Julia - Hanna Asp Alice - Vendela From
Samuel - Adam Pålsson Ellinor - Molly Nutley
Övriga medverkande:
Hanna Elffors Elfström Charlie Gustafsson

Philip Zandén, Ingela Olsson & Rolf Lassgård
© 2009 Sweetwater Production AB

Helena Bergström har länge tillhört en av Sveriges mest anlitade skådespelare, med en stor mängd roller i bagaget; ofta i filmer som hennes make Colin Nutley regisserat. 2007 slog Helena igenom som regissör med publiksuccén Se upp för dårarna, och ett par år senare var tiden mogen för hennes andra film som regissör. I Så olika debuterar Helena dessutom som manusförfattare, tillsammans med journalisten och författaren Tove Alsterdal.

Här kretsar handlingen kring två medelålders systrar som båda bor i Stockholm, och där den yngre är i 40-årsåldern. Den yngre heter Sanna, och jobbar som TV-producent. Hennes chefer har nu kommit på den lysande idén att direktsända ett nytt allsångsprogram från Skansen, men som till skillnad från det befintliga ska sändas inne bland djuren i inhägnaderna. Därför måste Sanna förhandla med Skansens djuransvarige Kristian, som inte alls är lika förtjust i idén. Till en början kommer de inte alls överens, men efter en stund börjar Sanna att bli attraherad av Kristian; fastän hon redan har ett löst förhållande med en annan man. Storasyster Lotta är nyblivet finansborgarråd för Socialdemokraterna i Stockholms stad, har två döttrar och är nyligen frånskild. Hon blir inte helt omtyckt på jobbet när hon redan första dagen börjar riva upp planer som arbetats med i åratal, och det blir heller inte bättre när hon börjar komma oppositionsrådet och moderaten Joel Adler allt närmare.

Jag tyckte om Se upp för dårarna, och hade därför ganska höga förväntningar inför Helena Bergströms andra film som regissör. Till viss del infriades dem, men till lika stor del inte. Så olika har i grund och botten en intressant story, och det fanns absolut stor potential. Det har också blivit en underhållande och trevlig film, som är smårolig och huvudsakligen genomarbetad. Det är ingen jätterolig film, men jag skrattade i alla fall vid några tillfällen. Mer än så hade jag väntat mig, men det finns i alla fall en och annan lyckad humoristisk poäng. De båda systrarna Lotta och Sanna är mångbottnade och intressanta rollfigurer, som känns nyanserade och äkta. Därför hålls också intresset vid liv, och jag kan inte förneka att filmen har en fin "feel good"-känsla. Det finns också ett visst djup och några smarta poänger.

Samtidigt hade jag dock väntat mig mer av Så olika. Framförallt är det här en lite ytligare historia än Se upp för dårarna, och erbjuder inte samma djup. Det handlar istället om en ganska lättsam dramakomedi, där det största fokuset ligger på romantik. Det är visserligen inget fel på det, och jag brukar älska romantiska dramakomedier. Men då hade det ju onekligen inte skadat om filmen kunnat erbjuda någonting som inte andra filmer kan, och åtminstone försöka sticka ut på ett eller annat sätt.

Men ett ännu större problem är att manusförfattarna har försökt att klämma in allt mellan himmel och jord, och i längden kan det därför bli lite tröttsamt. Det finns många rollfigurer, och man är chanslös att verkligen hinna lära känna alla. Förutom systrarna har de flesta också blivit ganska endimensionella och platta, och det är inte alltid helt oproblematiskt att hålla isär alla. Helena Bergström och medmanusförfattaren Tove Alsterdal verkar helt enkelt ha varit lite överambitiösa, och försöker att få med för mycket för en film. Så olika hade definitivt vunnit på att koncentrera sig på just de två systrarna och deras relation till varann. Den biten är mest intressant, och de lite för många kärleksrelationerna tillför inte så mycket då de inte alls är så ovanliga eller originella som manusförfattarna verkar ha trott.

