Carl Vanderveer - Greg Kinnear Dan Day - Pierce Brosnan
Gwen Vandermeer - Jennifer Connelly Angie Vandermeer - Isabelle Fuhrman
Jim Hunt - Ciarán Hinds Honey Foster - Marisa Tomei
Jerry Hobson - Jim Gaffigan Bedelia Hobson - Mary Callaghan Lynch
Konstapel Bill Peale - Michael Maurice Jorge Guzman de Vaca - Yul Vazquez
Paul Blaylock - Ed Harris Tabitha - Christine Kelly

Pastorn Dan Day driver den populära Tredje millenniets kyrka, med konservativa värderingar och många medlemmar. Han har planer på att bygga ett helt kristet samhälle kallad Staden på kullen, som han själv tänker driva. Alla i staden är dock inte lika religiösa, och efter att han mött den ateistiska professorn Paul Blaylock i en offentlig debatt om religion blir han hembjuden till professorn på kvällen. En av pastorns nyaste medlemmar är den tidigare narkomanen och Grateful Dead-beundraren Carl. Han är numera omvänd och religiös, och lever ett stillsamt familjeliv med sin ultrareligiösa fru Gwen och hennes tonårsdotter Angie. Carl följer med Dan hem till professor Blaylock, som vill diskutera planer på att skriva en bok tillsammans. Men allt går inte som planerat, då Dan under en upphetsad diskussion råkar skjuta professorn. Den chockade Carl bevittnar hela händelsen, men Dan övertygar honom om att inte ringa polisen utan istället få det att se ut som självmord. Till en början fungerar det bra, men lite senare inser Carl att Dan har pekat ut honom som gärningsmannen...

Salvation Boulevard är en ganska originell film, som berättar en bekant historia på ett nytt sätt. Det är väldigt udda och skruvat, men ändå en ganska bra och underhållande film. Filmen tar upp kyrkliga (och närmast sektliknande) aktiviteter och riskerna med hjärntvätt på ett elegant sätt, och det finns en viss satirisk kärna som jag uppskattar. Samtidigt är det charmigt och underhållande, och det är en ganska rolig film. Man får skratta då och då, och även fast det långt ifrån rör sig om några stora gapskratt, så finns det i alla fall en viss humor i nästan allt. Det är charmigt och gjort med glimten i ögat, samtidigt som det finns en viss allvarlig underton.

På omslaget kategoriseras filmen som en thrillerkomedi, och det är verkligen en sanning med modifikation. Särskilt spännande blir det aldrig, utan det här är snarare en dramakomedi med några enstaka actioninslag. Men om man förväntar sig en dramakomedi, med en viss allvarlig kärna men gjort med glimten i ögat, så fungerar det bättre. Det är inget man skrattar högt åt, men det förblir engagerande, småroligt och charmigt. Man har helt enkelt trevligt medan man ser filmen, men något jättestort djup finns inte utan det rör sig om underhållning för stunden. Trots en ganska extrem och osannolik historia är det lätt att dras in i handlingen, och det är engagerande och intressant. Trots att ganska mycket händer är det heller inga problem att förstå allt, så man behöver inte vara jätteskärpt och tänka en massa för att förstå handlingen - på gott och ont. Det har blivit lite väl övertydligt, men å andra sidan uppskattar jag när man inte behöver analysera allting i det oändliga för att förstå hur allting hänger ihop.

Det stora problemet med Salvation Boulevard är att allting blivit lite väl skruvat och tillspetsat, där manusförfattarna överdrivit allting till bristningsgränsen. Trovärdigheten sjunker till botten redan efter en kvart, och värre ska det bli... Det är väldigt udda och överdrivet, och även om det bitvis fungerar bra så har filmteamet ibland skruvat allting några varv för mycket. Det har helt enkelt blivit en smula för mycket, så att man nästan blir slut av att se på filmen.

Många av rollfigurerna är också väldigt överdrivna och tillspetsade, där framförallt paster Dan och Carls fru Gwen blivit så överdrivna och endimensionella att det är helt omöjligt att känna mycket annat än irritation för dem. Det ska säkert föreställa vara roligt, men har gått lite för långt tills det inte längre blir roligt; åtminstone inte annat än under vissa perioder. Carl framstår till en början som lite väl "tapig", men utvecklas till sist till att bli en någorlunda vettig människa som man åtminstone till viss del kan sympatisera med. Men den enda riktigt normala och vettiga rollfiguren, som är lättast att känna för, är faktiskt Gwens dotter Angie. Hon hinner också få en del nyanser, men har tyvärr fått för lite utrymme och förblir ibland lite för passiv. Här märks det tydligt att allting ska kretsa kring Carl och pastor Dan, och det fungerar lite sisådär då den sistnämnda blivit så överdriven och svartvit att man närmast driver sig till vansinne. Återigen säkerligen menat som humor, men det fungerar inte riktigt lika bra som regissören och manusförfattaren tänkt sig.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med en del vackra vyer och bra scenografi. Skådespelarinsatserna är ganska bra. Greg Kinnear är bra som Carl och Isabelle Fuhrman är utmärkt som Angie. Jennifer Connelly gör en stabil och bra rollprestation som Gwen, och sannolikt allt som går av den tyvärr hopplöst tillskruvade rollfiguren, där "hjärntvättad" bara är förnamnet... Pierce Brosnan är ganska bra som pastor Dan och spelar bättre än väntat, men känns ibland en smula tam samtidigt som han ibland balanserar på gränsen till överspel. Ciarán Hinds är bra som Gwens pappa Jim, oc Marisa Tomei är som vanligt bra som Honey; men får inte heller mycket att arbeta med. Även i övrigt är det bra skådespelare, med inga riktigt svaga kort men heller inga direkta Oscarsprestationer.

Salvation Boulevard är en välgjord och underhållande film, med en mycket intressant premiss. Det blir dock inte riktigt vasst nog för att fungera som satir, inte tillräckligt berörande eller trovärdigt för att fungera fullt ut som drama och inte riktigt tillräckligt rolig för att fungera som komedi. Det blir ändå helt okej och som dramakomedi betraktad är det fullt sevärt, men jag kan inte låta bli att känna att det hade blivit bättre om man inte skruvat till allting lite för långt. Betygsmässigt förtjänar filmen en mycket stark sexa, och den är definitivt värd att se för de flesta, men heller inget man funderar på långt i efterhand. Kort sagt lämplig som lättsam underhållning för stunden, men inte mycket mer än så.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Problemet är att texten alltid ligger på samma ställe, och när det vid några tillfällen förekommer engelska textskyltar ligger den svenska texten över dessa och blir i det närmaste helt omöjlig att läsa. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, men det förekommer ett fåtal översättningsmissar. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls. För övrigt är det värt att poängtera att den angivna speltiden på DVD-omslaget av någon märklig anledning är helt åt skogen - på omslaget anges längden som 1 timme 47 minuter, men i verkligheten räcker filmen bara 1 timme 32 minuter (medräknat alla sluttexter).

Recensionen skriven: 9 april 2013
Senast uppdaterad: 10 april 2013

Recensionen har lästs 3140 gånger av 1805 personer, sedan den 9 april 2013