Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Kurt Wimmer
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Evelyn Salt - Angelina Jolie Ted Winter - Liev Schreiber
Peabody - Chiwetel Ejiofor Vassily Orlov - Daniel Olbrychski
Mike Krause - August Diehl President Lewis - Hunt Block
Rysslands president President Matveyev - Olek Krupa Shnaider - Corey Stoll

Den australiensiske regissören Phillip Noyce har främst varit verksam i USA, och har legat bakom filmer som Patrioter och Helgonet. Han har även visat sig klara av mer stillsamma filmer som den alltför underskattade verklighetsbaserade Rabbit-Proof Fence. Till hans senaste film har han övergått till en mer renodlad actionthriller, och den påkostade Salt hade svensk biopremiär i september 2010; två månader efter de flesta andra länder.

I centrum står Evelyn Salt, som är en framgångsrik CIA-agent som respekteras av alla. Efter att hon suttit fängslat och torterad i Nordkorea men blivit frigiven efter intensivt arbete av hennes tyska make Mike Krause har hon dock velat dra ner på fältarbetet, och ser nu fram emot ett mer stillsamt administrativt jobb inom CIA. Men innan dess får hon i uppgift att förhöra en avhoppande rysk spion, som har värdefulla underrättelseuppgifter från Ryssland. Han råkar veta att den ryska presidenten kommer att bli lönnmördad under ett kommande besök i New York, och att mördaren är en dubbelagent inom CIA som i själva verket är en rysk spion. Problemet är bara det att den ryska avhopparen råkar veta namnet på denne dubbelagent, och insisterar på att det är självaste Evelyn Salt. Hon blir chockad av uppgiften, men när hon inser att hennes överordnade tror på avhopparen bestämmer hon sig för att fly från CIA. Hon lyckas inte få kontakt med sin man, och måste nu använda alla sina färdigheter för att hålla sig gömd från hennes egna chefer.

Det här är ingen alltför originell film, för trots att själva grundstoryn inte förekommit alltför ofta så är upplägget desto mer bekant. Däremot är det en trevlig omväxling med en stark kvinnlig huvudroll i en actionfilm; något som fortfarande är alltför sällsynt. Här är nämligen Evelyn Salt en enda väsentliga rollfiguren, och alla manliga rollfigurer är tämligen ointressanta. Visserligen vore det ju bäst om alla rollfigurer varit mångbottnade, men jag föredrar trots allt viktiga kvinnliga rollfigurer än manliga.

Den första halvtimmen tyckte jag att det var en riktigt bra film, som trots allt kändes hyfsat realistisk och lyckades att förmedla en intressant story. Problemet är att ju längre filmen fortlöper desto mindre realistisk blir filmen, och snart har trovärdigheten sjunkit till botten. Det är en minst sagt tillspetsad och osannolik historia, som är svår att riktigt tro på och som blir allt svårare mot slutet. Det blir heller inte bättre av att Evelyn Salt verkar övermänskligt stark, och kan slå ner de starkaste säkerhetsvakter utan ansträngning. Fast å andra sidan brukar actionfilmer sällan vara realistiska, och där brukar det höra till att man får tänja på logiken en del. Och det finns absolut värre filmer på den här fronten än Salt, men ibland går det ändå lite för långt och vid några scener verkar Evelyn vara en supermänniska som klarar av det ingen annan i världen skulle klara - trots att hon till utseendet inte ser ut att vara alltför överdrivet vältränad.

Dessutom lider filmen, även inom sin egen värld, av vissa logiska luckor. En del beter sig inte alltför smart, och om jag hade flytt från CIA skulle åtminstone inte jag åka hem till min egen lägenhet det allra första jag gjorde - man behöver ju knappast vara något geni för att lista ut att det vore det första stället alla letar på... Dessutom är många av Secret Service-agenterna mer än lovligt korkade, och begår ofta grova tjänstefel. Men trots de många logiska luckorna och enorma trovärdighetsproblemen lyckas Salt ändå att engagera och fängsla, och jag kunde inte slita mig från TV:n. Det är också överlag oförutsägbart, där det inte är så lätt att förutspå utgången; ovanligt för den här genren.

Tempot är oerhört högt, och här händer något precis hela tiden. Kanske är det en avsiktlig taktik för att man inte ska hinna tänka så mycket på trovärdigheten, men jag hade gärna sett åtminstone några lugnare stunder så man faktiskt hinner andas ut och tänka hur allt hänger ihop. Det är trots allt en ganska invecklad och rörig historia, och jag fick anstränga mig för att någorlunda förstå allt. Jag tror heller inte att ett lägre tempo hade gjort trovärdighetsproblemen mindre tydliga, utan det står klart vid ett relativt tidigt skede att det inte är realism man satsat på. Men det är i och för sig inget fel med det, och till skillnad från nästan alla andra actionfilmer (som långt ifrån tillhör min favoritgenre) lyckades Salt att få mig fascinerad och engagerad från början till slut.

Fotot är fullt funktionellt, även om filmen inte sticker ut nämnvärt på den fronten. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Angelina Jolie är riktigt bra i huvudrollen. Hon lyckas trots allt med konststycket att få Evelyn att kännas äkta och filmen att framstå som någorlunda trovärdig, vilket är en imponerande bedrift med tanke på storyn. Även i övrigt är det bra skådisar, där alla gör bra ifrån sig även om ingen lär vinna någon Oscar för Salt.

I actionfilmer är det fortfarande alltför sällsynt med kvinnliga huvudroller, och när det för en gångs skull kommer en sådan film med en stark kvinna i centrum kan man därför förlåta brister lite mer än vad man hade gjort med manliga huvudroller. Och trots en del logiska luckor och stora trovärdighetsproblem så lyckas ändå Salt att engagera och hålla intresset uppe. Det är en spännande och välgjord film, varför jag till viss del kan ha överseende med en lite väl tillspetsad story och att Evelyn framstår som orealistiskt stark. Det här är ingen särskilt djup film som man funderar på i efterhand, men som underhållning för stunden fungerar den ändå helt okej. Trots att action tillhör en av de genrer jag tycker allra sämst om, så hade jag trots allt fullt utbyte av Salt och kan därför rekommendera den - under förutsättning att man inte har orealistiska förväntningar, utan vet vad man ger sig in i. Betygsmässigt når den upp till en sexa, men utifrån enbart de första 40 minuterna hade filmen förtjänat ett högre betyg än så.

På DVD-utgåvan finns tre olika versioner av samma film, via den teknik som kallas seamless branching. Först finns den biovisade versionen, därefter finns en så kallad Directors Cut (d.v.s. som regissören tänkt sig filmen, innan ev. inblandning från filmbolaget) och slutligen finns en Extended Cut som är mellan de två andra i längd. Jag valde att se filmen i Directors Cut, då det bör vara som filmteamet tänkt sig filmen, men har även gjort stickprovskontroller i de andra två versionerna. Den största skillnaden är slutet, där Directors Cut-versionen är nästan identisk med bioversionen förutom att de sista 20 sekunderna klippts bort i bioversionen. Där tycker jag faktiskt att bioversionens slut är bäst, då Directors Cut-versionens tilläggsslut orsakar ännu större trovärdighetsproblem än resten av filmen. Extended Cut-versionen har däremot ett helt annat slut än båda de andra versionerna, där flera scener mot slutet skiljer sig helt och hållet. Det är ett intressant slut att se, men personligen föredrar jag ändå den biovisade versionens slut.

Recensionen skriven: 7 januari 2011
Senast uppdaterad: 7 januari 2011

Recensionen har lästs 4143 gånger av 2126 personer, sedan den 7 januari 2011