Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Sarah - Ellie Cornell Bob - Jimmy Shubert
Harrison McKendrick - John Billingsley James Brewster - Jack Riley
Syster Holiday - Mary Pat Gleason Dr. Kent - Peter Mackenzie
Syster Price - Stacy Fuson Syster Lowe - Katie Lohmann
Syster Park - Cheryl Tsai Syster Montgomery - Jill Montgomery
Amys pappa - Marshall Bell Konstapel Burch - Lisa Ann Walter

Den brittisk-amerikanska Michael Hurst (icke att förväxla med den nyzeeländska teaterskådespelaren med samma namn) var en gång i tiden en framgångsrik kickboxare och karateutövare med mästerskapstitlar i bagaget. I slutet av 1990-talet bytte han karriär och började som regissör och manusförfattare. Trots att han inte har någon formell utbildning i området och trots att han vid regidebuten bara var 26 år gammal har han gjort sig ett namn inom framförallt lågbudgetrysare. Med måttligt framgångsrika filmer som House of the Dead 2 på meritförteckningen har han överlag inte fått alltför lysande kritik, men fortsätter att hanka sig fram inom branschen. 2006 kom hans rysarthriller Room 6; en independentfilm med låg budget som haft svårt att få distributionsavtal och släppts direkt på DVD i de flesta länder. Sverige är inget undantag, där den tre år efter världspremiären slutligen släppts på DVD under hösten. Handlingen kretsar kring den unga grundskolläraren Amy, som bott med sin pojkvän Nick i fyra år och lever ett stillsamt och trevligt liv. Men en dag förändras allt när Amy och Nick är inblandad i en allvarlig bilolycka och krockar med en annan bil. Amy klarar sig utan en skråma, men Nick blir svårt skadad och bryter benet. Ambulansen kommer snart till olycksplatsen, men ambulanspersonalen vägrar att vare sig låta Amy följa med i ambulansen eller ens berätta vilket sjukhus som de tänker ta Nick till. Amy har svårt att vara i närheten av sjukhus efter traumatiska upplevelser som barn, men är ändå fast beslutsam att hitta åt sin sambo. Men vid sjukhusen i närheten av olycksplatsen har ingen hört talats om Nick, och ingen verkar heller veta var han egentligen har förts. Det hela blir ännu mer mystiskt när Amy kommer i kontakt med föraren av den andra bilen som var inblandad i olyckan. Han heter Lucas, och klarade sig själv bra medan hans syster blev svårt skadad. Även hon har förts till något sjukhus utan att veta var, och tillsammans börjar Amy och Lucas att undersöka vad som egentligen pågår. På det mystiska sjukhuset Saint Rosemary's inser Nick snart att något inte är som det ska, och blir misstänksam när patienter spårlöst försvinner och sjuksköterskorna vill ta blodprov minst en gång om dagen. Under tiden börjar Amy se skumma syner, och vet snart inte om hon kan lita på vad hon själv ser...

Room 6 är sannerligen ingen normal eller traditionell film. Det är en mycket udda och underlig film, som inte liknar något man tidigare sett. Själva grundpremissen är kanske inte världens mest originella, men genomförandet, stilen och idén är mycket originell och nyskapande. Det här är en mycket kryptisk och mystisk film, där man inte förstår mycket av vad som pågår och där man överlag har betydligt fler frågor än svar. Men samtidigt är det inte en rörig film på något sätt - man förstår så mycket som manusförfattarna vill att man ska förstå, och intresset hålls vid liv hela tiden utan undantag. Därför har det också blivit en mycket fängslande och engagerande film, som visserligen lämnar en oviss och oklar känsla men som man samtidigt inte klarar av att vända blicken från en sekund. Fastän Room 6 kategoriseras som en rysare, så är det inte direkt en typisk skräckfilm. Någon alltför läskig film är det inte, och det är bara vid enstaka tillfällen som jag blev riktigt rädd och hoppade till. Men det är heller inte meningen med filmen, utan det filmen kan erbjuda är istället en mycket spännande och intensiv känsla där man känner en mycket obehaglig stämning utan att egentligen få se alltför mycket. Att hålla sig till psykologisk skräck är ett klokt drag, och därför sticker filmen ut från mängden och påminner inte om de flesta filmer inom samma genre. Som psykologisk skräck och thriller fungerar den desto bättre, och filmen erbjuder en oerhört intensiv och spännande känsla av sällan skådat slag. Faktum är att jag var helt slut när eftertexterna började rulla, och hade hjärtklappning ett bra tag efteråt. En så engagerande och intensiv film som denna är helt enkelt svår att hitta, och då är det svårt att vara negativ.

