Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Samantha - Christina Applegate Andrea - Jennifer Esposito
Howard - Kevin Dunn Regina - Jean Smart
Todd - Barry Watson Dena - Melissa McCarthy
Frank - Tim Russ Chase - Rick Hoffman
Chloe - Kiele Sanchez Tracy - Joy Osmanski

Christina Applegate & Tim Russ

Den irländska författaren Cecelia Ahern är dotter till en f.d. statsminister på Irland, och debuterade 2004 med romanen P.S. I Love You, som nyligen filmatiserades. Trots sin ringa ålder på bara 27 år har hon redan hunnit ge ut sex ytterligare romaner och ett flertal noveller. Numera är hon också verksam i USA. Sedan 2007 har hon tillsammans med amerikanska Don Todd skapat och producerat en komediserie för Disney-ägda ABC, som fått titeln Samantha Who?. Trots bra tittarsiffror och det faktum att den vunnits ett flertal priser världen över lades serien ner i juli 2009 efter dess andra säsong. Den första säsongen visades på TV4 under våren, då under den nedkortade titeln Samantha, och nu har hela den säsongen släppts som DVD-box. DVD-utgåvan går dock under originaltiteln - ett klokt beslut, då jag inte kan förstå logiken bakom att korta ner titeln till bara Samantha. Handlingen kretsar kring 30-åriga Samantha, som är en av cheferna på ett större företag. Efter att ha råkat ut för en smitningsolycka hamnar hon i koma, och vaknar upp igen åtta dagar senare. Då har hon dock drabbats av minnesförlust, och har ingen aning om vem hon är eller vad hon gjort. Med hjälp från hennes familj och vänner försöker hon nu att pussla ihop sitt liv igen och vem hon egentligen var. Men det är inte nödvändigtvis en positiv upplevelse, då Samantha börjar upptäcka att hon inte var en alltför trevlig eller hjälpsam människa innan olyckan...

Att filmer och serier på ett eller annat sätt handlar om minnesförlust är ingen ovanlighet, men däremot är det här mig veterligen första gången som en komediserie kretsar kring detta. Det är en smart idé, som gör att serien kan fortsätta och varieras nästan hur länge som helst, utan att det blir upprepande. Därför har Samantha Who? också blivit en bra och lyckad serie, som varieras en hel del och därför förblir engagerande och intressant utan att den röda tråden påverkas. De flesta avsnitt är relativt självständiga, men till skillnad från de flesta komediserier finns det en fast röd tråd igenom hela serien och många aspekter refereras mellan de olika avsnitten. Det är en bra kompromiss, och gör att det går att se enstaka avsnitt men att man får större utbyte av den om man ser alla avsnitten. Många mer eller mindre djupa ämnen hinner tas upp under den första säsongen, och överlag känns serien trovärdig. Det är också en riktigt rolig serie, där man hinner skratta vid ett flertal tillfällen i varje avsnitt. Till skillnad från de flesta komediserier kan det dock inte beskrivas som en renodlad komedi, utan här spelar drama nästan lika stor roll. I och med Samanthas allt annat än charmerande förflutna är det mycket som tas upp som inte direkt är humoristiskt, och därför blir det också berörande och intressant även som drama. Efter att vi sett alltför många renodlade och ganska ytliga komedier är det onekligen en trevlig omväxling, och gör att Samantha Who? känns förhållandevis originell och ovanlig.

