Saul - Mos Def Miriam - Catherine Keener
Steve - James Corden Troublegum - CeeLo Green
Rachel - Shannon Maree Walsh Malcolm - Ian Brodsky
Mim - Jennifer Li Jackson Jill - Mary Catherine Garrison
Jenny - Aya Cash Phillis - Maddie Corman
VD - Rob Morrow Glen - David Abeles

Gretta och hennes pojkvän Dave flyttar från England till New York, då Dave som är artist fått med sin musik i en storfilm, och nu ska satsa allt på den karriären. Det innebär att Gretta lämnas kvar ensam, och snart dumpar Dave henne till förmån för en skivbolagsassistent. Gretta vill bli låtskrivare och har tidigare jobbat tillsammans med pojkvännen, när hon nu kliver upp på scenen på en bar på Manhattan och framför en egenskriven låt. I publiken råkar den f.d. skivbolagsdirektören Dan finnas, som en gång i tiden var branschens största men nu har fått sparken som VD från sitt eget skivbolag. Det var sju år sedan han senast signade någon artist, han och hans fru har separerat och tonårsdottern Violet ser han bara en gång i månaden. Fastän resten av publiken är måttligt begeistrade i Grettas sång blir Dan helt betagen av henne, och ser genast hennes potential. Han vill genast skriva kontrakt med henne och spela in en skiva; men han har ju inte något skivbolag längre som kan möjliggöra det...

Historien låter inte så märkvärdig, och visst har man sett liknande storylines flera gånger förut. Alltför originellt kan man inte beskylla John Carneys nya film för att vara, men ändå dröjde det inte många minuter innan jag föll för Sånger från Manhattan. Det är en intressant handling och filmen lyckas att engagera med enkla medel. Det är fascinerande, fängslande och dessutom berörande. Trots vissa klichéer och stereotyper bryr man sig om rollfigurerna, som fått förvånansvärt många nyanser. Eller åtminstone alla utom Grettas pojkvän Dave, som blivit ytterst klichéartad och där det nästan känns som att Adam Levine spelar sig själv. Det är lite synd, och jag hade önskat att han kunnat få några fler nyanser.

Men förutom det är det här en både charmig, underhållande, smårolig och tänkvärd film. Många intressanta ämnen tas upp, och här finns ett påtagligt djup samtidigt som det blivit oerhört charmigt och dessutom lite romantiskt. Musiken är dessutom mycket vacker och stämningsfull, och allt detta bidrar till en riktigt trevlig upplevelse. Till skillnad från många romantiska dramakomedier blir det heller aldrig översentimentalt eller tillrättalagt, utan filmen känns trovärdig och intresset hålls vid liv från första till sista bildruta. Jag blev faktiskt riktigt begeistrad av den här pärlan, som innehåller i stort sett allt och där man snabbt bryr sig om vad som ska hända.

Samtidigt måste jag dock medge att storyn är i tunnaste laget, även om det åtminstone delvis kompenseras av den imponerande musiken. Det finns några andra brister som är lite svårare att komma över, som sänker helhetsintrycket en smula. Då Dave blivit så stereotyp och platt, och man ärligt talat ser väldigt få försonande egenskaper hos honom, är det lite svårt att förstå vad Gretta egentligen ser i honom. Nästan vem som helst borde vara att föredra... Upplösningen känns också lite väl abrupt, och jag är inte helt förtjust i att låta vad som borde vara en längre avslutning sammanfattas på ett par minuter under eftertexterna. Dans dotter Violet får heller inte riktigt det djup jag hade önskat, och jag önskar verkligen att hennes och Grettas relation hade kunnat handla om någonting annat än killar och kläder.

Fotot är snyggt och genomarbetat, med en del vackra vyer och ett starkt bildspråk. Musiken och de flertalet sångerna är riktigt vackra, och att en av dem nominerades till Oscar för bästa originalsång förvånar mig inte alls. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Keira Knightley är mycket bra som Gretta, och gör en stark och trovärdig rollprestation helt utan överspel eller konstlade manér. Hon har också en imponerande sångröst; något jag ärligt talat inte visste om henne. Mark Ruffalo är också mycket bra som Dan och Hailee Steinfeld ett riktigt fynd som dottern Violet. Alla gör riktigt bra ifrån sig, med ett undantag: Maroon 5-sångaren Adam Levine känns ärligt talat ganska malplacerad i rollen som Dave, och dessutom är han inte alltför mycket till skådespelare. Visst spelar han ändå hyfsat, men det är stor skillnad mellan honom och Keira i talang och saken blir inte bättre av att han och Keira heller inte har mycket till personkemi. Då tror man heller inte på deras relation, vilket ställer till med vissa problem.

Sånger från Manhattan är en mycket bra och lyckad film, som visserligen på intet sätt är perfekt men som man ändå smälter för och fastnar för samma sekund som den börjar. Det är fängslande, berörande och charmigt hela tiden, och både tempo och stämning är utmärkt. Alltför mycket till komedi är det dock inte, och trots att filmen marknadsförts som en romantisk komedi finns det inte så jättemycket av någotdera. I och för sig inte nödvändigtvis något fel med det, men det kanske bidrar till att filmen lockar till sig fel målgrupp. Manuset hade också vunnit på en finslipning, då det finns flera outnyttjade trådar som delvis känns lite som bortkastad potential. Men allt det är ändå petitesser då det helt enkelt är så vansinnigt underhållande och trevligt att man genast glömmer alla problem. Filmen lyckas delvis att förmedla samma stämning och känsla som Dirty Dancing, och även om det är en jämförelse som inte är till den här filmens fördel, så är den ändå så bra att inget annat betyg än en hyfsat stabil åtta kan komma på tal - och den är verkligen väl värd att se för de allra flesta. Dock skulle jag vilja träffa den översättare som kommit på "snilleblixten" att översätta originaltiteln "Begin Again" till "Sånger från Manhattan"...

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD- eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial. Textningen/översättningen på SF:s streamade recensionskopia, vilket sannolikt bör överensstämma med DVD-textningen, är i alla fall relativt bra men jag tycker det är svagt att de flesta sånger inte har översatts i texten - detta trots att flera av dessa har djupa texter som är relevanta för handlingen.

Recensionen skriven: 23 januari 2015
Senast uppdaterad: 23 januari 2015

Recensionen har lästs 3023 gånger av 1691 personer, sedan den 23 januari 2015