Regi: Lenny Abrahamson
Manusförfattare: Emma Donoghue, baserat på en roman av Emma Donoghue
Joy - Brie Larson Jack - Jacob Tremblay
Gamle Nick - Sean Bridgers Robert - William H. Macy
Nancy - Joan Allen Leo - Tom McCamus
Dr. Mittal - Cas Anvar Konstapel Parker - Amanda Brugel

När Joy var 17 år gammal blev hon kidnappad av en man, och har sedan dess hållits fångad i ett litet rum i hans trädgårdsskjul, med ett takfönster som enda länk till omvärlden och där dörren hålls låst av ett kodlås. Gamle Nick (som hon kallar kidnapparen för) kommer varje vecka med det allra mest nödvändiga i mat- och klädväg, och våldtar henne i samband med dessa besök. Hon blir gravid och föder sonen Jack, som kommit att växa upp utan att veta att det existerar någonting annat än detta rum (som han kallar för Rum). I detta lilla rum har Joy och Jack en liten kokvrå, säng, garderob och en TV; och allt Jack lärt sig om världen är genom TV-program. Men när Jack är fem år gammal börjar Joy planera för att hon och sonen ska kunna rymma från det isolerade rummet...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, så det är fullt begripligt att vara lite lätt skeptisk inför Room. Det var jag också, men dessbättre avtog de känslorna snabbt. För det här är faktiskt en mycket bra film, och en av de bästa filmer jag sett på ganska länge. Trots en enkel och på papperet ganska tunn story har filmteamet lyckats göra en imponerande film av det hela. Det är fängslande och berörande, och intresset hålls vid liv hela tiden.

Vi får lära känna både Joy och Jack på ett bra sätt, som båda har blivit mångfacetterade och nyanserade rollfigurer som man hela tiden känner för. Att man däremot aldrig får något grepp om Gamle Nick eller får någon förklaring till hans agerande är förståeligt och ganska väntat - trots allt är det ju ur Jacks och Joys perspektiv som vi får se händelserna. Det är en känslosam film, som hinner med mycket under de två timmar den varar. Man får skratta lite grand, le en del och framförallt gråta en hel del. Periodvis är det så gripande att det är helt omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt är det ingen becksvart film, utan lämnar en gnutta framtidshopp och gör att det finns både sorg och glädje i den här skildringen.

Det är både engagerande och obehagligt, och filmen känns oerhört realistisk och autentisk. Man får faktiskt nästan en dokumentär känsla av det här, och det känns riktigt obehagligt i och med det hemska ämnet. Jag uppskattar också den lågmälda stilen, där man får dra sina egna slutsatser utan att få skrivet på näsan någonting. Det är skickligt att lyckas att göra en sådan här film så pass avskalad, och utan att det blir översentimentalt; på samma sätt som det annars vanligtvis brukar bli vid så här känslosamma ämnen. Tiden går snabbt, och filmen engagerar varenda sekund på ett mycket övertygande sätt.

Däremot kan jag tycka att Room har ett lite ojämnt tempo, där ett par scener upplevs något utdragna samtidigt som i synnerhet en viktig nyckelscen går lite fort framåt. Där kan man ett kort tag skönja vissa trovärdighetsproblem, då regissören valt att avklara den kanske viktigaste scenen på nolltid. Det känns lite märkligt, och jag tror effekten hade blivit större om man dragit ut på den scenen lite mer. Särskilt under den andra halvan förekommer också några scener som dragits ut lite för mycket, och som med fördel hade kunnat kortas ned en aning.

Att låta Jack fungera som berättarröst genom sina tankar fungerar också lite si och så. Inledningsvis är det effektfullt, för att på ett enkelt sätt åskådliggöra hur Jack ser på världen och berätta vad som hänt på ett naturligt sätt utan att behöva ta till tillbakablickar. Men mot slutet börjar vitsen med berättarrösten att försvinna, och den börjar upplevas övertydlig. Jag tror att man med fördel hade kunnat hoppa över berättarrösten under filmens andra halva, för då finns inte längre något tydligt syfte med den.

Fotot är utmärkt, och filmen lyckas att både skildra klaustrofobi på ett effektivt sätt samtidigt som bildspråket är starkt. Fotot är både intimt och storslaget på samma gång, och det är en imponerande bedrift. Skådespelarinsatserna är också utmärkta. Brie Larson är strålande som Joy, och gör en oerhört imponerande insats i en mycket svår roll. Jag har alltid tyckt att Brie varit en mycket talangfull skådespelerska, men här gör hon nog sin bästa insats någonsin; och det här kommer säkerligen att bli hennes stora genombrott i större skala. Att hon vann Oscar för den här rollen är fullt förståeligt och väntat, för mycket bättre än så här kan det ärligt talat inte bli. Jacob Tremblay är också utmärkt som Jack, och lyckas på ett skickligt sätt att få rollfiguren att kännas helt äkta. Han har en inlevelse och charm som är få barnskådespelare förunnat, och det känns aldrig någonsin konstlat. Nog för att det tog ett tag innan jag var säker på om han var en pojke eller flicka, men det är en annan femma... Jacob borde också ha blivit Oscarsnominerad för den här rollen, och det är säkerligen bara åldern som gjort att han inte blev det - trots allt brukar ju de flesta jurygrupper favorisera äldre personer. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen. Men det är utan tvekan Brie och Jacob som står för de riktigt storslagna rollprestationerna.

Room är en mycket bra och fängslande film, som lyckas att få ett begränsat ämne att kännas förvånansvärt omfattande. Det är känslosamt, tänkvärt och berörande, och det finns ett påtagligt djup. Det är mörkt och deprimerande, men det finns hela tiden en del ljusglimtar varför det aldrig blir för mörkt. Det är gripande och oerhört intressant, och jag uppskattar den lågmälda och närmast minimalistiska stilen. Jag har förstås inte sett alla filmer som gjorts, men vågar nog ändå påstå att det här är 2015 års bästa film - och det är utan tvekan den bästa filmen jag sett av de Oscarsnominerade filmerna i år. Det här är filmen som borde ha vunnit Oscar för bästa film, för i det här lilla formatet finns i stort sett allt - glädje, sorg, depression, svärta och djup. Det är en film som är väl värd att ses, och som alla snarast bör se. Kanske inte riktigt oförglömlig, men inte så långt ifrån, och jag kan inte med gott samvete ge filmen något annat än en stabil åtta i betyg.

Recensionen skriven: 17 mars 2016
Senast uppdaterad: 17 mars 2016

Recensionen har lästs 2598 gånger av 1464 personer, sedan den 17 mars 2016