Ingrid - Hanna Asp Elsa - Emilia Bostedt
Sanna - Ánne Biret Somby Hedda - Beata Cavallin
Aahka - Lillie Sparrok Aaja - Tom Kappfjell
Gustav - Andreas Kundler Vetenskapsman - Anders Berg
Laevie - Ylva Gustavsson Anna-Stina - Anna Sööfe Bull Kuhmunen
Jon-Olov - Jonar Thomasson Prästen - Bo Lundmark

När hennes syster går bort återvänder Elle-Marja motvilligt till Lappland med sin son och barnbarn, för att närvara på begravningen. Hon uppvisar dock ingen större sorg efter sin systers bortgång, och blir heller inte särskilt uppskattad då hon vägrar att tala samiska och gör allt för att ingen ska få veta om att hon faktiskt är same. Hon tänker tillbaka på sin barndom vid Norra Storfjället i Lappland, då hon växte upp med sin syster Njenna och deras mamma. I likhet med andra unga samer gick Elle-Marja och Njenna i nomadskola i byn, och fick därför bara träffa sin familj under lov och mellan terminerna. I skolan är det strängt förbjudet att tala samiska och stämningen är hård, då eleverna tvingas lära sig psalmer utantill och får lära sig att tala svenska obehindrat. Elle-Marja blir svårt mobbad av de icke-samiska barnen i byn, och blir alltmer skeptisk till hela uppväxten. Hon vill studera vidare på universitet, men blir chockad när lärarinnan upplyser henne att hon inte är kvalificerad att studera vidare - i nomadskola får man inte lära sig tillräckligt och "samers hjärnor är inte tillräckligt utvecklade för att klara av mer avancerad utbildning". När sedan alla elever tvingas utstå förnedrande rasbiologiska undersökningar på skolan utan att lärarinnan lyfter ett finger för att hjälpa eller ens förklara får Elle-Marja nog. Hon bestämmer sig för att "låna" lärarinnans kläder och namn, bränner sina samiska kläder och flyttar ensam till Uppsala - allt för att kunna börja ett nytt liv med högre studier och förhoppningsvis utan rasism.

Efter att det talats så länge om Amanda Kernells långfilmsdebut har jag sett fram emot Sameblod, och till största delen infrias mina förväntningar. Det här är helt enkelt en riktigt bra film, som skildrar ett mörkt kapitel i svensk historia på ett ypperligt sätt. Behandlingen av samerna för några decennier sedan är ett ämne som förtjänar att uppmärksammas, och det märks att det också är ett ämne som står Amanda Kernell varmt om hjärtat. Det skildras på ett övertygande och starkt sätt, och fastän filmen som sådan huvudsakligen är fiktiv så upplevs det mycket realistiskt och jordnära. Det är också intressanta rollfigurer, och framförallt Elle-Marja har blivit en mångfacetterad och trovärdig rollfigur som man genast känner för; åtminstone i yngre år.

Sameblod är också en mycket fängslande film, som hela tiden håller intresset vid liv. Periodvis är det också riktigt berörande, och filmen griper tag i tittarna utan att någonsin kännas översentimental. Det är både obehagligt, charmigt och engagerande, och tempot är föredömligt där det händer något hela tiden. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och heller aldrig rörigt; utan allt håller sig på en "lagom" nivå. Visserligen är det många av rollfigurerna som inte hinner få alltför många nyanser, men man förstår sig ändå på flera av rollfigurerna.

Dessutom är det en ovanligt nyanserad film, som aldrig är helt svart eller vit och som saknar rätta svar. Man får istället dra sina egna slutsatser, utan att bli skriven på näsan. Jag uppskattar att filmen blivit förhållandevis lågmäld, och aldrig upplevs övertydlig. Med något enstaka undantag är det heller ingen rollfigur som är helt god eller ond, utan de flesta har både positiva och negativa egenskaper. Det är också en förvånansvärt allmängiltig historia, som inte bara tar upp behandlingen av samer utan dessutom är en trovärdig uppväxtskildring där man kan dra paralleller med mycket annat.

I en och en halv timme är Sameblod en utmärkt film, som engagerar och berör med enkla medel och dessutom har en så oerhört intressant story. Men tyvärr tappar den en del under de sista 20 minuterna, då det känns som att Amanda Kernell haft svårigheter att knyta ihop säcken. När det är som mest intressant återgår filmen istället till ramberättelsen i nutid, när det känns som att historien bara är halvklar. Jag hade velat veta mycket mer, och då plötsligt avrundas filmen när den är som mest intressant. Kanske hade filmen vunnit på att istället göras som miniserie, för den här omfattande berättelsen är helt enkelt svår att rymma i det här formatet.

Ramberättelsen i nutid är heller inte lika stark som tillbakablickarna, då den inte riktigt följer samma röda tråd som 1930-talshändelserna, och det känns som att man saknar lite information för att riktigt förklara Elle-Marjas beteende som gammal. Det är möjligt att det känts mer logiskt om man fått se mer av uppväxten, men när nu den handlingen avbryts så abrupt så saknas lite för mycket information.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk samtidigt som det också förekommer en del vackra vyer; huvudsakligen inspelade i Hemavan. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Framförallt är Lene Cecilia Sparrok fullkomligt lysande i huvudrollen som Elle-Marja som ung, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation helt utan överspel. Hon har alla möjligheter att komma långt inom filmbranschen, och inom svensk filmindustri var det väldigt länge sedan jag såg en så talangfull skådis i den åldern. Maj-Doris Rimpi imponerar inte fullt lika mycket i samma roll som gammal, men gör ändå ganska bra ifrån sig. Mia Sparrok är riktigt bra som Elle-Marjas syster Njenna, och gör en naturlig och nedtonad rolltolkning, även om hon inte alls får lika mycket att arbeta med som Lene. Julius Fleischanderl är helt okej som Niklas, men uppnår inga nya höjder. Hanna Alström är riktigt bra som lärarinnan Christina, men tyvärr är rollfiguren inte riktigt lika mångfacetterad som jag hade önskat.

Sameblod är en riktigt bra och välgjord film, som tar upp intressanta och viktiga ämnen som förtjänar att uppmärksammas på ett naturligt sätt. Det är lågmält och berörande, utan att någonsin bli översentimentalt eller tillrättalagt. Jag uppskattar det ovanligt nyanserade manuset, som aldrig tar ställning utan skildrar händelserna på ett öppet sätt där var och en får ta ställning till vad som berättas. Väldigt länge är det här en väldigt lyckad film, där framförallt tillbakablickarna från 1930-talet imponerar stort. Men tyvärr verkar Amanda Kernell ha haft stora svårigheter att knyta ihop säcken, och slutet imponerar inte alls på samma sätt. Man blir hängandes i luften precis när det är som mest intressant, och när sluttexterna börjar rulla är det många frågor man inte fått något svar på. Det här är dock en så omfattande historia att jag inte vet om den hade gått att göra rättvisa utan att göra det som miniserie istället för långfilm, men man borde ändå ha kunnat få till slutet på ett lite bättre sätt. Utifrån hur de första 90 minuterna är hade filmen förtjänat ett mycket högt betyg, men efter det inte fullt lika imponerande slutet blir jag lite mer kluven. I slutändan väljer jag dock ändå en svag åtta, då merparten av filmen trots allt är både nyskapande, viktig och fängslande.

Recensionen skriven: 2 mars 2017
Senast uppdaterad: 2 mars 2017

Recensionen har lästs 3752 gånger av 2190 personer, sedan den 2 mars 2017