Rosa - Anna Ryrberg Ville - Freddy Åsblom
Amir - Christopher Mhina Gabriella - Viktoria Lundell-Salmson
Jessica - Lina Lundberg Klara - Hedvig Heijne
Filip - Adrian Bursell Jasmine - Malin Zackrisson
Emma - Karin Bogaeus Pia - Cilla Thorell
Labbe - Douglas Johansson Manager - Rafael Edholm

Den vilt drömmande tonårstjejen Rosa började som en tecknad serie i Kamratposten, innan det blev en TV-serie på SVT vid namn Livet enligt Rosa. Nu har tiden kommit till en långfilm med denna populära karaktär, som hade biopremiär i början av året, och enligt uppgift ska vara en fortsättning på TV-serien. Undertecknad har dock aldrig vare sig läst serien eller sett TV-serien, men hade ändå inga större problem att hänga med, så uppenbarligen är långfilmen relativt fristående. För er som inte känner till Rosa, så handlar allting om en ung tjej vid namn Rosa, som tycker om musik och drömmer om att hon är en framgångsrik popstjärna. Hennes drömmar har en tendens att bli väldigt levande, så ibland har hon problem att hålla isär vad som är verklighet och fantasi. Verkligheten ser nämligen inte fullt lika glamourös ut - där är hon en helt vanlig tonåring, som dessutom har ganska bristfällig sångröst... Vid filmens inledning bestämmer sig Rosas mamma för att Rosa ska iväg på kollo på Gotland under ett par veckor under sommaren. Rosa har dock helt andra planer - hon och pojkvännen Ville har varit ihop i ett år, och har särskilda planer inför ettårsdagen. Men när Villes pappa hittar på andra planer för honom och Ville, och han inte protesterar särskilt mycket, så blir Rosa sur och går med på att fara på kollot; utan att ens upplysa Ville om det. På sommarlägret får dock Rosa problem med sin livliga fantasi, då hon inte kan hålla tyst om sina rockdrömmar, och snart tror halva lägret att de har en riktig popstjärna ibland sig...

Jag har aldrig tyckt att TV-serien Livet enligt Rosa verkade speciellt intressant, även om jag i ärlighetens namn egentligen inte heller gett det någon chans. Därför hade jag mycket låga förväntningar när jag satte mig ner för att se filmen, och trodde att det skulle bli en ganska plågsam upplevelse. Dessbättre hade jag dock fel. Det här visade sig vara en charmig och underhållande film, som är ganska rolig med många tillfällen för skratt. Storyn är också ganska intressant, även om den är tunn. Filmen är välgjord, och åtminstone de större skådespelarna spelar bra. Både Anna Ryrberg (Rosa), Freddy Åsblom (Ville) och Viktoria Lundell-Salmson (Gabriella/Galadriel) spelar utmärkt, och jag är mycket imponerad. Några av birollerna är det inte lika gott ställt med, och där ser man ibland tydliga tecken på bristande inlevelse. Något stort problem är det dock inte, och med tanke på de inblandades ålder, så tycker jag att man trots allt får vara relativt nöjd. Rosa - The Movie är dock mycket förutsägbar, och det är knappast någon konst ens för yngre tittare att vid ett tidigt skede lista ut det mesta som kommer att hända. Särskilt mycket till karaktärsutveckling ser vi heller inte till, och många av rollfigurerna känns ganska platta och endimensionella. Kanske beror det till viss del på att jag inte sett TV-serien, och det är möjligt att det hade känts bättre om man hade lärt känna karaktärerna därigenom innan man såg filmen. Jag tycker dock inte att det ska behöva vara nödvändigt att se TV-serien, bara för att kunna uppskatta en sådan här film till fullo. Dessutom kan man anmärka på att filmen har en lite väl övertydlig sensmoral, och den hade blivit bättre om man tonat ner de moraliska pekpinnarna en smula. Även om det är relativt lätt att sätta sig in i filmen, så lyckas dock inte regissören att få filmen att lyfta till fullo. Den blir helt enkelt lite väl sockersöt och menlös, även om jag håller fast vid att det ändå är en rolig och charmig film. Definitivt värd att ses, även för oss äldre än den huvudsakliga målgruppen, men inte särskilt minnesvärd eller någon stor upplevelse.

DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, och bildkvaliteten är god men med bristande svärta - de svarta partierna, exempelvis bakgrunden under eftertexter, ser mer mörkbrun än svart ut; och det kan väl ändå inte vara meningen...? Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är textad på norska (vanlig text) samt svenska för hörselskadade. Vanlig svensk text finns dock inte, men dövtextningen är inte alltför störande för oss hörande. När man matar in skivan, möts man av SF-vinjett följt av språkvalsmeny. När vi valt språk, visas först varningstexter på valt språk, och därefter visas ett flertal trailers för andra filmer. Sen kommer vi till huvudmenyn, som finns på både svenska och norska, och är enkel men stilren. Som extramaterial finns en 23 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. består av intervjuer med regissören Manne Lindvall och huvudrollsinnehavaren Anna Ryrberg samt inspelade scener bakom kulisserna. Det är ganska intressant, och vi får veta en del värdefulla fakta. Periodvis blir det dock lite väl oseriöst, och dessutom saknar jag intervjuer även med de andra större skådespelarna i filmen. Slutligen finns även en biotrailer för filmen, som den här gången inte känns alls lika poänglös som vanligt, då den faktiskt är ganska rolig och innehåller sekvenser som inte finns med på filmen. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket är tråkigt.

Recensionen skriven: 16 augusti 2007
Senast uppdaterad: 16 augusti 2007

Recensionen har lästs 4751 gånger av 2842 personer, sedan den 5 december 2007