Men trots de många fördelarna blev jag inte överbegeistrad i serien, som trots allt har en del brister. Det mest påtagliga är att många komediserier är roligare än denna. För även fast jag skrattade vid ett flertal tillfällen, så blir det sällan några riktigt stora skratt och de klockrena poängerna lyser nästan helt med sin frånvaro. Humorn i de olika avsnitten varierar också en del - vid några tillfällen är det mycket roligt medan vid andra tillfällen går skämten över huvudet på många. I de flesta fall stannar det dock någonstans mitt emellan dessa två ytterligheter. I och med att serien fungerar så bra som drama gör det inte så mycket att humorn inte är i toppklass. Men istället medför det att serien bygger mycket på överraskningar, så när man väl sett avsnitten en gång är det inte lika roligt att se om. Renodlade komediserier brukar som regel hålla att ses om på ett helt annat sätt, och kan vara lika underhållande den tredje eller fjärde gången som den första. Man kan ibland också känna att det så kallade "network"-formatet (d.v.s. det reklamformat som de stora TV-bolagen i USA använder) är lite för begränsande för serien, då det innebär att alla avsnitten är ganska exakt lika långa; närmare bestämt 21 minuter och 30 sekunder. Då serien tar upp så många olika ämnen och det därför ibland kan vara svårt att hålla avsnitten lika långa. Kanske hade serien mått bättre av att visas i lite friare form, exempelvis på någon av de amerikanska betalkanalerna. Samantha Who? är en singelkameraserie, vilket innebär att den spelats in med en enda kamera och fotograf, och därmed har nya tagningar gjorts vid byte av vinklar. Det innebär följaktligen att den till skillnad från många komediserier inte har spelats in inför publik; något som åtminstone historiskt varit mer regel än undantag vid komediserier. Det innebär också att serien inte innehåller något publiskratt i bakgrunden, vilket är en välkommen och trevlig omväxling. Det upplägget medför samtidigt att det blir lite mer levande och realistiskt, och det är en påkostad och välgjord serie med snyggt foto och ett effektivt bildspråk.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och efter de båda sedan länge nedlagda komediserierna Våra värsta år och Jesse är det trevligt att återse Christina Applegate. Hon är en lysande skådis, och gör en utmärkt insats även här med perfekt komisk tajming och en imponerande närvarokänsla. Visserligen kan en del av illusionen gå förlorad, då hon är en så etablerad skådis i och med tidigare långkörande TV-serier, men det får man snabbt överseende med då hon helt enkelt är så bra. Jennifer Esposito (mest känd från Spin City) är också bra som bästisen Andrea, och spelar övertygande och trovärdigt trots en inte särskilt tacksam karaktär. Det är lite värre ställt med Barry Watson som ex-pojkvännen Todd - han är visserligen en duktig skådis och spelar bra, men efter att vi sett honom som Matt Camden i så många år i dramaserien Sjunde himlen är det omöjligt att inte jämföra med hans rollfigur där. Även Melissa McCarthy (Dena) lider delvis av samma problem, i och med hennes långkörande roll som Sookie i Gilmore Girls, men det blir ändå inte lika påtagligt där. Kort sagt är Samantha Who? en trevlig och underhållande serie, som erbjuder ett större djup än vad komediserier vanligtvis gör. Alla avsnitt håller en normal och jämn nivå, men det är samtidigt inte något storslaget mästerverk. Tyvärr kretsar serien för mycket kring överraskningsaspekter för att den ska hålla fullt ut att se flera gånger, och om man redan har sett alla avsnitt på TV är det därför tveksamt om boxen är köpvärd. Om man dock i likhet med undertecknad missade den när den gick på TV4, så kan det absolut vara på sin plats att ta en närmare titt på den här säsongsboxen.

DVD-boxen består av tre DVD-skivor, och kommer i ett digipackfodral med papphölje. I fodralet finns ett häfte med mer eller mindre partiska beskrivningar av rollfigurerna och råd från dem, samt en lista på avsnittstitlarna. Jag saknar dock korta beskrivningar (synopsis) av avsnitten, vilket hade underlättat för att hitta åt specifika avsnitt. Skiva 1 och 2 överlappar varandra, och därför måste man ta upp den ena för att kunna komma åt den undre skivan. Skiva 3 är dock separat på sidan om, och märkligt nog finns det en hållare för en fjärde skiva fastän någon sådan inte finns med - gissningsvis har samma fodral även använts till TV-serieboxar med fyra DVD-skivor. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på spanska och italienska (varav det sistnämnda enbart är i stereo). Avsnitten är textade på 10 olika språk, däribland de fem nordiska språken. Det finns dessutom två engelska textspår - både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket är trevligt. Dock finns ingen svensk text för hörselskadade, men när skivan rymmer så många språk är det å andra sidan förståeligt att man inte gärna kan lägga in så många extra textremsor. Bild- och ljudkvaliteten är bra, och håller generellt aningen högre kvalitet än normal digital-TV. När man matar in de tre DVD-skivorna möts man av språkvalsmeny, som följs av varningstexter och distributörsjingel. Därefter visas några trailers för andra TV-serieboxar, som dock går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är effektfull och stilren men som endast finns på engelska.

Som extramaterial på den första skivan finns ett kommentatorspår med de exekutiva producenterna Donald Todd och Peter Traugott samt huvudrollsinnehavaren och tillika producenten Christina Applegate. Det är ganska intressant och en del matnyttig information kommer fram. Dock saknar jag Cecelia Aherns närvaro i kommentatorspåret, i synnerhet då hon kommer på tal vid några tillfällen. På den andra skivan finns inget extramaterial, utan enbart avsnitten. På disc 3 finns sju olika bortklippta scener från olika avsnitt, tillsammans med introduktioner av producenten/skaparen Donald Todd. De är intressanta och småroliga, men tillför inte så mycket. Tyvärr saknas också information om exakt i vilka avsnitt som scenerna hade hört hemma, och det vore mer logiskt att lägga dessa scener på de tidigare skivorna i anslutning till själva avsnitten. Slutligen finns även ett antal så kallade bloopers, d.v.s. misslyckade tagningar. Dessa går under det originella namnet "Samantha Whoops?", och räcker drygt en minut. Tyvärr är de lite för oseriösa, och går bara ut på att skådespelarna skrattar vid fel tillfällen. De är också för korta och utdragna ur sitt sammanhang, för att vara till någon egentlig användning. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Det som finns är visserligen ganska intressant, men jag saknar fler kommentatorspår samt någon form av bakom kulisserna-dokumentär. Även om extramaterial inte är lika viktigt vid TV-serier som vid långfilmer, så hade det behövts någonting mer intressant för att få folk som redan sett serien på TV att motivera sig att köpa DVD-boxen. Allt extramaterial har dock svensk text, även kommentatorspåret, vilket är imponerande och trevligt.

Christina Applegate & Melissa McCarthy

Recensionen skriven: 2 september 2009
Senast uppdaterad: 3 september 2009