Bitvis blir det också lite väl överdrivet och tillskruvat, och ibland börjar det kännas både löjligt och konstlat. Det gäller inte minst programledaren Francke, som tillhör det mest enerverande som världen någonsin skådat. Kanske ska hans tapiga stil föreställa roligt, men i mina ögon är det mer jobbigt än humoristiskt. Det finns också vissa logiska luckor, och filmen verkar ha satsat lite väl mycket på att bli politiskt korrekt och passa alla. En del av dialogen är också rentav löjeväckande, vilket gör att det ibland låter allt annat än naturligt. Eller vad sägs exempelvis om visdomsord som "Jag är inget djur - jag är en människa"...? Så olika har också blivit alltför övertydlig och förutsägbar, och några nämnvärda överraskningar väntar inte. Det är i och för sig inte särskilt förvånansvärt i sammanhanget, men filmen borde åtminstone ha tonats ner en del och blivit aningen mer subtil och lågmäld än det här. Slutet har också blivit alltför tillrättalagt, och känns inte alls äkta.

Visuellt är det dock en tilltalande film, med snyggt foto och ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. I stilen känner man tydligt igen Colin Nutley, och det känns lite oroväckande att både han och hans fru gör så lika filmer att man snart inte kan skilja dem åt. Skådespelarinsatserna är dock mycket bra, och både Ingela Olsson och Anna Ulrika Ericsson är utmärkta som båda spelar övertygande och trovärdigt. Även i övrigt är de allra flesta skådespelarinsatserna riktigt bra, och det finns inga tydliga brister i rollbesättningen. Det största problemet är Johan Widerberg, som inte kommer med alltför många gester eller minspel utan känns lite stel. Ljudet är ovanligt bra för att vara en svensk film, och till största delen är det inga större problem att höra vad alla säger. Då nästan alla svenska filmer lider av problem med antingen mixningen eller otydlig dialog, så är det glädjande att man faktiskt klarar sig utan textning för hörselskadade vid den här filmen.

Sammanfattningsvis blev jag lite besviken över Så olika och jag hade väntat mig mer. Även av en lättsam dramakomedi borde man kunna få till allting lite mer trovärdigt och lågmält, utan att överdriva till bristningsgränsen. Men det betyder på intet sätt att det skulle vara en dålig film. Det är fortfarande en smårolig, intressant och hyfsat charmig film med intressanta rollfigurer och som till största delen är engagerande. Jag hade hoppats på en något djupare film, men som lättsam underhållning fungerar det helt okej, och det är en fullt sevärd film. Mitt betyg stannar därför på en stabil sexa, och tycker man om svenska dramakomedier kan man absolut välja betydligt sämre filmer. Så olika är dock snäppet sämre än Se upp för dårarna, och misslyckas på sådana punkter som den filmen lyckades bättre med, och det känns som en oroväckande tendens när en regissör utvecklas åt fel håll...

Det är sällan som man behöver klaga på credits på filmer som inte är dubbade, men det här är faktiskt ett undantag till regeln. Av någon outgrundlig anledning listar nämligen både för- och eftertexter enbart skådespelarna i grupp och det framgår inte vem som spelar vilken rollfigur; något som sannerligen hade behövts. Personligen tycker jag att det borde vara en självklarhet att på sluttexterna ha med en fullständig rollista, med vem som spelar respektive karaktär - allt annat känns som en förolämpning mot alla de fina skådespelarna. Men tydligen håller inte produktionsteamet med mig om det...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Det finns även ett stereospår med syntolkning för synskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra, och i synnerhet bilden imponerar med fin svärta och hög detaljrikedom. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på danska och engelska. Det finns också svensk tilläggstext till de engelskspråkiga scenerna. Men av någon outgrundlig anledning innehåller den svenska texten för hörselskadade ingen översättning vid engelskspråkig dialog, utan då finns ingen textning alls. Den finns istället bara vid det "vanliga" svenska textspåret, så vill man få text till allt måste man alltså växla mellan dessa båda textningsspår; en synnerligen klantig miss. Textningen för hörselskadade innehåller dessutom inga ljudkommentarer eller information om vem som säger vad (inte ens när personerna inte syns i bild), utan är i praktiken helt vanlig text - praktiskt för hörande som vill ha texten som komplement, men mindre lyckat för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är svenskspråkig och rörlig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial på DVD-utgåvan, vilket är beklagligt och med tanke på att det rör sig om en omtalad svensk film också ganska egendomligt.

Johan Widerberg
© 2009 Sweetwater Production AB

Recensionen skriven: 6 november 2009