del läckra bildkompositioner. Skådespelarinsatserna är överlag bra, fast tyvärr ger Colin O'Donoghue ett lite för svalt och anonymt intryck i huvudrollen. Han spelar absolut inte dåligt på något sätt, men det hade behövts lite mer utstrålning och närvaro för att rollen ska fungera trovärdigt; särskilt under upplösningen då Colin känns lite för blek. Anthony Hopkins är dock som vanligt utmärkt som fader Lucas, och lyckas att spela trovärdigt med lagom mycket överspel. Alice Braga är också bra som Angelica, men tyvärr får hon inte särskilt mycket att arbeta med i en i det stora hela ganska oviktig roll.

Ritualen är inte någon av de bästa filmerna inom ämnet exorcism, och heller inte någon av Mikael Håfströms bästa filmer. Hans senaste amerikanska film 1408 var utan tvekan bättre, fastän den inte heller var något mästerverk. Däremot är det välkommet med en lite mer realistisk skildring av ämnet, utan frossande i specialeffekter och dylikt som annars brukar genomsyra genren. Genom den lite ovanliga återhållsamma stilen och det faktum att det trots allt är intressant och hyfsat engagerande, så blir det en helt okej och fullt sevärd film. Men tyvärr blir den inte alls så tänkvärd som den haft potential att bli, och har också blivit för lång för att motivera ett högre betyg än en svag sexa.

Recensionen skriven: 7 april 2011
Senast uppdaterad: 8 april 2011

Recensionen har lästs 3858 gånger av 2053 personer, sedan den 7 april 2011