Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Sabrina - Melissa Joan Hart Salem - Nick Bakay
Hilda - Caroline Rhea Zelda - Beth Broderick
Harvey - Nate Richert Jenny - Michelle Beaudoin
Libby - Jenna Leigh Green Mr. Pool - Paul Feig

På senare tid har det blivit mer och mer vanligt med TV-serier och filmer med övernaturliga inslag. Ett uppenbart exempel är den populära komediserien Sabrina - tonårshäxan, som hade premiär på amerikanska ABC 1996, och gick i hela sju säsonger innan den slutligen lades ner 2003. Av någon anledning har det dröjt väldigt länge för denna serien att släppas på DVD - både i Sverige och resten av världen - men nu är det äntligen i full gång i alla fall. Serien bygger på en i USA populär serietidning utgiven av Archie Comics, men såvitt jag vet har den inte givits ut i Sverige. Därefter blev det till en amerikansk TV-film, där huvudrollsinnehavaren Melissa Joan Hart är den enda gemensamma skådisen gentemot TV-serien. Till serien börjar man dock på ny kula, och en del av handlingen i filmen upprepas därmed på nytt i pilotavsnittet. I centrum står Sabrina Spellman, som fram till hennes 16-årsdag är en helt vanlig tonårstjej. Hon får dock en rejäl chock när hon på sin 16-årsdag får veta att hon i själva verket är en häxa med magiska krafter, och att båda hennes fastrar också är häxor. Hennes katt Salem är heller inte en vanlig katt, utan är en förvandlad trollkarl (!). Att återvända till skolan blir inte enkelt, för att ha magiska krafter är inte så enkelt som det låter...

Är det någon som tycker att grundstoryn verkar realistisk och verklighetstrogen...? Nej, det är det inte heller. Här är det humor som står i centrum, och trovärdighet är inte ett av de aspekter som producenterna haft i åtanke. Serien har heller inte blivit lika realistisk som exempelvis Förhäxad, utan här finns många logiska luckor och märkliga detaljer. Antagligen är det avsiktligt, i och med att de komiska aspekterna ligger i centrum, hellre än något seriöst drama. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men ibland är det ju faktiskt trevligt att bara kunna slappna av med en komediserie, och kunna koppla ifrån verkligheten. Tycker man om sådant, så får man sitt lystmäte här. Serien är nämligen riktigt rolig, och man får många tillfällen att skratta. Specialeffekterna är betydligt enklare än i exempelvis Förhäxad, och rör sig om enkla trickfilmningar som inte lär övertyga särskilt många. Men i och med att det är en komediserie, så finns ju ärligt talat heller inte samma behov av realistiska specialeffekter, varför man får förstå att producenterna och TV-bolaget valt att satsa på ekonomiska hellre än snygga lösningar. Avsnitten som sådana håller dock en lite varierande klass, och medan somliga är mycket roliga och fantasifulla, så känns andra halvtråkiga med upprepningar och inte mycket nyskapande material. Kanske har manusförfattarna inte fått tillräckligt mycket tid, så att de tvingats ta till "utfyllnadsavsnitt" i viss mån. Det är ju trots allt fullt förståeligt att sådant kan hända, när man ska spela in 22 avsnitt under knappt ett år. Överlag är jag ändå ganska nöjd. och det här är en underhållande och charmig serie; som bevisar att serier inte behöver vara realistiska och jordnära för att kunna bli lyckade.

Recensionen skriven: 24 juni 2008
Senast uppdaterad: 24 juni 2008

Recensionen har lästs 4198 gånger av 2389 personer, sedan den 24 juni 2008