Egentligen finns det dock utan tvekan en del brister. Många av rollfigurerna är ganska endimensionella och svart-vita, och den enda riktigt mångbottnade och nyanserade personen är egentligen Amy. Men eftersom hon är med i nästan varenda scen, så är det också den klart viktigaste rollfiguren och den som man verkligen känner för och sympatiserar med. Nick har blivit lite platt, men har åtminstone en del nyanser och känns tillräckligt äkta för att man ska bry sig om vad som händer med honom. Då är det värre ställt med Lucas, som vi egentligen inte får veta någonting om och heller inte bryr oss om nämnvärt. Men ett ännu större problem är att allting blivit onödigt kryptiskt, och det är många sidohandlingar som egentligen inte leder någonstans. I slutändan kan man bara spekulera i hur allting hänger ihop, och även om jag har starka teorier så får vi inga definitiva besked. Men den största nackdelen är de sista fem minuterna, då jag inte alls tycker om slutet och heller inte tycker att manusförfattaren verkligen lyckats att sy ihop alla trådar och få allting att hänga ihop på ett tillfredsställande sätt. Faktum är att det, trots att det hade varit ännu mer kryptiskt, faktiskt hade känts mer tillfredsställande och logiskt att avsluta filmen precis innan den sista scenen. Room 6 är en lågbudgetfilm som gjorts med enkla resurser, men filmteamet har absolut gjort det mesta av omständigheterna. Fotot är snyggt och fullt funktionellt, och filmen erbjuder ett effektivt om än ganska sedvanligt bildspråk. Specialeffekterna imponerar inte alltför mycket, men fyller sin funktion. Då är de mer naturliga effekterna som åstadkommits genom smink och dylikt bättre, och där känns det mesta övertygande. Därför är det positivt att filmteamet försökt hålla datoranimation och digitala effekter till ett minimum för att istället fokusera på praktiska filmlösningar.

Skådespelarinsatserna är fullt godkända, men ingen lär vinna några priser för sina insatser här i första taget. Christine Taylor gör överlag en god insats som Amy, och spelar som regel övertygande och trovärdigt. Dock balanserar hon på gränsen till överspel i en del scener, och vid enstaka tillfällen passerar hon den gränsen. Shane Brolly är bra som Nick, men får heller inte alltför mycket att arbeta med. Jerry O'Connell spelar tyvärr lite väl stelt och opersonligt som Lucas, och dessutom är det svårt att ta honom på allvar i den här rollen efter att han spelat polisen Woody Hoyt i så väldigt många avsnitt av TV-serien Jordan rättsläkare. Att han dessutom spelar med nästan exakt samma minspel och agerande som i den serien gör heller inte saken bättre, men ärligt talat tyckte jag att han spelade mindre stelt där. Den starkast lysande stjärnan är utan tvekan den vid inspelningstillfället blott nio år gamla Chloe Moretz, som gör en strålande insats som den mystiska flickan Melissa. Otroligt nog verkar denna talangfulla tjej kunna klara av varenda roll med utmärkt resultat, och det ska bli intressant att få följa hennes karriär i framtiden. Room 6 har inte direkt fått lysande kritik av de flesta recensenter i världen, och snittbetyget på Internet Movie Database lär vara tillräckligt för att avskräcka de flesta. Men jag blev faktiskt imponerad över den, och tycker trots en del brister att det är en riktigt bra film. Visst är den kryptisk och svårförklarlig, men samtidigt erbjuder den en oerhörd intensiv och spännande stämning som förhöjer helhetsintrycket och gör att filmen trots sin orimlighet ändå förblir engagerande och ganska trovärdig. Den hade förvisso vunnit på ett mer finslipat och genomarbetat manus, och framförallt ett bättre slut, men samtidigt är det en intressant och minnesvärd film som jag inte kommer att glömma på ett bra tag. Därför kan jag med gott samvete rekommendera filmen för de flesta, och så länge man inte har orimliga förväntningar så blir de flesta nog inte besvikna. Efter att ha sett den här filmen hoppas jag också innerligt att jag inte behöver besöka något sjukhus den närmaste tiden, trots att jag hoppas och tror att de flesta sjukhus i Sverige inte är som Saint Rosemary's...

Room 6 erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo, men av någon outgrundlig anledning finns inget 5.1-ljud i Dolby Digital. Om man inte råkar ha en DVD-spelare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket låter minst sagt märkligt. Bild- och ljudkvaliteten håller hög klass, i synnerhet om man tar hänsyn till den högst begränsade budgeten. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget, men ändå någorlunda lättläst. Den svenska översättningen håller fullt godkänd klass, även om ett mindre antal översättningsfel förekommer. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel i 22 sekunder, som tyvärr inte går att vare sig hoppa eller spola förbi. Det känns tyvärr som lite för lång tid där man inte kan göra något. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, som följs av varningstexter på valt språk i 25 sekunder som tyvärr inte heller går att hoppa förbi. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, utan trailers eller dylikt. Menyerna är rörliga och ganska effektfulla, men finns endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor trots allt en hel del extramaterial, och därför är det mycket tråkigt att Universal Pictures inte velat eller kunnat licensiera det materialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 31 december 2009
Senast uppdaterad: 31 december 2009

Recensionen har lästs 3764 gånger av 1931 personer, sedan den 31 december 2009